Vaccination

elinkkarlsson

Trådstartare
Hej!
Har hört mycket nu om vaccination på hästen, hur många dagar behöver den vila efter vaccinationen?
Ozzy ska nämligen vaccineras och hoppträna på Söndag...Har hört att det är fyra dagar...en vecka...en dag o.sv.
Det enda jag vet säkert att inte hästen ska svettas så mycket.

Om man ger influensa vaccin får hästarna nästan alltid en liten "feber-topp" närmaste dagen, brukar oftast "missas" och därför brukar man säga att hästen ska ta det lugnt närmaste dagen/dagarna. Alla säger lite olika men jag brukar låta hästen vila samma dag alt. träna innan sprutan & dagen efter tar vi det lugnt eller vila. Sedan rider jag på som vanligt :)
Är man osäker kan man hålla koll på tempen de närmaste dagarna efter sprutan , så vet man ju om hästen har högre temp eller inte.

Hej!
Har hört mycket nu om vaccination på hästen, hur många dagar behöver den vila efter vaccinationen?
Ozzy ska nämligen vaccineras och hoppträna på Söndag...Har hört att det är fyra dagar...en vecka...en dag o.sv.
Det enda jag vet säkert att inte hästen ska svettas så mycket.

Det är inte att den svettas som är grejen, det är att hjärtat inte ska ansträngas första dagarna efter vaccination.
Med andra ord kan man ut och skritta eller jogga lätt i regel redan en dag efter vaccination, så håller du koll på allmäntillståndet och hästen är i god kondition sen tidigare och frisk och fräsch osv, så kan du rida på normalt bara några dagar efter vaccinationen om allt som sagt är normalt med hästen och att du har koll.

Jag hade aldrig vaccinerat samma dag och sen åkt och tränat därefter samma dag. Det tror jag inte det finns ngn veterinär som skulle rekommendera heller, av rena säkerhetsskäl.

Nu skrev ja fel ! Han ska vaccineras Tisdag och hoppträna Söndag..Hehe.
En till fråga på gång! Måste man vänta en vecka innan man får starta hästen då?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
345
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
544
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka