va e bäst?

U

Uddatyp

va e de bästa o göra när hästen e varm på ena bakbenet men inte är svullen eller ömmar..
den va inte lika varm idag som den va igår.
e de bäst o låta den stå eller o skritta den?

Sv: va e bäst?

Jag brukar ut och röra på mina hästar vid sånna tillfällen. Så länge hästen inte har ont är det bara bra för dom att få röra på sig. Då kommer blodcirkulationen igång bättre än om den får stå.

Jag menar naturligtvis inte att man ska köra värsta träningspasset, utan vitsen är som sagt att hästen får komma ut och röra på sig för att bli bättre, inte brytas ner. Skritta en 30 min i rask takt brukar vara lagom.

Äh, fasen vad dålig jag är på att förklara men hoppas du fattar vad jag menar!

Lycka till!!

:bump: :bump: :bump:

förstår..hur länge vågar man vänta me sånt här?
tänk om de endå e nåt allvarligt så går man där o väntar :( :(
ja tror ja överreagerar lite.. :confused:

Uddatyp skrev:
va e de bästa o göra när hästen e varm på ena bakbenet men inte är svullen eller ömmar..
den va inte lika varm idag som den va igår.
e de bäst o låta den stå eller o skritta den?

Jag skulle nog inte låta den stå hela dagen, det mesta går ju ner när dom rör på sej lite.. en promenad i sakta mak? :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Grazing
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
Utrustning Har ett sådant fr förra hästen som inte är använt spec mkt (oklart i regn faktiskt). Haft det 2 ggr på nya hästen när det regnat, o han...
Svar
1
· Visningar
265
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 568
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar