Vaccination

H

horsewhisper

Hej. Jag undrar hur hästen skall vaccineras när man ska tävla med den. Min häst är vaccinerad två gånger med 6 veckors mellan rum och efter den andra vaccin. så har det gått ett år. Hon har varit ute och tävlat i höstas efter de 2 första vacc. Men när jag läste på baksidan av vacc intyget så står det att hästen även ska vaccineras 5 månader efter de två första och sedan efter den tredje 12 månader. Är det rekommendation eller måste det vara så för att få tävla?

Det är en rekommendation som gäller för att vaccinet skall ha så god verkan som möjligt. För att få tävla räcker det med de två första vaccinationerna.

Okej... tack för svaret :) jag hade ju planerat att tävla snart och så fick jag vacc. intyget av ägaren häromdagen och började kolla lite och blev lite fundersam över det, men va bra då vet jag iaf vad som gäller :cool:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 251
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
999
Senast: Zevzan
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025

Hästrelaterat