T

Tofslan

Varför får hundar urinvägsinfektion?

Min lilla pojke har fått det nu, behandlas med antibiotika. Men nu när jag kom hem från veterinären så slog det mig att jag inte frågade hur han har fått det...

Sv: Uvi

Det är inte så vanligt med uvi på hanhundar, om det togs urinprov i burk, så de vita i urinen kan komma från t ex prostatan eller annat ställe 'på vägen', och bakterier från kontaminering vid urinrörsmynning/förhud.

Hursom, på tikar är uvi vanligt, och beror helt enkelt på att bakterier tar sig in 'bakvägen'. Det är på tikar ganska kort väg (precis som för kvinnor) mellan urinrörsmynning och urinblåsa. Hos hanar och män är det av uppenbara skäl betydligt längre väg ;)

Området är ganska bakterietätt i sig, och av diverse anledningar kan man få en överväxt av bakterier (e-coli är ofta inblandade, e-coli är avföringsbakterier, som finns i bajset naturligt, men inte 'hör hemma' på andra ställen).

Blev du klokare, annars hojta igen =)

Min herre behandlas för vad infektion med, dock är den inte specad, för att sätta diagnosen uvi behövs mer prover, ett sterilt urinprov direkt från blåsan etc. Så det enda vi VET är att 'nånstans på vägen' är det infektion (han har vita blodkroppar i urinen). Vets gissning är att det är prostatan (men för att säkerställa eller utesluta det måste prov tas därifrån eller från sperma). Hursom är behandlingen densamma, så vi rotade inte mer i första läget.

Sv: Uvi

Aha, intressant. Tack för svaret!

Veterinären var övertygad om Uvi av ett urinprov, som togs i bruk. Hunden har även halsinfektion (ena tonsillen var riktigt svullen och röd) men den trodde hon inte orsakade hans feber. Hon sa att det inte spelade någon roll för det är samma antibiotika som behandlar båda infektionerna.

Ville mest veta lite mera om Uvi så jag skulle kunna undvika att han får det igen.

Men om det är ovanligt så lär han ju klara sig :)

Liknande trådar

Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
985
Katthälsa Tuva har förmodligen fått urinvägsinfektion igen. Någon hade kissat blodblandat i lådan inatt, och jag antar att det är hon. Hon har...
2
Svar
36
· Visningar
2 171
Hundhälsa Säkert en korkad fråga, men jag måste kolla 😁 Hon har sitt andra löp nu, hon är 15 månader, löpt runt 10 dagar, första dagarna har vi...
Svar
2
· Visningar
518
Senast: movi
·
Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 235

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka