vaccination

L

lady_corvette

hej.
det är första gången jag ska vaccinera min häst( han var vaccinerad när jag köpte han).kan man rida efter vaccinationen(kan fråga vet men jag vill gärna veta så att man kan planera ridningen).är det dyrt??över 5ookr??
tacksammm för svar

Hästen kan som vi människor få lite feber eller bli hängig efter vaccination. Min vet rekommenderar att hästen skall ta det lugnt de närmaste dagarna efter vacc. Vad det kostar vet jag inte eftersom jag har flera hästar som jag vaccinerar samtidigt. Har inte räknat ut vad jag ger för en vaccinacion.

Om det gäller "vanlig" vaccination mot hästinfluensa, så brukar min veterinär säga att man kan "rida normalt men undvika maxansträngning på en vecka". På min häst som är i normalkondition tolkar jag det som att jag kan ta en relativt lugn tur i skogen (även i andra gångarter än skritt) eller rida ett lättare dressyrpass, men att jag skall undvika långturer, långa galopparbeten och tävlingar.

Och skall man rida skall hästen förstås vara opåverkad av vaccinationen (dvs inte fått feber eller blivit hängig, för i så fall skall den vila helt).

Min vet. rådde mig att undvika hårt arbete de första tre dagarna efter vacc. Det var helt okej att ta skritt-turer osv, men han skulle inte bli svettig. Jag (bor just utanför Sthlm) betalar ca. 300-400 kr för en vacc.

vac. min häst nu i veckan 722:-, men då vaccinerade han bara min häst är det fler hästar som gjör det samtidigt blir det mycket billigare. har hört att man ska rida lugnt i en vecka efteråt, skritta, galoppera går bra så länge som hästen inte blir svett!

Jag brukar ta det lite lugnt dagarna efter, men jogga på lite lugnt.
Har pållen så att jag kan gå in med honom till veterinären när det är vaccinering och då har jag betalat 395:-
försök samordna det med andra om du inte har nära till veterinären.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
345
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka