vaccination

em76

Trådstartare
Min katt har fått Felocell CVR vet 2 april och 7 maj 2004. När är det dags igen?

Sv: vaccination

Det finns igen 365-dagars regel när det gäller den vanliga kombinationsvaccinationen. Numera har man dessutom konstaterat att vaccinet räcker betydligt längre tid är man tidigare trott, och det är två år mellan vaccinationenrna som är regel för utställningskatter (ändrades vid årskiftet). Dock är det många veterinärer som inte är uppdaterade gällande detta.

Rabiesvaccination är det 365 dagar som gäller.

Enligt SVAs forskning övervaccinerar vi, och det ska ha gått ut info till veterinärerna om att det är ok att inte följa tillverkarens rekommendationer när det gäller kombinationsvaccin. Regeländringarna gällande utställningar är framtagna i samråd med SVA, och där är ju smittrycket mycket stort. Hur som helst så spelar de verkligen ingen roll om man följer vaccinationsdatumen slaviskt, såvida katten inte ska exporteras till ett land med andra vaccinationsregler. En månad hit eller dit är alltså ingen panik om man nu väljer att vaccinera varje år.

Det finns artiklar publicerade om ämnet, men jag har dem tyvärr inte på den här datorn. Forskning gällande katter är lågprioriterat, och vi ska vara tacksamma att man ändå kommer långsamt framåt. Numera vet de flesta veterinärer att katten inte behöver vara könsmogen vid kastrering, vaccinationsråden är på gång, och "torrfodermaffian" börjar sakta inse att det kanske inte är bästa utfodringen.

Här finns en rapport om vaccination av hund och katt pdf

Vill man hålla koll på vad som händer utvecklingmässigt är SVAs hund & kattbok bra, även om det riktar sig till veterinärer.

Vetscite är en annan intressan sida om man vill ha koll på vad som händer.

Rapporten som Sassy länkar till ligger på SVA. Samma rapport har dykt upp med jämna mellanrum på olika kattforum sen vaccinationsrekommendationerna ändrades, så jag tror inte att du behöver misstro Sassy, vilket du verkar göra. :smirk:

I den står bl a att texter i Fass och på bipacksedeln ska betraktas som information från tillverkaren, inte som en rekommendation om hur man bör göra. Men det har förmodligen inte slagit igenom hos alla veterinärer än.

Mynta2 skrev:
Visa mig den forskningen då..

Här: http://www.sva.se/pdf/smadjur/vaccination_hund_katt_sverige.pdf

kan du läsa SVAs vaccinationsrapport, sedan är det upp till dig att tro vad du vill. Vaccintillverkarna gör inte långvariga studier eftersom det inte är ekonomiskt hållbart, pure and simpel. I USA har man i många år haft som praxis att bara vaccinera mot kattpest och kattsnuva vart tredje år och där har man inte märkt av sämre skydd hos katterna och de använder samma slags vaccin som vi gör.

Detta är alltså nytt för i år i Sverige, i endel andra länder har dom länge vaccinerat vart annat år. Att det står i Fass är inte så konstigt, den är väl inte så nytryckt. Eller?Vaccintillverkarna kommer alltid att sätta sig emot sånt här. Avmaskningsmedelstillverkarna (jisses vilket långt ord) vill att vi avmaskar flera gånger varje år, medans forskningen sen länge visat att maskarna blir resistenta då. Likväl tycker tillverkarna att vi ska fortsätta på deras linjer. Det är klart, inkomsterna minskar ju drastiskt om dom från att sälja kanske 3-4 förpackningar/år till varje katt numera får sälja kanske 3-4 per liv, så är det ju en rejäl minskning.

Liknande trådar

Övr. Katt Nu är min killes katt försvunnen igen. Hon brukar aldrig gå långt, utan håller sig till området. Men grannens katt är alltid ute (aldrig...
Svar
3
· Visningar
407
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
513
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Jag behöver tips! Vi har tre katter, 2 småtjocka honkatter och en tunn hankatt. Honkatterna får sin mat fördelad på måltider medans...
Svar
7
· Visningar
458
Senast: Lejd
·
Övr. Katt Hoppas på tips från kloka Buke! 😊 Både jag och min pojkvän har katt. De har inte fått träffas än, och det jag funderar på efter att...
Svar
11
· Visningar
1 328
Senast: fejt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Bruksprovet 2025