Va ska jag göra?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare missmuppsan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 144
M

missmuppsan

När jag tog in min lilla två åring från hagen igår så upptäckte jag ett sår på hans högra knä, och han var lite lite svullen men inte så särskillt öm eller hade någon feber, så gjorde rent de med vatten och hade på helosan och hästsalva, sedan fick han gå ut...

idag när han togs in så var de lite mera svullet, så jag började trycka och skämma och fick då ut en pinne på ca: 2cm och sedan kom de lite tjocktblod, vi tröck ut de mesta tills blodet var mer flytande form, tvättade rent och satt på jordopax omslag, han bryr sig inte om vi böjer eller trycker på såret eller dyl, han är inte halt eller särskillt varm, har ingen feber.. till natten blir de omslag med alsolsprit (stavning)

hur tycker ni att vi skall gå till väga med detta, vi har klämt och böjt så mycket vi kan och han reagerar inte alls så mycket... som alltid så stod han och gräver i luften när han äter, men båda benen som han alltid gör ;), så nå särskillt öm lär han ju inte vara då han beter sig precis som vanligt. någon som varit med om nå lixnande?

vi tänker att vi kör på med bandage och kompress och hoppas på att få ur allt så han inte blir infekterad..

någon som har nå trips om hur vi kan göra och något som är bra?

mvh Muppsan

Sv: Va ska jag göra?

Blodet har förhoppningsvis gjort att såret blivit rensat, men annars så hade jag försökt att skölja ur sårfickan med koksaltlösning (ganska mycket). Om det fortfarande är svullet så har du nog inte fått ut all smuts.

Eftersom det är vid en led så kanske det är bäst att en veterinär undersöker så att inte själva leden är skadad. Stack pinnen rakt in eller bara snett in under huden?

Om det blir var inne i sårfickan behöver man kanske sätta drenage.

Tempa hästen minst en gång om dagen en tid framöver för att se om det är på väg att bli infekterat.

Pinnen stack rakt upp efter huden eller hur man skall försklara, han har blött igenom bandaget nu, och de kommer lite slem och dyl. så ska ringa vet nu, och hoppas på att dom kan komma ut idag eller i morgon

Mja. Sårskador med kvarvarande "främmande kropp" i såret vill gärna bli infekterade. I synnerhet under rötmånaden. Om hästen inte har stelkrampsvaccinerats det senaste året kan det behöva göras (man brukar säga att stelkrampsprofylax bör ges var tredje år samt vid riskabla sår (vilket 2 cm sticksår får räknas som)). Jag skulle ha satt in ab proylaktiskt, men ring er vet och rådgör.

Annars; kolla tempen dagligen. Att smeta på salva och därmed stänga in bakterierna är direkt olämpligt. Tejpa istället fast en kompress över såret som skydd mot flugor (kompress + Tensoplast finns att köpa på apoteket. Tejpa i kanterna på kompressen så att det blir luftigt över såret). Alsolbandage - tja, kanske. Tvätta i sådana fall med alsol också, onödigt att blanda jodopax och alsol.

Detta är fö ett bra exempel på då sår ska rengöras med alsolsprit, jodopax el likanande - det räknas som primärinfekterat.

Hade leden varit skadad hade hästen varit ordentligt halt och haft feber vid det här laget. Dock kan pinnrester finnas kvar och en ev infektion kan komma att skada viktiga strukturer kring leden.

stickan var rätt smal och ca 1-2cm, kanske inte full två för den var väldigt liten tyckte jag. och han reagerade inte när blodet och allt slem kom ut, (inte överhuvudtaget när vi var där och baddade och tröck) och nu efter några timmar när han stått i box så har han blött en del och det har kommit lite mera var, han är fortfortfarande lite svullen men inte halt. men går nu ute i hagen med alsolbandage, vet rekomenderade det, och om han skulle få feber eller bli halt så skulle vi höra av oss och antingen kommer vet ut, eller så åker vi in till kliniken..

Kan ju tilllägga att igår så misstänkte vi ingen sticka eller dyl i såret så de är litet och ser mer ut som om att han fått en spark utav dom griniga stona i hagen, men idag när vi började klämma ordentligt så fick vi ut en liten sticka, och som sagt så är inte såret alls djupt ser mer ytligt ut, men de är ju svårt att veta hur långt de sträcker sig.

Tror ni att de kommit åt leden, vet, trodde inte de då han gått minst en dag med stickan i benet + att han ej är halt, svullnaden var endast jätte liten runt såret, dock har han svullnat lite efter att vi tagit ut stickan och satt på bandage och ställt han i box. han har fortfarande ingen feber eller dyl. han går nu ute med dom andra, med bandagerat knä med alsolsprit.. blir han sämre så kommer vi ta ut vet i morgon...

va anser ni, bör jag be om att få pencilin åt honom? han har inte haft någon feber under dom här tre dagarna.

här är såret på ett ungefär..

jovi-2.jpg

skall ordna någon bild på hur han ser ut i morgon, så kan ni få se lite bättre..

Har du kontrollerat vaccinatiosstatus?
Slem + var = infektion. Avvakta tills imorgon, men har inte svullnaden gått ner då så tycker jag att du ska låta en veterinär titta på det. Ta ut en distriktare, finns ju ingen anledning att åka till klinik för ett sår.

pratade ju som sagt med vet, tidigare idag på telefonen, och han ansåg att de nog inte var någon fara, bara att vi skulle hålla koll på temp och hålla såret rent, och sjävklart hålla koll så han inte blir halt.
Om de nu skulle bli sämre på några av dessa områden så sa han att jag skulle ringa så han kan komma ut och kolla på honom..

Har kollat upp vaccinet och han fick en spruta förra året.

Jag blir så skärrad när sådanna saker händer, tur att de finns sånna bra veterinärer som man kan rådfråga. Håller tummarna nu för grabben att de bara var ett litet sticksår och att han kommer se fin ut i morgon. annars så får vet. komma ut...

Har läst här på buke om just stick i leder, och något sådant tror jag inte min kille har blivit utsatt för, för såret är inte djupt och han har varken feber eller är halt, så håller tummarna för att de endast är ett sticksår...

Nu har ja varit upp i stallet och knäppt lite bilder,
i morse så varade det lite när vi tog av bandaget, men nu på kvällen så var de bara pytte lite var på bommulen, och när jag tog av den så blödde han lite, men bara rött fint blod (eller hur man nu ska säga) inge var i alla fall. gjorde rent och sådär och va jag ser nu så ser han inte alls svullen ut, men ja har väl stirrat mig blind på hans ben nu haha!

här är två bilder innan jag tvättar rent såret.

dock lite dålig vinkel för bebis kunde inte så stilla :P haha!
DSC03507.jpg

framifrån...
DSC03508.jpg

Tycker inte han/hon ser så svullen ut, man kan se en liten antydan, men inte mycket. Och såret tycker jag ser fint ut. Håll koll på det så att det inte är en massa var!

Kan tala om att när min kompis skulle kolla till våra hästar på sommarbetet så kommer min häst med en 30 cm lång pinne in i bogen. Stack in ca 5 cm. Hon drog bort den, men dem sista 5 cm stannade kvar. Fick ta hem henne från betet och väl hemma blev hon dålig, bara stod och hängde. Vet kom kl halv 1 på natten. Hon och fick ut pinnen och gav penicillin och så fick hon dränage. Efter 20 min i hagen dan därpå hade hon plockat bort dränaget! :grin: :rofl:
Såret läkte bra och syns ingenting idag!

Liknande trådar

P
Hästvård Som jag har berättat i tidigare tråd.. så har hon ju haft mugg i ca 8 månader. Vi har försökt få bort den. Den har gått bort, kommit... 2
Svar
32
· Visningar
3 293
X
Hästvård Hoppas ni kan hjälpa mig här, hästen min har råkat ut för en liten olycka, troligtvis en sparkskada i hagen. Hon är öm för tryck ca 5-10...
Svar
4
· Visningar
1 131
Senast: xion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31