Utvecklingssamtal/coachning på jobbet

SweetPanther

Trådstartare
Hur ser dessa ut för er?
Läggs det fokus på arbetet/arbetsuppgifter? Personlighet? Interaktion mellan kollegor? Framtidsutsikter?

Har ni/du fått direktiv på hur konflikter hanteras, om de uppstår vid dessa samtal?

Om ni hade fått reda på att omgivningen (antingen enskild eller flera) beskrivit dig/er som helt motsatt din egen självbild - hur hade ni gjort då?

Har det betydelse vilken bransch ni arbetar/har arbetat i?

Till exempel:
- du beskrivs som för säker på din sak - när du är osäker.
- du är lite av en ensamvarg - men beskrivs som översocial.
- du beskrivs som att du inte trivs på ditt jobb - fast du gör det och har framfört detta.

Jag hade ett utvecklingssamtal i förra veckan, där det framkom att jag gör ett bra jobb, men att det givetvis kan bli bättre. Istället för att fokusera på hur jag ska göra mina arbetsuppgifter bättre, fick jag berättat för mig att jag inte trivs med mitt jobb och att jag är rädd för emotionella relationer. Efter att ha försökt diskutera och förklara hur jag ser på detta samtidigt som chefen vidhöll sin ståndpunkt och inte lyssnade, så gav jag upp och bröt ihop, och nu vet jag inte hur vi går vidare. Jag har inte varit på plats sedan dess (av flera omständigheter än detta).

Facket nästa? Avsluta anställningen? Låtsas som inget och gå vidare? En del av mig vill avsluta anställningen, eftersom jag känner mig överkörd. Rakhet och ärlighet uppskattar jag, men inte få berättat hur jag är som person, och att jag inte lämpar mig för jobbet. Är jag olämplig borde jag sluta, och ett personlighetsfel har jag svårt att rätta till. Den andra delen vill bli arg, informera om att jag inte tar skiten och att jag helt enkelt står på mig i fortsättningen, och avslutar den professionella, formella relationen mellan mig och chefen, och förklarar var mina gränser går och när hen ska sluta i fortsättningen.

Om det är av intresse har provanställningsperioden genomförts och jag har arbetat i ett par år. Min personlighet och lämplighet för jobbet är alltså ingen nyhet i sammanhanget. Tidigare samtal har det framförts att jag verkar platsa i arbetsgruppen och fungerar väl i arbetet, sist för bara 1 månad sedan.
 
Jag förstår inte riktigt? Som du beskriver samtalet låter det inte så katastrofalt, "Jag hade ett utvecklingssamtal i förra veckan, där det framkom att jag gör ett bra jobb, men att det givetvis kan bli bättre. Istället för att fokusera på hur jag ska göra mina arbetsuppgifter bättre, fick jag berättat för mig att jag inte trivs med mitt jobb och att jag är rädd för emotionella relationer.", även om det kanske blivit lite väl personligt. Men så skriver du att du brutit ihop och vill sluta, jag får det inte riktigt att gå ihop?

Om chefen klivit över en gräns - vilket jag tror det låter som? - är det givetvis inte något du ska svälja. Säg ifrån.
 
Det som jag upplevde som oerhört svårt var att bli utmålad som lögnare, eftersom jag tidigare sagt och tyckt att jag älskar mitt jobb och trivs med det, vilket jag blev informerad om att jag inte gör (inte tillfrågad, utan informerad). Sedan så fanns det inget fokus på konstruktiv kritik eller hur jag ska implementera informationen i arbetet, utan slutsatsen var (från chefens håll) att jag inte trivs med mitt jobb och att faktumet att jag är rädd för emotionella relationer är ett olämpligt karaktärsdrag i arbetet (trots att jag inte höll med om personlighetsfelet jag tilldelades).

Jag vet inte hur jag ska gå vidare för att det i mitt tycke inte finns något att gå vidare med. Utvecklingssamtalet var en slutsats, ingen diskussion med fokus på hur jag kan använda mig av feedbacken i arbetet.
 
Jag förstår inte riktigt? Som du beskriver samtalet låter det inte så katastrofalt, "Jag hade ett utvecklingssamtal i förra veckan, där det framkom att jag gör ett bra jobb, men att det givetvis kan bli bättre. Istället för att fokusera på hur jag ska göra mina arbetsuppgifter bättre, fick jag berättat för mig att jag inte trivs med mitt jobb och att jag är rädd för emotionella relationer.", även om det kanske blivit lite väl personligt. Men så skriver du att du brutit ihop och vill sluta, jag får det inte riktigt att gå ihop?

Om chefen klivit över en gräns - vilket jag tror det låter som? - är det givetvis inte något du ska svälja. Säg ifrån.

Jag förstår inte heller riktigt, ligger det mer bakom? Har ni haft en dålig relation tidigare?

Om det funkar bra på jobbet annars skulle jag nog mest notera att chefen uppenbarligen är en relationsmässig klumpeduns utan fingertoppskänsla och lyhördhet, och fortsätta jobba som vanligt.

Möjligen fråga vid tillfälle hur det menades, menade chefen verkligen att din personlighet är så i grunden fel att du borde sluta, eller vad?
 
Våra utvecklingssamtal följer en färdig mall. Det är ganska bra, men innebär också att det kan vara svårt att få in det som inte ryms i mallen. Den psykosociala arbetsmiljön till exempel. Mallen är väldigt fokuserat på personen och dess arbetsuppgifter vad och hur man vill utvecklas, inte så mycket vad man tycker om arbetsuppgifterna (eftersom det förutsätts att alla älskar sitt arbete) eller hur gruppen fungerar.
 
Vi har inte haft en dålig relation tidigare. Chefen är in absurdum rak, vilket jag har uppskattat tidigare, och konsensus på arbetsplatsen är att "man får ta det med en nypa salt" eftersom det låter mer elakt är vad som menas. Det har fungerat när jag har sagt ifrån (försiktigt), men i detta fall hjälpte det inte. Jag sa ifrån tre gånger, men chefen fortsatte beskriva personligheten som olämplig i arbetet, gång på gång, och till och med stolt över att hen hade "hittat något" som gjorde ont.

Att chefen är klumpig är alltså ingen nyhet. Problemet är att chefen verkade eftersträva min reaktion, eftersom samtalet fortsatte i samma anda. Det räckte inte att säga till, varesig första, andra eller tredje gången.

Jag har inga som helst problem med att få feedback på när jag gör ett dålig jobb eller borde förbättra mig. Nu tillskrevs jag egenskaper som jag i mitt tycke inte har, och trycktes in i ett fack som det inte finns någon väg ut ur.
 
*funderar*
Det verkar som om jag har överreagerat, utifrån reaktionerna här. Jag har inte tidigare fått min personlighet attackerad, och absolut inte med en motpart som inte ger sig, och har svårt att ta med mig detta framåt, men jag ska försöka. En del av problemet är att chefen inte heller var nöjd med samtalet som sådant, och vill "prata ut" om det i kommande vecka, varpå min första reaktion är att jag inte vet hur jag pratar ut om något där det inte fanns en diskussion till att börja med, men det kommer förhoppningsvis visa sig under samtalets gång. Tack för svaren!
 
Jag hade nog velat veta vad som var chefens slutsats av samtalet, men inte velat ha en avhyvling till. Vad var avsikten och vad ville hen att det skulle leda till. Vad önskar chefen för kompetensutveckling av dig, vilken kompetensutveckling vill du ha?

Finns det någon möjlighet att du har t.ex. någon facklig representant med vid detta "prata-ut-samtal"?
 
*funderar*
Det verkar som om jag har överreagerat, utifrån reaktionerna här. Jag har inte tidigare fått min personlighet attackerad, och absolut inte med en motpart som inte ger sig, och har svårt att ta med mig detta framåt, men jag ska försöka. En del av problemet är att chefen inte heller var nöjd med samtalet som sådant, och vill "prata ut" om det i kommande vecka, varpå min första reaktion är att jag inte vet hur jag pratar ut om något där det inte fanns en diskussion till att börja med, men det kommer förhoppningsvis visa sig under samtalets gång. Tack för svaren!

Ja det är nog bra att inte ta ut "förlusten" (hur samtalet ska gå) i förskott. Det kan ju vara så att chefen i efterhand insett att samtalet inte blev så bra, och att saker sas på ett olyckligt sätt. Det är nog bra att gå dit utan att ha någon förutbestämt inställning :)
 
*funderar*
Det verkar som om jag har överreagerat, utifrån reaktionerna här. Jag har inte tidigare fått min personlighet attackerad, och absolut inte med en motpart som inte ger sig, och har svårt att ta med mig detta framåt, men jag ska försöka. En del av problemet är att chefen inte heller var nöjd med samtalet som sådant, och vill "prata ut" om det i kommande vecka, varpå min första reaktion är att jag inte vet hur jag pratar ut om något där det inte fanns en diskussion till att börja med, men det kommer förhoppningsvis visa sig under samtalets gång. Tack för svaren!

Jag skulle ta med mig någon annan som kan bryta om det börjar barka iväg igen.
 
*funderar*
Det verkar som om jag har överreagerat, utifrån reaktionerna här. Jag har inte tidigare fått min personlighet attackerad, och absolut inte med en motpart som inte ger sig, och har svårt att ta med mig detta framåt, men jag ska försöka. En del av problemet är att chefen inte heller var nöjd med samtalet som sådant, och vill "prata ut" om det i kommande vecka, varpå min första reaktion är att jag inte vet hur jag pratar ut om något där det inte fanns en diskussion till att börja med, men det kommer förhoppningsvis visa sig under samtalets gång. Tack för svaren!
Jag hade tagit med en fackrepresentant. Ni kanske har någon fackligt ansluten bland dina arbetskamrater? Då känner man sig lite tryggare. Sen har man någon att diskutera med efteråt för att se om man upplevde samma sak.
 
Hur ser dessa ut för er?
Läggs det fokus på arbetet/arbetsuppgifter? Personlighet? Interaktion mellan kollegor? Framtidsutsikter?

Jag har svårt att komma med tankar om ditt utvecklingssamtal då jag inte deltog på det själv och det är svårt att veta exakt hur det lät utan att vara med själv.

Rent generellt på våra uppföljningssamtal (internationellt företag) så går det till så här:

* Vi har starka direktiv om att ha kontinuerlig uppföljning under året, både när det gäller hur man ligger till resultatmässigt med mål, men även hur samverkan med arbetskamrater, team och kunder går till. Det ska egentligen inte vara någon överraskning vid årets slut vad som kommer upp i utvecklingssamtalet.

* På uppföljningsamtalet blir det en dialog där medarbetaren ger sig syn på hur året varit - utmaningar, vad som varit lätt, vad denne har levererat, hur det fungerat med övrigt team etc och chefen inflikar och ger feedback samt ofta har man även tagit in feedback från kunder. Chefen ger både positiv feedback på "det här gör du bra, fortsätt" och "det här är dina utvecklingsområden - hur kan du utveckla detta, är det ngt du behöver från mig el från annat håll"

*Utvecklingsområdet/na ligger sedan ofta till grund till vissa av målen kommande år.

Man räknar in "behaviour" dvs inte bara resultatet utan även hur man nådde fram till resultatet (du kan leverera ett projekt i tid, men om du kliver över lik för att göra det så är du inte särskilt framgångsrik) om man tagit på sig arbetsuppgifter utanför sitt arbetsområde och hjälper andra team/kunder osv.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kära allvetande buke! Har sökt lite (YH)utbildningar till hösten, som jag såklart hoppas komma in på :) Dock är jag också anställd, och...
Svar
10
· Visningar
1 591
Senast: Lightzone
·
  • Låst
Skola & Jobb Först och främst, jag vet hur otroligt bortskämt detta kommer te sig. Att jag har ett jobb och verkar ta det som givet. Eller att jag...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 900
Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 877
Senast: _Taggis_
·
  • Artikel
Dagbok Ännu en skriva av sig tråd. Jag mår inte bra och jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig vidare. Det känns som att jag är i ett moment...
Svar
17
· Visningar
2 049
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp