vaccination mot eksem?

S

stallgardenslattfall

Tänkte höra om någon testat det?
Funkar det?
Hur får man tag på det?
har själv två islandshästar som har eksem och testar ju med allt dom går med täcken hela tiden men dom går ju bara sönder -.-

:D

Hälsningar från StallGården Slättfall!

Sv: vaccination mot eksem?

Nu var det ett tag sedan jag hörde om det men mins jag rätt så var det ett försök på Island som gick ut på att vaccinera exporthästarna innan de lämnade landet. utifrån detta så tror jag inte du kan få tag på vaccinet och det lär inte hjälpa på hästar som redan har eksem.

Edit: Försöket går tydligen ut på att injicera gift från svidknott på föl på Island.

Senast ändrad:

Jag har för mig att man testade att ge någon spruta mot ringorm för att det ev. kunde ge lindring. Men det fungerade nog inte då det varit tyst om det sedan.

Jo men de var det att dom skrev ju om vaccinationen till eksem i ridsport (läste på internet) då hade en komenterat där att hon hade testat det och att hon var jätte nöjd att hästen både man och svans kvar. så då antog jag att det fanns i sverige. :P

Enligt min veterinär (som är en av de ledande inom forskningen på säsongsburen atopisk dermatit på häst på Ultuna), så finns det idag inget fungerande vaccin eller immunterapi för svidknottsallergi (sommareksem). Dock så har de gått framåt i forskningen och de har precis kommit på ett sätt att isolera just det protein i svidknotten som orsakar dessa eksem. Så hon trodde (när jag träffade henne i mars i år) att det inom en snar framtid kommer att finns ett vaccin tillängligt.
Så det är bara att hålla öron och ögon öppna, jag har bett om första tjing på vaccinet till min häst :) därefter kan jag ju skriva här på buke att det finns..
Till dess får vi hålla till godo med lagade eksemtäcken och allehanda smörjmedel.

Möjligt att det är så.. Men denna "behandling" som K.B. (min veterinär) pratar om är en behandling som kommer att kunna göras på hästar med redan utvecklat eksem...

Jag har också läst om försöket att injicera svidknottsgift hos föl redan på Island. frågan är om samma sak avses?

Kan det inte vara så att det fungerar på samma sätt som "vaccinet" för allergiker? Dvs. det är egentligen inte alls ett vaccin, utan en behandling som går ut på att man avsensitiserar de som är mycket känsliga. Tex de jordnötsallergiker som i princip kan dö om någon äter snickers i rummet. Efter att ha fått "vaccinet" och allt går bra med det är de alltså fortfarande allergiska, men mindre känsliga. Det borde ju innebära att många hästar skulle kunna bli symtomfria, och en del åtminstone betydligt mindre påverkade.

Kanske finns det ett riktigt vaccin på gång dock, det vore ju fantastiskt.

Det jag syftar på är sk. immunterapi, inte det vaccinet som de nu provar på Island. Vaccinet på Island är ju för förebyggande syfte, dvs att inte exporthästarna ska utveckla eksem i sitt nya hemland..
Det som forskas på är att ta även fram ett medel (vaccin var ett dumt ord att använda av mig i tidigare inlägg) som kan injiceras i hästar som redan har utvecklat eksem.
I dagsläget finns det immunterapi för till exempel kvalsterallergi, där de flesta hästar svarat positivt på en sådan behandling.
Samma typ av behandling håller alltså på att tas fram även mot svidknottsallergi.. och eftersom min veterinär är ledande i denna forskning så litar jag på att hon har rätt när hon säger att denna behandling kommer att hjälpa hästar med redan utvecklad svidknottsallergi.

Hyposensibilisering är ett annat namn på den typen av behandling.

Det är på människa ofta tidskrävande och dyrt, vi som har hästar som lider är ju benägna att lägga rätt mycket för att lindra, men även här finns ett tak.

Någon som vet vad kvalster-sensibiliseringen kostar och hur lång tid det tar innan hästen blir "frisk"?

Vi ger hästarna kortison mot eksem. Dom slutar ju inte att klia helt men det hjälper lite. Men dom går ute dygnet runt året runt. Funkar fint så länge man håller koll på det :)

Som jag förstått är det inte ute på marknaden ännu, utan under prövning. Synd man gått ut med det innan det är klart.

Vad använder ni för kortison? Fick Betnovat utskrivet ett år av veterinären men det blev ingen skillnad.

Mvh Maria

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: Sryoqwe
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
683
Senast: Squie
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 167
Senast: Lillefrun
·
Tjatter De som slår vägkanterna klippte bort en bit av kossornas vinterhage. Vet inte om chauffören såg det eller inte, hen har då inte hört...
Svar
8
· Visningar
820
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka