vaccination abortvirus

ekedal

Trådstartare
Hej har ett litet stall där tyvärr en häst tävlar och mitt sto är dräktigt. Hon är nu i månad 4. Inseminerad 5 juni. Hennes vanliga A2 vaccinsdatum är den 2 februari. Hur vaccinerar jag henne smartast nu? Min vet som var ute och gjorde 90 dagars kollen tyckte jag kunde ta abortvirus nu i månad 5 och 7 och sedan en kombi abortvirus och A2 i månad 9. Det är ett par år sedan hon Tetanusvaccinerades så den bör kanske också tas i månad 9? Vilka tidpunkter och preparat rekommenderar ni?
Jag ber en bön att de små barnen kunde avstå tävlandet några månader så jag slapp ha ont i magen över risken för abortvirus. Det här är mitt första föl och troligen det enda också.

Sv: vaccination abortvirus

Jag är långt ifrån expert på det här eftersom jag bara tagit ett föl.
Jag viccinerade mot abortvirus ungefär i månad 5, 7 och 9. Vid den sista sprutan så fick hon även botulism (årliga vaccinationen) mellan de två sista fick hon A2 och tetanus (också årliga vaccinationen). Attt hon inte fick A2 och tetanus samtidigt som sita berodde på att jag glömt datum och fick kasta in hästen i transporten och åka till distriktarn mycket hastigt och lustigt.

Liknande trådar

M
Avel Jag undrar lite hur det går till när man ska betäcka ett sto. Jag har visserligen inget eget nu, men vill jättegärna göra det någon gång...
Svar
3
· Visningar
2 775
Senast: Molly80
·
Avel Om ett sto kastar pga abortvirus (vet ej om virus eller ej), och de andra dräktiga stona (vaccinerade) har oturen att också vara...
2
Svar
22
· Visningar
2 733
Senast: Antiqua
·
B
Avel Jag har betäckt mitt sto och hon beräknas föla i mitten på maj. Har under hela dräktigheten varit extremt noga med att tvätta mig och...
Svar
10
· Visningar
1 314
Senast: BertaLotta
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 389
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross