Vaccination av fölen?!

lisahjelmgren

Trådstartare
När ska fölet vaccineras mot hästinfluensa? (Om man väljer att vaccinera alltså vilket jag nog har tänkt göra) Vid 4 mån ålder? Hade för mig det var vid 8 veckor men vet. jag ringde skrattade lite och sade att jag nog hade blandat ihop min hundvalp med mitt föl... :D Vill bara försäkra mig om att jag ska vänta tills fölis är 4 mån så jag inte missar något.

Stelkramp fick mamman 1 mån innan fölning. När behöver fölet egen spruta?

Tack!!

Vaccinera för stelkramp och influensan samtidigt. Det finns speciellt kombinerat vaccin.

Jag brukar vänta att vaccinera mina föl tills den minsta fölungen blivit 4 månader så jag kan vaccinera alla samtidigt.

Om jag vaccinerar dem ca november första gången blir det den andra sprutan i januari och tredje i juli. Då passar halvårs intervallet oftast med hästens "ridledighet" hos mig! :smirk:

Lill / Stall Nöbbeled

Jag tänker vänta tills äldsta är 6 mån och då är yngsta 4 månader. De äldsta fölen har mammor som fått stelkramp innan fölning i år. Mer praktiskt att ta alla fölen på en gång än att plocka ut veterinären för ett föl i taget. Ger dubbelspruta av A2 samt tetanus och botulism till mina fölisar.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Freazer
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 740
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 879
Senast: starcraft
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 004

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka