Va ere HÄR nu då?? Valpen juckar...

skuggi

Trådstartare
Plötsligt har 11v-valpen börjat tokjucka på mitt ben :eek::o
Verkar hända efter att vi tränat/varit ute, då får han liksom värsta bus-spattet efter ett tag och far omkring, och sedan hoppar han på mitt ben.. :crazy:

Vad göra?
Antar att det är en överslagsgrej? Bara köra trygga famnen typ? Blir svårt att ignorera... Undrar väl egentligen över tok-spatt-springet också... ska jag släppa honom lös och låta honom springa, eller borde jag bryta och hålla honom tills han coolar ner?
Han liksom vildspringer helt planlöst runt runt och flåsar å har sig... Å sen vildjuckar han frenetiskt..

Dvärgpudel/am.cocker-mix.

Sv: Va ere HÄR nu då?? Valpen juckar...

För mig låter det som övertrötthet. Min unghund gjorde så ibland när hon var valp, och om jag tog fast henne precis när hon började vimsa runt planlöst sådär, och la henne i hundsängen, så somnade hon oftast på bara några sekunder.

Inte alls ovanligt som en överslagshandling när valpen är övertrött eller uppjagad. Lyft upp och tvinga honom att coola ner, precis som du själv skriver.

Juckandet låter som övertrötthet, kanske för många intryck. Men tokrycket är inget konstigt annars. Alla med pudel och många andra raser gör så. Ren glädje & bus! Min hund som för övrigt är nästan samma mix som din fast större, gör så när han får sand under tassarna. Vi har en paddock här och släpper jag honom så beter han sig mer som en greyhound ;) Sover inne och full fart ute!

Tack för alla svar, och skönt att det var som jag trodde :bow:
När han gjorde sådär igår hade vi varit på vår första träff med många hundar = många intryck. Han var lugn och jätteduktig, men såklart blev han slut i huvudet, somnade som en stock när jag la honom i bilen.

Kan man tro att "kvällsrycket" då han far runt i lägenheten som en vilde och flämtar å har sig också är övertrötthet då? Har tänkt att han blir leksugen på kvällen, så jag har försökt busa med :crazy: men kanske bättre att lägga honom en stund då istället?

Det där är nog snarare samma sorts övertrötthet som min barn får =) Utomhus tror jag det är bara bus, men inne oavsett orsak, så tillåter jag inte race. Sedan bor vi iuförsig litet oxå. Men inne GÅR man ( ja jag försöker iallafall få barnen att lyssna :angel:)

Min hund springer dock bara inne om barnen gör det men så är min äldre än din oxå. Dock kunde han i början ställa sig och skälla på en när han var trött/stressad.

Billy gör samma sak, han började förra veckan (då han fyllde 11 veckor ;) )
Mest juckar han på sina leksaker och mina tofflor. :o
Han juckar även på andra hundar när de leker.

Ibland har han juckat på min arm när vi har busat, men jag puttar alltid bort honom eller lägger honom på sidan så att han får lugna ner sig en stund.

Finns det någon form av Juck 101 som jag kan vända mig till?

Jag fick bra råd här, insåg att vi nog var ute lite för mycket, han blev överstimulerad och övertrött.
Vi kortade ner prommisarna och då minskade jucket väldigt mycket. Han är fortfarande så att han juckar på andra hundar så snart tillfälle ges (snart 7 månader nu). Vet inte säkert om även det bara är överstimulans eller om det har nått med sexualiteten att göra...

För oss gick det inte att knuffa bort eller ignorera jucket, då bara fortsatte han eller blev värre. I början kunde vi inte heller göra "trygga famnen" för han kunde bara inte lugna sig utan försökte jucka. Så då satte vi honom i buren en liten stund, och då somnade han direkt. Nu brukar det räcka med att jag "lägger mig" på honom och gosar runt honom på rygg så brukar han kunna varva ner.

Hmm, jag har svårt att tro att Billy är överstimulerad eftersom han i princip vägrar att gå ut just nu (det är jättekallt!). Så några långa promenader har vi inte haft, alls.

Å andra sidan är det mycket bus inomhus.

Å tredje sidan vill jag ju inte att han ska bli understimulerad.

Det får bli lite balansgång ;)

Ja, det blir ju så. Är säkert olika hur mycket de behöver, du kan ju testa att dra ner på inomhusbuset och se om det blir bättre eller sämre :idea:

När min hund var valp och blev sådär övertrött och störig fick jag ibland sätta mig ner och hålla fast honom i min famn - och oftast somnade han ju såklart efter en liten stund!

Snart 7 månader = snart könsmogen.

Att "rida" är i hundvärlden inte endast en sexuell handling. Det kan vara värt att komma ihåg att det också är en dominanshandling.

Jo, det vet jag. Och har tänkt på, dominansen kommer väl även den mer när könsmognaden kommer tänker jag?
Vi kommer att kastrera oavsett, då han inte ska användas till avel.

Men när pyttevalpar juckar så verkar det oftast bero på överstimulans :idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka