Vaccination av katt, vad gäller?

G

Generalen

Min katta blev kastrerad för säkert en månad sen nu, när jag hämtade henne sa dom att jag borde boka tid för vaccination. Men när vi tog över henne sa uppfödaren att det inte skulle ske förrän nästa år.

Hon är 4 år gammal så grundvaccination är ju gjord. Senast hon blev vaccinerad var i maj -07 om jag inte minns fel. Är det varje eller varannat år de ska vaccineras? Hon är innekatt om det skulle spela någon roll.

Jag kunde ju givetvis frågat på plats men vi avlivade en av våra älskade råttor samtidigt då denne blivit sjuk väldigt snabbt, så jag var väldigt omskakad och ville bara därifrån. Vet inte varför jag kom att tänka på det nu :o :p.

Sv: Vaccination av katt, vad gäller?

Vilket vaccin användes?
Grundregeln är att det ska fyllas på med max ett års intervall. Kattsnuvevaccin ska alltid revaccineras efter max ett år, kattpest finns det vaccin där man kan vaccinera med tre års intervall.

Exempelvis jag vaccinerar med PUREVAX. Grundvaccinationen sker med PUREVAX RCP, sedan använder jag PUREVAX RC varje år fram tills att det ska med pestdelen igen.

Senast hon vaccinerades var med nobivac tricat, det var i maj -07 och uppfödaren menade då att nästa gång är maj -09, annars så skulle det ju gjorts långt innan vi tog över henne (september detta år) :confused:.

Med Nobivac tricat ska du vaccinera varje år. Vissa rekommenderar vaccination vartannat år för katter som inte utsätts för risk. En katt som bara är hemma, innekatt som aldrig ställs ut eller träffar nya katter kan man vaccinera vart annat år som jag förstått det.

Jag vaccinerar mina vartannat år. Dom flesta pestvaccinen sägs räcka minst 3 år, men forskningen är inte gjord på så lång tid av tillverkarna själva och därför rekomenderar dom fortfarande varje år. Däremot snuva ska ges varje år. Vilket jag iofs inte gör utan det blir vartannat år det med. Men då är mina enbart inne och utsätts inte för större risksituationer.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 102
Senast: Sasse
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 383
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338
Övr. Katt Har efter mycket tänkande fram och tillbaks på att köpa katt igen om tycke uppstår. Det är en vuxen katt från ett katthem. Har...
Svar
17
· Visningar
1 537
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama