Uunghästklasser? hjälp mig

F

frida_hedberg

Ska nu på lördag starta min första lokala tävling, även första lokala för min 5-åring.
nu till frågetecknet.
Min häst är som sagt 5år, född 2001.
får jag bara tävla dessa "clear round" på de lokala tävingarna ända tills hon är 7 år?
får jag inte starta i "ordinare" klassr dvs med omhoppning och placering med första pris, andra osv?
vissa säger till mig att jag får vänta tills hästen är 7, andra säger att jag måste gå felfri i två gånger i 0.90m innan jag får tävla "på riktigt"
när jag anmälde mig till tävlingen fyllde jag inte i någon ruta att "ja,jag vill starta i unghäst klass" utan jag står automatisk där nu när startlistorna kommit ut, med bedömning A. fast i anmälan står det bedömning A:0/A:0.
jag är ganska förvirrad just nu. kan någon ge mig ett vettigt svar.
tack på förhand!

Sv: Uunghästklasser? hjälp mig

Vad jag vet så får du tävla avd. A när du gått nolla två ggr.
Om du står i avd B. så är det väl inget prob ? :confused:
Lycka till på tävlingen iallafall :)

Du ska starta avd B hela det här året
En 6årig häst som gått minst 2 felfria rundor får starta avd A i den klassen eller lägre. ( tex. 2 felfria 1m- får starta 90 o 1m i avd A)

Är hästen 5 så får du snällt hålla dig till avd B, nästa år kan du som sagt var tävla avd A efter två felfria rundor...

"Är hästen 5 så får du snällt hålla dig till avd B, nästa år kan du som sagt var tävla avd A efter två felfria rundor..."

Inte riiktigt sant.. Även som femåring gäller att om hästen har gått 2 st felfria rundor i avd B så får du tävla hästen i samma klass (eller lägre) i avd A. Lycka till!

trams skrev:
"Är hästen 5 så får du snällt hålla dig till avd B, nästa år kan du som sagt var tävla avd A efter två felfria rundor..."

Inte riiktigt sant.. Även som femåring gäller att om hästen har gått 2 st felfria rundor i avd B så får du tävla hästen i samma klass (eller lägre) i avd A. Lycka till!

Nej. Är hästen 5 så är det avd B som gäller.Hur många felfria man än gör...;)

då tror jag att det är en clear round du ska hoppa på lördag, tror jag.
;)
lycka till:bump:

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 084
Senast: zarmino
·
Tävling Ska hopptävla för första gången påriktigt snart och jag har lite frågor och funderingar. Min start är ca kl 09.00, det är första...
Svar
2
· Visningar
824
Senast: cewe
·
Dressyr Hej, om några veckor ska jag starta min första dressyr tävling och jag har lite frågor som jag inte hittar något svar på. Så tänkte att...
Svar
2
· Visningar
981
Senast: Nalle136
·
Tävling Jag har undrat på länge varför man inte kan tävla med placering om det inte är 1meter och högre på storhäst? Jag har en stor häst som...
Svar
6
· Visningar
1 481
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka