Va tycker du om Kimblewick/Jaktkandar?

P

Pale Clamber

Jag hade tandläkaren (Wadås) ute till min pålle i april och fick reda på att min pålle trycker upp bettet med tungan mot sina bakersta tänder, för de var nedslitna. Han rekommenderade mig att köpa ett pelham eller kimblewick, så jag fick kedje-funktionen att "hålla emot" så bettet låg ned mot tungan. Till en början var jag inte så positiv till idén för jag tyckte kimblewick-bettet verkade så himla skarpt:crazy: Innan hade jag endast ridit honom på rakt och tvådelat tränsbett men sedan prövade jag en kompis kimblewick och min pålle gick som en klocka:D Jag rider honom dock endast på detta på ridbanan, när vi jobbar. I skogen får han numer gå på ett rakt
happy-mouth bett;)

Vad är era erfarenheter och åsikter om Kimblewick/Jaktkandar?

Sv: Va tycker du om Kimblewick/Jaktkandar?

Red ett tag på ett sådant på förra hästen för hon var jättestark ett tag när hon kom.Sedan gick jag över till tränsbett.
Lite nyfiken också på hur skarpt det är,tänkte bara testa som omväxling på min nuvarande pålla och se vad hon tycker om det.
Hon är inte stark el så utan mest för att jag vill testa om jag har nån användning för det el om jag ska sälja det.

finns ju ett par varianter, i översta hålet, i understa eller som på ett vanligt tränsbett

Man kan välja om man vill ha tygel/tyglarna i något/ra av "hålen" i själva bettringen elle om man vill ha de som på ett vanligt D-bett.

Man kan välja om man vill ha tygel/tyglarna i något/ra av "hålen" i själva bettringen elle om man vill ha de som på ett vanligt D-bett.

Blir det stora skillnader i verkan/skarphet beroende på vars man sätter tygeln? Vad är bäst om man har en häst som blir superstark när hon stått ett tag?

jag vet flera hästar som trivs kanonbra med kimblewick i munnen.. det är som helt andra hästar, min sprallepelle som inte orkat koncentrera sig mer än max 2 sek åt gången började helt plötsligt strunta i att kolla på allt utanför banan, även om han hade lång tygel:p
numer rider jag enbart på kimblewick och kapson eller pelham (två tyglar), odelade båda två

Jag hade isåfall tänkt mig ett rakt jaktkandar med tungfrihet,
men jag vill gärna veta vars de flesta fäster tygeln?

Hur pass mycket törs man spänna kedjan?

Ja om du sätter tygeln i det nedre hålet så får du mer hävstångseffekt än om du sätter den i det övre hålet. Så upplever jag det iaf.

Jag tycker du ska prova att sätta kedjan löst, och ha tyglarna i det övre hålet alt. i själva D-ringen. Sedan kan du prova dig fram och känna hur hon reagerar.

När jag rider med jaktkandar så har jag kedjan jättelöst, den hänger i början och när jag tar ett tygeltag så spänns den inte åt så mkt. Jag har också ett med tungfrihet, tycker hon går mkt bättre på det än delat.

*kl* Visst är det så när man har tyglarna i bara ringen att hög hand ger mindre hävstång och låg hand mer? Tror jag läste det här på Buke tidigare.

Att rekomendera att spänna kindkedjan "jättelöst" är ett tydligt tecken på att du inte har en aning om hur ett bett med kindkedja fungerar. :mad:

Kindkedjan ska spännas så hårt att vinkeln mellan skänkel och mungipa blir maximalt 45 grader när du tar i tygeln. Blir vinkeln större än så vrids bettet om i munnen på hästen och mister sin funktion. Har du dessutom tungfrihet på bettet kan den gå upp i gommen och skada hästen. Det finns alltså inget snällt i att spänna kindkedjan för löst.

Min gillar Kimblewick MKT. Har också märken efter bett på tänderna. Hon gillar inte vanliga två och tredelade, vill helst ha tungfrihet och lite nacktryck.

Hur mkt skarpare är ett kimblewick än ett vanligt tredelat bett? :p

Varför spänner du inte kedjan? Kedjan har ju bl a som funktion att bettet ska ligga stabilare och inte rotera i munnen.

LinnK: Normalt säger man att kedjan ska sitta så att skänklarna stannar vid 45 graders vinkel (mot munnen). Runt två fungrar mellan haka o kedja funkar. Man mäsker rätt fort om man bör korta eller känga någon länk. Ju koertare kedjan är desto snabbare verkar bettet.

Brorsan rider sin häst på jaktkandar med tygeln i övre hacket, funkar helt underbart, hästen trivs inte på tränsbett.

Men en mjuk och fin hand och tygeln på översta hacket, inte mkt. Både min å brorsans hästar är inridna med tränsbett och är inga problem att kontrollera på tränsbett, lydiga och mjuka, men de trivs helt enkelt inte utan går bättre på odelad stång. Jaktkandar är väl ngt av de snällaste stängerna.

Hur pass mycket törs man spänna kedjan?

Kedjan skall spännas lika mycket som på alla stångbett: så att bettet går max 45 grader i vinkel mot mungipan.

Spänner man kedjan alldeles för löst så åker bettet upp mot tänderna som ett vanligt bett eller gagbett gör, och tungfriheten åker upp i gommen, vilket hästar med låga gomtak inte är så särskilt förtjusta i. Kedjan ger bettet stabilitet i munnen, också en anledning till att hästar med oroliga munnar fungerar bra på detta bett.

Själva tjusningen med jaktkandaret är just att man kan fästa tygeln beroende på hur stark hävstångseffekt man vill ha - i övre skåran har man mindre effekt av hävstång och bettet fungerar mer som ett vanligt tränsbett, i nedre skåran mer aktion som hävstångsbett, och i stora ringen löpande kan man beroende på tygeltag självmant variera det utifrån hästens huvudställning i förhållande till handen.

Om jag nu inte hade vetat hur bettet fungerar så hade jag inte använt det.
Men när jag skriver jättelöst så menar jag inte att kedjan är hängande hela vägen ner, utan att jag får in 3 fingrar mellan kedjan och "hakan" och den ligger inte emot hela tiden.. Eftersom väldigt många ryttare som använder stångbett drar åt kedjan allt som det bara går så spänner jag min löst jämfört med dem. Så när jag tar ett tygeltag så är kedjan på min häst så spänd på min häst som den är på vissa andra när de bara står med hängande tyglar.

Sedan så är det klart att man inte skall ha hela kedjan hängande, för den har ju ett syfte med att sitta där.
Men jag uttryckte mig klumpigt.

Liknande trådar

Utrustning Hej, Jag står i valet mellan happy tongue eller lock up vad gäller inköp av ett kimblewickbett till min häst. Det kommer endast...
Svar
13
· Visningar
2 009
Senast: caballus
·
M
Utrustning Syster har ett varmblod som ridningen har strulat med sen hon köpte honom för dryga året sedan. Visade sig att han problem i ryggen, var...
Svar
6
· Visningar
1 099
Hästvård Jag har en valack som jag köpte för snart tio månader sedan. Han elva år och är en trevlig och välutbildad häst men med ett sjusärdeles...
Svar
19
· Visningar
2 404
Senast: -Catherine-
·
L
Utrustning Med risk för att bara få massa skäll om att det redan finns en miljon trådar om detta ska jag till mitt försvar säga att jag har sökt...
Svar
3
· Visningar
1 109

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka