va är skillnaden mellan siames å oriental??

M

mallotten

Ja som rubriken lyder vad är skillnaden?? Jag har precis fått ta över en katt från en mycket virrig bekant, Hon har tagit över en katt som hon säger är en siames, hon hade honom 4 dagar sen tyckte hon att han va för social å klängig :confused: men tur för mig för han e världens mys kille, men han är grå å har gröna ögon då är han väll oriental???? jag ska själv prata me förra ägaren lite för hon som tog över katten har ingen koll på sig själv knappt..

Sv: va är skillnaden mellan siames å oriental??

Hej

En Oriental är ju igentligen en Siames med annan färg och ska ha gröna ögon inte blå som Siamesen. Det finns Siameser med rena Siameslimjer och de kan INTE få en Oriental utan får bara Siameser. I min Siames kull var 4 Orientaler och 1 Siames och samma i den kull som min Oriental kommer ifrån, där var det 1 Siames och 3 Orientaler. Vissa tycker att det är "finare" att ha en Siames med bara Siameslinjer men jag tycker de samma i sättet ändå. Jag älskar mina killer och är helt såld på Siames/Oriental.
Vill dock flagga för en sak, du ska inte ha honom som ensamkatt för d kan han bli aggresiv pga understimulering. Mitt råd är att snarast skaffa en kompis helst Siames/Oriental.

Aha okej :D ja e oxå helt såld på siameser/orientaler nu när ja lärt känna denna krabaten :) jag har 5 bonnkatter å en norsk skogkatt som han går efter här på dagarna :D de e ju nästan alltid någon hemma här.. men tror du att han kommer behöva en siames kompis ändå????

Nej troligtvis inte när du har så många. Siameser/Orintaler gillar att ligga så nära som möjligt och i hög men då kan han ju bara gå till en ny när de andra tröttnar :D

Jag har aldrig sett en blå oriental! Det låter häftigt, kan vi inte få se en bild? :D

ja skrev fel har 4 bonnisar å en norsk skogis :D ha ha ja han gillar allt att ligga nära snor min kudde hela tiden :D dom andra katterna är snälla mot honom men fortfarande lite reserverade, men snart ligger dom nog ihop :bump: å självklart ska ja lägga upp en bild på denna vackra krabat :D han är dock lite mager :cry: han vågade inte äta på förra stället för dom hade 4 GD vovvar :eek:

Hej

En Oriental är ju igentligen en Siames med annan färg och ska ha gröna ögon inte blå som Siamesen. Det finns Siameser med rena Siameslimjer och de kan INTE få en Oriental utan får bara Siameser. I min Siames kull var 4 Orientaler och 1 Siames och samma i den kull som min Oriental kommer ifrån, där var det 1 Siames och 3 Orientaler. Vissa tycker att det är "finare" att ha en Siames med bara Siameslinjer men jag tycker de samma i sättet ändå. Jag älskar mina killer och är helt såld på Siames/Oriental.
Vill dock flagga för en sak, du ska inte ha honom som ensamkatt för d kan han bli aggresiv pga understimulering. Mitt råd är att snarast skaffa en kompis helst Siames/Oriental.
Det spelar ingen roll om siameserna inte är helt "rena" dvs har oriental bakom. Två siameser kan aldrig få annat än siameser även om både far och morföräldrar är orientaler. Det beror på att SIA anlaget är reccecivt medan anlaget för helfärgat (oriental) är dominant. En oriental kan altså bära på mask (SIA) anlag medan en siames aldrig kan bära på helfärgs (oriental) anlag.

Aha okej.. så någon av parterna då måste va oriental för att de ska kunna bli oriental??

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 167
Senast: Skjøldur
·
M
Övr. Katt I lördags blev en av mina katter ihjälkörd :cry: å de är ju väldigt jobbigt.. Men en av mina honor verkar deppi, hon e en sån katt som...
Svar
2
· Visningar
945
Senast: mallotten
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 973
Senast: Lotus
·
Övr. Katt Vet att de e fel forum men jag vill ha svar nu. Slutar kattens ögaon att lysa/reflektera när katten är död? "Mötte" nämligen en...
Svar
2
· Visningar
1 198
Senast: Möller
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • WE-tråden