Va ska ja göra?

D

_DiseL

Har en otroligt fin fullblods arab som ja ska börja tävla i hoppning.
Då i lokala när hon e redo !

Men ja behöver tips om olika hoppträningar och övningar.
Hon är aldrig tävlad förrut och är tittig på hinder men hoppar efter andra försöket eller första(om hon får titta lite och om man håller om mkt med benen) .
Tycker ni ja ska börja träna för en hopptränare eller börja träna själv och känna mig lite "säker" eller ska ja börja seriöst på en gång?

Lägg gärna in hopp bilder på denna tråd på era hästar eller en hoppfilm på dom!(träning eller tävling) Gärna nått man kan kolla och lära sig av.;) vore kul o se:)

Sv: Va ska ja göra?

Tränare! Tycker du ska försöka hitta en vettig tränare, som du kan träna regelbundet för. Sen kan du fortsätta själv hemma med bommar, studs och andra övningar/läxor du får av tränaren om denne tycker det är lämpligt.

Hör efter med vänner och bekanta om namn, och åk sen och kolla på träning utan att ta med hästen. Passar inte tränarens stil/hästhållning din smak så fortsätt att kolla runt. Onödigt att dra runt hästen till 78324 olika ställen och tränare, kommer bara ta tid innan ni kommer igång!

Min arab är lite som din. Han är inte tittig men om man ställer upp ett "nytt" hinder så måste han vägra en gång och kolla in hindret innan han kan hoppa.
Är ju inte det bästa då man då bara kommer till 3:e hindret på tävling:crazy:
Han har dock blivit mycket bättre på slutet. Jag har då 1g/vecka tränat LÅGA hinder för instruktör, inte blivit arg när han stannat men berömt MYCKET när han hoppar och hoppar direkt! Då tycker han det är roligt och går mycket bättre.

Så till din fråga;Bommar och cavaletti kan du börja träna hemma direkt! Sen är det en duktig och lugn tränare som gäller för din älskade arab!
Lycka till

det finns mycket bra bomövningar på Hippson-tävlingsguide, gå in där och titta.

Tack för dom svar jag fått !
Har tränar lite på 2 st fasta terräng hinder för några dagar sedan och då vägarade hon hela tiden från ena sidan för där var det skugga och högre gräs.. 2 dagar senare när vi hoppa på det hindret så hoppa hon på första försöket utan att ens kolla :bump:
så jag tror hon kanske behöver ett hopp pass på varje hinder typ,så kanske det går bättre när man ska tävla sen.
Tränade henne igår och det gick jätte bra på slutet. än behöver vi lite mera träning,och har tänkt vara med på nån klubbtävling innan vi åker på nått seriöst :):idea:

_DiseL skrev:
Har en otroligt fin fullblods arab som ja ska börja tävla i hoppning.
Då i lokala när hon e redo !

Men ja behöver tips om olika hoppträningar och övningar.
Hon är aldrig tävlad förrut och är tittig på hinder men hoppar efter andra försöket eller första(om hon får titta lite och om man håller om mkt med benen) .
Tycker ni ja ska börja träna för en hopptränare eller börja träna själv och känna mig lite "säker" eller ska ja börja seriöst på en gång?

Lägg gärna in hopp bilder på denna tråd på era hästar eller en hoppfilm på dom!(träning eller tävling) Gärna nått man kan kolla och lära sig av.;) vore kul o se:)

det är alltid bra att träna för tränare!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 654
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 021
Senast: Lycan
·
Hoppning Känner att jag skulle behöva lite tips och idéer då jag har slut på egna.. Jag har ett 12-årigt sto som jag har haft i ca 2,5 år. Jag...
2
Svar
25
· Visningar
4 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka