vaccination av dräktigt sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Half moon
  • Startdatum Startdatum
H

Half moon

Hur gör ni? vaccinerar ni era ston mot stelkramp 1 mån innan fölning även om dem är fullvaccinerade?

Sv: vaccination av dräktigt sto

Puttar*
Vill också gärna veta :)

Mitt sto vaccinerades nu förra veckan. Stelkrampen hade hon så vet tyckte inte det behövdes.
Mot hästinfluensa blev det dock..

jag gjorde det för veterinären sa att det va viktigt så fölet får vaccinet genom sin mor i magen.

dock så reagerade ju vårat sto med en allergisk reaktion av sprutan i samband med alla hormoner.

Vaccinerar alltid mot virusabort och även mot stelkramp så att fölisen har lite skydd när den kommer ut. Behöver nödvändigtvis inte vara sista månaden utan det räcker om det är i sista tredjedelen av dräktigheten - stelkrampen alltså:)
Sen får fölisen sin första egna spruta med hästinfluensa och stelkramp vid fyra månader.

Ja, för att fölis ska få skydd under sina första månader. Viktigt säger vet! Sen får ju fölet sin första vaccination med stelkramp när det är 4 månader.

Beror nog lite på när stoet får sin "vanliga" vaccination. jag hade det så bra att hon skulle ha den cirka två månader innan hon skulle föla, så det passade perfekt. men har hon inte fått sprutan på ett antal månader skulle jag nog ge en extra. som många nämnt ger det bra skydd för fölet.

Hur gör ni? vaccinerar ni era ston mot stelkramp 1 mån innan fölning även om dem är fullvaccinerade?

Jag har alltid använt mig utav kombivaccination ca 1 månad innan fölning i många år.

Jag har vaccinerat mina dräktiga ston 1mån innan fölning undrade hur ni gjorde. Det verkar som ni gör det med :laugh:
Stelkramp ges var tredje år om jag inte minns fel.
Mitt sto fick kompivaccination influensa+stelkramp i slutet av september hon skall föla i april så funderingen va om man skall vaccinera fast stelkrampen är såpass "ny". Skall prata med min veterinär om detta och höra vad han tycker.
Självklart skall fölet ha så bra skydd som möjligt!

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 015
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
862
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
490
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka