Va e det för människor?????

Casper

Trådstartare
som ringer på valparna egentligen:crazy: jag har nu tre pojkar och en tik kvar, tiken åker troligvis nästa vecka men nu ringde en kvinna mig.. hon hade en gatukorsning.. 50%dalmatiner 25% doberman och 25% landseer.. hon ville ha en hane av mig för att avla vidare på sin tik för hon va ÖVERTYGAD om att det va landseern i henne som slog igenom och va SÅÅÅÅ underbar!:( jag blir fan mörkrädd!!!

Jag nekade henne valp delvis pga av att jag inte stödjer den typen av blandrasavel.. Men jag blev så ställd av hennes entuasm (stavas?) att jag satt bara o lyssnade på hennes malande och ifrågesatte då och då hur hon skulle göra om dobben slog igenom nästa gång i stället osv..

Helst ville hon ha den på foder oxå för att slippa betala så hon kunde få använda honom, men det får du inte ändå svarade jag.

Alltså va bara tvungen att dela med mig av ngt som ni flergångsuppfödare förmodligen träffat på flera gånger!!

Sv: Va e det för människor?????

:crazy:

Inget mer att tillägga, smilien får säga sitt.

alltså jag hade inte sagt ngt om hon "bara" hade haft korsningen, och ville ha en hund till men hon skulle avla på den samt me raser hon inte hade en aning om. alltså dessa tre raser i sig är ju inte ens i NÄRHETEN av varann:crazy:

Hon frågade mig hur hon skulle lösa det när hennes tik löper, ja sterilisera henne svarade jag glatt:laugh: det va då hon berättade att hon skulle användas i avel!

Alltså va bara tvungen att dela med mig av ngt som ni flergångsuppfödare förmodligen träffat på flera gånger!!

Jag har faktiskt inte stött på någon sådan tok ännu, men däremot en som lät vettig och bra, som när han kom för att titta på valparna kikade ner i valplådan och talade om att "Har jag inte fått skjuta älg för hunden innan den fyllt 2 år, så skjuter jag hunden" :eek: :crazy: :eek:

Behöver jag ens nämna att han åkte härifrån omgående och tomhänt???

Folk är inte kloka. De absolut flesta "får jag använda din hane i avel" fick jag på den absolut sämsta hund jag ägt. Han var varken snygg för att vara doberman eller mentalt stabil, meriter ska vi inte ens tala om, han var inte ens MHad.

Men han var ju "snygg" och så "snäll" (99% av tiden - den andra 1 % högg han...) Att det var puckon som ville använda honom i blandras avel tex den mentalt ännu risigare doberman/faraohunden borde kanske inte förvåna en men jag fick även frågor från folk med reggade dobermans!

Brutus har fått ett par förfrågningar från blandrasfolk.

Givetvis har jag nekat, men jag jag kan förstå att (idioter)med hanar nappar - låta hunden ha kul en stund och tjäna pengar på det. Man slipper ju allt bök med valpar och valpköpare.

Min dobermantik ville en tjej leasa, och en karl blev rent ut sagt förbannad när jag försökte få honom att förstå att jag inte parar henne med vad som helst "vaddå sjukdomar? Han har aldrig varit hos vetrinären och är oskuld"
Hon var ju i allfall avelsmatrial, men ändå.

Men herregud :crazy:!

Jag kan tänka mig att detta kommer av att vissa köpare tror att säljaren har en SKYLDIGHET att sälja till just dem? De förstår inte att man som uppfödare känner en skydighet att ens valpar ska komma till optimala hem, utan att bara för att de ringt på en valp så har de rätt att få köpa den.

Sådana människor har ju verkligen inte fattat att det är levande djur det handlar om, inte ett ting.

Jag tror att denna tråd kommer att ge mig ännu mer mardrömmar om okunniga hundägare som verkligen inte borde ha hund....

Jag har faktiskt inte stött på någon sådan tok ännu, men däremot en som lät vettig och bra, som när han kom för att titta på valparna kikade ner i valplådan och talade om att "Har jag inte fått skjuta älg för hunden innan den fyllt 2 år, så skjuter jag hunden" :eek: :crazy: :eek:

:eek::eek::eek: alltså man slutar aldrig förvånas!!!

gud han skulle fan fått ett skott i nacken av mig tror jag:devil:

Du får se det som att du hade tur att han sa det:crazy:
En kompis pappa är jägare, han skjuter hunden om den inte kommer på inkallning eller på annat sätt inte omedelbart lyder:( han anser då att det är fel på hunden och då har den ingen rätt att leva:mad:

Det har passerat många hundar där genom åren, till slut började han föda upp själv eftersom hans rykte gick före honom till uppfödarna.

Jag blir lika ställd som alla här,,vilka puckon det finns!!

Jag fick ett samtal om en iller valp som jag hade till salu i sommras av en tjej ..
Efter en stund visade det sej att hon hade personlig assistent som skötte allt då hon var en fara för sej själv och andra + att hon ev hade en pojkvän!:eek:(hennes egna ord "eventuellt har jag en pojkvän men jag vet inte riktigt") hon hade redan en chivavva + råtta som hon skulle göra sej av med (den luktade så hyresvärden klagade men jag hade kanske nåt litet hus på min gård hon fick bo i ?):eek: + en katt och papegoja.
Jo o en gammal fjording på 28år hade hon med som hon red i bland men den la sej ner numera när dom kommit en bit ut i skogen ( hon vägde 148kg!!!)

Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta åt denna människa .:rofl:
Jag säjer bara Hjjjjjjäääääääälp *s*

Men herregud :crazy:!

Jag kan tänka mig att detta kommer av att vissa köpare tror att säljaren har en SKYLDIGHET att sälja till just dem? De förstår inte att man som uppfödare känner en skydighet att ens valpar ska komma till optimala hem, utan att bara för att de ringt på en valp så har de rätt att få köpa den.

Som mannen för något år sedan som ställt sig på intresselistan för en tik. Tikarna i kullen blev få och räckte inte på långa vägar till de som anmält intresse och han formligen exploderade och spydde ur sig oförskämdheter och kallade mig för den mest oseriösa människan i hela landet, för "han hade ju minsann "tingat" en tik" :crazy:

Sedan att han var efter flera bättre köpare på listan var för honom oväsentligt, för de kunde väl enligt honom köpa en hane i stället, vilket iofs vissa gjorde eftersom de ville ha ur just den kullen, men ändå..

Idioter finns överallt helt klart :cool:

Jag tycker fortfarande min spekulant slog alla rekord.
Hon blev överlycklig när jag berättade att jycken ej går att ha lös för han jagar allt som rör sig, speciellt rådjur o älg.
Hon hojtar då till gubben sin;
-Gubben, gubben han jagar älg - då kan du ju jaga med han.

Ras?
Schäfer...

:crazy:

Inget mer att tillägga, smilien får säga sitt.

jag håller med. :crazy:

det var som en kvinna som kommer fram till mig på stan, och står jätte nära och pratar helt lyrisk om min då 6 månaders tik, blandning av vit schäfer/herdehund och tervueren. "åh vilken fin hund. vilken ras är det? jaha okej vad bra, det skulle vara perfekt att para med min mastiff osvosv (massssor av raser)....." jag: men du borde ta reda på mer än bara utseendet av föräldradjuren och det här är dessutom en tik och då väldigt ung." hon: "jaha okej, (fattar som fortfarande inte att det är en tik) men det hade varit toppen! hon är snäll va? jo säger jag... men vad bra! det hade ju varit perfekt för ju mer raser desto klokare! det är som människor... kineser och svenskar osv blandas och man blir jätte smart! hundarna blir så kloka!! det ska vara sjuvägskorsning och ännu mer!:crazy::crazy::crazy: försesten, hur gamla ska dom vara för att para? är min tik nog gammal?! och forsätter med att säga att jag borde ställa ut henne o vinna massa priser (det är ju inte "riktiga" utställningar för blandras) och att jag då kunde avla henne massor efter alla utställnings meriter. :crazy:
SKRÄMMANDE.

:eek:
jag håller med. :crazy:

det var som en kvinna som kommer fram till mig på stan, och står jätte nära och pratar helt lyrisk om min då 6 månaders tik, blandning av vit schäfer/herdehund och tervueren. "åh vilken fin hund. vilken ras är det? jaha okej vad bra, det skulle vara perfekt att para med min mastiff osvosv (massssor av raser)....." jag: men du borde ta reda på mer än bara utseendet av föräldradjuren och det här är dessutom en tik och då väldigt ung." hon: "jaha okej, (fattar som fortfarande inte att det är en tik) men det hade varit toppen! hon är snäll va? jo säger jag... men vad bra! det hade ju varit perfekt för ju mer raser desto klokare! det är som människor... kineser och svenskar osv blandas och man blir jätte smart! hundarna blir så kloka!! det ska vara sjuvägskorsning och ännu mer!:crazy::crazy::crazy: försesten, hur gamla ska dom vara för att para? är min tik nog gammal?! och forsätter med att säga att jag borde ställa ut henne o vinna massa priser (det är ju inte "riktiga" utställningar för blandras) och att jag då kunde avla henne massor efter alla utställnings meriter. :crazy:
SKRÄMMANDE.

:eek: oh my...

ja, jag och min kompis som var med mig då stod i princip bara och gapade efter att hon gått sin väg :eek:

Det ringer kommer puckon vid varje kull faktiskt.....

Vid senaste kullen kan jag ta ett par exempel:

En tjej ringer och vill ha en ridgeback då hon sett sådana flera gånge rpå stan och tycker de är fantastiskt vackra och skulle nog passa henne som handen i handsken. Hon vill att jag berättar lite mer om mammatiken och det gör jag - när jag säger att hon har en perfekt ridge säger tjejen i telefonen "ridge?" "tystnad "ehm... vad är det?" :crazy: :cool:
Jag talade om för henne att hon kanske borde läsa på lit emer om rasen och om hon sedan ändå tyckte att den kunde passa henne så kunde hon återkomma (jag sa det på ett hövligt sätt naturligtvis). Hon återkom aldrig.

Ett par som var någonstans mellan 75 och döden. Det tog dem ca 10 min att gå från sin bil till vår ytterdörr (det är ca 75 meter) och mannen gick med käpp - haltandes.
Dessa skulle alltså ha en ridgebackhane som blir 70 cm/50 kg som stor.
Jag såg framför mig brutna lårbenshalsar och lååånga sjukhusvistelser efter ett ryck i kopplet av en unghund. Sa klart och tydligt till dem att de är lämpliga hundmänniskor MEN nog ska se sig om efter en mindre ras. Men de skulle minsann inte ha någon mjäkig "tanthund" vilket tydligen alla hundar under RR'ns storlek var. De hade blivit nekade av en annan uppfödare p.g.a samma sak och de pratade mycket illa om den uppfödaren till mig (jag känner den uppfödaren mkt väl), inte så smart kanske. Hoppas ingen sålde till dem....

En familj som kom ända från Skåne (vi bor i sthlm). Deras dagpassning skulle bestå av hundgård - även på vintern. Förklarade att en RR inte passar som hundgårdshund och dessutom inte när det är kallt då de är frysiga av sig. De lyssnade inte alls på det örat. När det var dags att gå ville de betala handpenning och jag bara skakade på huvudet.... jag tar öht inte handpenning. Sedan pekade de på en viss valp och sa att "den vill vi ha". Jag förklarade att hos mig väljer man inte valp + att det nog inte fungerade med dem ändå men de fattade ändå inte. De hade senare ringt och lämnat meddelande på mitt mobilsvar om handpenning och dyl och när jag ringde upp så svarade ingen och jag lämnade meddelande på deras svarare om att de INTE fick köpa valp hos mig... hörde sedan ej av dem mer.

Ett par som vill ha en hane, hade ej haft hund tidigare. Jag sa att jag sätte rupp dem på listan och skulle se om jag kunde hitta någon lugn individ som kunde eventuellt tänkas passa dem. När jag sedan sa att jag nog tyvärr inte hade någon valp till dem då alla var mkt livliga blev de fly förbannade. Jag hänvisade dem till en annan trevlig uppfödare i Västerås men det tyckte de var alldelse för långt bort :crazy: (bodde i sthlm).

Ja, detta var bara några... jag har råkat ut för mååååånga fler kan jag säga.

Ja vad finns det för människor...:crazy:. En i området där jag bor köpte en pudelvalp ( tror det är blandning) för ett tag sedan och en dag sa hon att hon tyckte det var konstigt att alla hundar sprang efter hennes hund och nosade den där bak. Då tillslut insåg hon att hon köpt en tik men hon skulle ju köpa en hane. Herregud hon hade då haft hunden en vecka och inte fattat att det var en tik:crazy:

Visst har det ringt en och annan knäppgök.. :D Efter en stunds pratande brukar de avslöja sig....

På sista kullen ringde en man som skulle köpa valp... Han lät trevlig men ändå lite frånvarande... Han skulle tänka på saken och återkomma. Straxt efteråt ringer det från samma nummer..(har skvallerbytta) och en mycket arg och upprörd dam skriker åt mig att den som ringt nyss.... INTE SKULLE HA NÅGON JÄ**A HUND!!!!!

Jag anade lite äktenskapliga bekymmer hos den valpspekulanten. :angel:

Eller mannen som ringde och frågade om det gick att hålla valpen i hundgård direkt efter att de hämtat den.... :cool: Kan ju meddela att den spekulanten inte fick köpa någon.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka