Uuuuusch..!

M

Miika

Nån mer än jag som är trött på vinter, slask, vinterpäls, pälslossning, snöstyltor, tappade broddar och snorhalt underlag? fy bubblan för vintern, nu får det ta och bli vår! Har ju i vanliga fall en kanonfin ridbana att vara på men inte ens den håller i det här vädret...:P

Men nu till frågan: är inbiten dressyryttare men kommer bara in i ridhus en enda gång i veckan! resten av dagarna är det ute som gäller.. min häst är väldigt pigg och "drar" i skritten när man går rakt fram (mitt enda alternativ :P) det är även svårt att trava eftersom det mest är asfaltsväg med slask ovanpå.. så min fråga är: är det någon som vet några bra övningar man kan rida ute rakt fram i skritt ev. trav förutom det vanliga öppna/sluta? så att hästen kommer under sig ordentligt och får jobba fast man kanske inte har de bästa förutsättningarna.. är så tråkigt att ridbanan kladdade ihop för hon hade verkligen börjat lägga på sig muskler och det vore jättetråkigt om hon skulle tappa allting bara för vädrets skull :P rider ju ändå sex dagar i veckan och man vill ju rida ordentligt..:) och så en fråga till: Mitt sto är ca 170 hög och lång (155 i täcken) och har långa ben = svårt att komma under sig riktigt.. så jag har haft ett helskotta med att få muskler på henne. Började ge henne e- vitamin för några veckor sedan och tycker det börjar poppa upp lite muskler här och var :) jag tycker inte hon är annorlunda mot vad hon var förut, kanske lite piggare men det tycker jag enbart är positivt.. men en tjej i mitt stall säger att hon inte går att fånga i hagen + att hon kickar åt henne när hon ska fånga in henne (det gör hon inte med mig) och att hon upplever henne som allmänt knäpp. Kan hästar bli "knäppa" av e-vitamin? jag tycker hon är som vanligt men vill ju inte att andra ska uppleva henne som sådan för hon är egentligen världens goaste.. ngn som vet? Tacksam för svar.. :)

Sv: Uuuuusch..!

Red för länge sen ett väldigt het fullblod, som jag fick tippset att nästan rida som i en serpentin längs med vägen, då han i öppner eller sluter bara rusa i väg. Alltså du rider i stor bågar och rak ställer bara något steg och sen ställer om. och försöker göra så stora bågar det går, kan oxå variera med så små bågar som det går. kanske inte göra att hästen sätter allt för mycket muskler, men man får en häst som är väldigt mjuk och smidig i båda sidorna, blir väldigt lösgjord.

Om e-vitamin frågan vet jag inget så det får någon annan hjälpa dig med.

Lycka till!!!

Man har turen att ha pållen i ett stall med ridhus och så är han klippt :bow: :rofl: annars hade det nog aldrig gått :angel: . Men nu är våren här :D:D Tur att man bor på Öland ;) igår var det 12 grader varmt och solsken :love:

Men nu är det säkert inte långt kvar tills våren är här (får man hoppas ialla fall):bump:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 842
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka