Dräktig utekatt

369

Trådstartare
Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon är en liten och smal katthona på 2 år, senaste löpet (som vi la märke till, svårt att missa 😂) hade hon i februari -24

En dag för ca 5-6 veckor sedan kände jag hennes förstorade tissar när jag tog upp henne i min famn, hade redan registrerat att hennes mage kändes mer spänd men tänkte inte mer på det då. I 3-4 veckor har vi nu känt fosterrörelser (och sett dem tydligt i minst 2 veckor) och hennes juver blev ordentligt stora för ca 4 dagar sedan - när kan vi förvänta oss nedkomst? Hon lägger sig efter ca 2 meters gång och har mest bara sovit den senaste veckan, jag hade höftat på den 24/6 men var nog en vecka fel - har ju inte skrivit ner mina (kattens) framsteg i dräktigheten (note to self; skriv ner allt nästa gång) är det fler som väntar kattungar och vill skriva lite eller har du kanske mer erfarenhet av en oplanerad dräktighet och vill dela med dig? Välkommen!!

Hon är i skrivande stund inte alls matglad - som hon annars alltid är, ätit massor fram till igår. Kanske nära nu?

(Bilden är 1 vecka gamal)
 

Bifogade filer

  • IMG_6607.jpeg
    IMG_6607.jpeg
    334,8 KB · Visningar: 64
Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon är en liten och smal katthona på 2 år, senaste löpet (som vi la märke till, svårt att missa 😂) hade hon i februari -24

En dag för ca 5-6 veckor sedan kände jag hennes förstorade tissar när jag tog upp henne i min famn, hade redan registrerat att hennes mage kändes mer spänd men tänkte inte mer på det då. I 3-4 veckor har vi nu känt fosterrörelser (och sett dem tydligt i minst 2 veckor) och hennes juver blev ordentligt stora för ca 4 dagar sedan - när kan vi förvänta oss nedkomst? Hon lägger sig efter ca 2 meters gång och har mest bara sovit den senaste veckan, jag hade höftat på den 24/6 men var nog en vecka fel - har ju inte skrivit ner mina (kattens) framsteg i dräktigheten (note to self; skriv ner allt nästa gång) är det fler som väntar kattungar och vill skriva lite eller har du kanske mer erfarenhet av en oplanerad dräktighet och vill dela med dig? Välkommen!!

Hon är i skrivande stund inte alls matglad - som hon annars alltid är, ätit massor fram till igår. Kanske nära nu?

(Bilden är 1 vecka gamal)
Bild från nyss
 

Bifogade filer

  • image.jpg
    image.jpg
    433,9 KB · Visningar: 54
Hon är sååååå mysig just nu, olikt henne
 

Bifogade filer

  • image.jpg
    image.jpg
    280,8 KB · Visningar: 53
Grattis till smått! Det låter som att det är hyfsat nära - har ni lagat iordning en vettig bäddplats för henne att föda på och ordnat med mat och allt annat som behövs för ungarna? Om inte skulle jag snabbt som rackarn göra iordning en trygg låda, gärna någonstans där hon tycker om att ligga.
Jag hoppas att ni håller henne inne nu och fram till födseln, samt att ni sedan kastrerar? Det finns en ny lag nu som säger att fertila katter inte får ströva runt hip som happ.
 
Håll henne inne från nu till ungarna klarar sig själva! Jag vet en vars honkatt gick ut dagarna efter förlossningen och blev påkörd. De fick ta ledigt från jobb för att flaskmata ungarna. Det var rejält jobbigt tyckte de!

Sen kastrerar ni henne innan hon får gå ut igen.
 
Grattis till smått! Det låter som att det är hyfsat nära - har ni lagat iordning en vettig bäddplats för henne att föda på och ordnat med mat och allt annat som behövs för ungarna? Om inte skulle jag snabbt som rackarn göra iordning en trygg låda, gärna någonstans där hon tycker om att ligga.
Jag hoppas att ni håller henne inne nu och fram till födseln, samt att ni sedan kastrerar? Det finns en ny lag nu som säger att fertila katter inte får ströva runt hip som happ.
Vi har bäddat, på hennes två favoritplatser, ordnat med mat (hon har fått anpassad kost sedan 5 veckor tillbaka) och jag har även fixat till kattungarna om något skulle hända. Hon har hållits inne sedan två veckor tillbaka (just för att jag inte haft ett exakt datum). Jag satt just och räknade och hon är nog mellan dag 56-65 idag 😍
 
Håll henne inne från nu till ungarna klarar sig själva! Jag vet en vars honkatt gick ut dagarna efter förlossningen och blev påkörd. De fick ta ledigt från jobb för att flaskmata ungarna. Det var rejält jobbigt tyckte de!

Sen kastrerar ni henne innan hon får gå ut igen.
Grattis till smått! Det låter som att det är hyfsat nära - har ni lagat iordning en vettig bäddplats för henne att föda på och ordnat med mat och allt annat som behövs för ungarna? Om inte skulle jag snabbt som rackarn göra iordning en trygg låda, gärna någonstans där hon tycker om att ligga.
Jag hoppas att ni håller henne inne nu och fram till födseln, samt att ni sedan kastrerar? Det finns en ny lag nu som säger att fertila katter inte får ströva runt hip som happ.
Vi har bäddat, på hennes två favoritplatser, ordnat med mat (hon har fått anpassad kost sedan 5 veckor tillbaka) och jag har även fixat till kattungarna om något skulle hända. Hon har hållits inne sedan två veckor tillbaka (just för att jag inte haft ett exakt datum). Jag satt just och räknade och hon är nog mellan dag 56-65 idag 😍

Och tack, vi har väntat såå på att hon ska få sin första kull - om än denna var oplanerad från mitt håll.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Haha. Kul kommentar.
@Glimra har verkligen en poäng dock. Går en fertil honkatt ute Kommer det att bli ungar, så om du verkligen var förvånad över resultatet är Jag förvånad - men nu är kisse dräktig och jag hoppas att allt går jättebra! Att ungarna är friska och sunda, att mamman klarar sig och att hon blir kastrerad sedan?
Eller ansvarsfullt hålls inne tills nästa kull är planerad med en genomtänkt hankatt.
 
Blir lite tudelad av den här tråden. Om TS velat få kattan dräktig så är det ju rätt men givetvis får också TS räkna med att det blir vilken hane som helst när man låter en fertil honkatt gå ute, det är ju självklart.

Vill man ha kattungar så får man ju givetvis ta sitt ansvar runt den biten och ta kullar, inget konstigt, lixom man också ska ta sitt ansvar och kastrera sin katt (gäller även hanar som är ute! Lika självklart anser jag) om man inte har för avsikt att ta kullar på sin katt.

TS; lycka till med blivande kissemamman och de ljuvliga små när det är dags :heart
 
Faktum är att det är ofta svårt att få tag på kattungar att köpa nuförtiden. Vilket jag tycker är bra. Men om ts är ansvarsfull och tar hand om mor o barn så är det väl så bonnkatter ska födas upp.
Är det verkligen det? Svårt att hitta kattungar menar jag. Jag snabbsökte på hela Sverige på blocket och fick upp över tvåtusen säljesannonser och då antar jag att minst hälften, förmodligen fler, är vanliga "bonnkatter". :)
 
Faktum är att det är ofta svårt att få tag på kattungar att köpa nuförtiden. Vilket jag tycker är bra. Men om ts är ansvarsfull och tar hand om mor o barn så är det väl så bonnkatter ska födas upp.
Tyvärr har du fel.
Det finns 2195 annonser på kattungar på blocket. De flesta konstiga blandningar av olika raser. Kostar allt från 500 och uppåt. De flesta ligger på omkring 3000 kr. Finns ett fåtal renrasiga Sverak anslutna uppfödare på blocket, men de flesta är blandraser med ”fina” namn för att dölja att de egentligen inte är renrasiga.

Ett axplock:
Norsk Skogkatt - Ragdoll
Långhåriga kattungar
Norsk Skogkatt - Ragdoll - Brittisk korthår
Maincoon blandis
Norsk Skogkatt - Siames
Helig Birma - blandras

På de flesta annonser står det det: kattungar, söta kattungar, leveransklara kattungar osv…

Så nej, det är absolut inte brist på kattungar…

Även raskattuppfödare har svårt att hitta hem till sina katter. Följer både Sibirisk katt och Norsk Skogkatt och det kommer ut annonser nästan dagligen på renrasiga SKK reggade kattungar.
 
Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon är en liten och smal katthona på 2 år, senaste löpet (som vi la märke till, svårt att missa 😂) hade hon i februari -24

En dag för ca 5-6 veckor sedan kände jag hennes förstorade tissar när jag tog upp henne i min famn, hade redan registrerat att hennes mage kändes mer spänd men tänkte inte mer på det då. I 3-4 veckor har vi nu känt fosterrörelser (och sett dem tydligt i minst 2 veckor) och hennes juver blev ordentligt stora för ca 4 dagar sedan - när kan vi förvänta oss nedkomst? Hon lägger sig efter ca 2 meters gång och har mest bara sovit den senaste veckan, jag hade höftat på den 24/6 men var nog en vecka fel - har ju inte skrivit ner mina (kattens) framsteg i dräktigheten (note to self; skriv ner allt nästa gång) är det fler som väntar kattungar och vill skriva lite eller har du kanske mer erfarenhet av en oplanerad dräktighet och vill dela med dig? Välkommen!!

Hon är i skrivande stund inte alls matglad - som hon annars alltid är, ätit massor fram till igår. Kanske nära nu?

(Bilden är 1 vecka gamal)
Jag hoppas innerligt att hon är försäkrad OCH att du har rejält med pengar på sparkontot.

Att föda upp katter är dyrt. Vid förlossningen kan vad som helst hända. I värsta fall förlorar du både mammakatt och alla ungarna + står med en rejäl faktura i handen.

Akut kejsarsnitt är dyrt. Allt har en förmåga att hända en fredagkväll och under helgen. Se en annan tråd här om en kattägare som var tvungen att åka akut till Stockholm under midsommarhelgen. Jag vill inte ens veta vad det kostade i slutändan.

Sen måste du fråga dig själv, har du möjlighet att handmata kattungarna flera gånger per dag + nattetid i flera veckor? Har du råd att köpa nappflaskor, mjölkersättning osv? Har du råd att ha både mammakatt och bebisar inlagda hos veterinären i flera dagar?

Även om allt går bra så kostar det ändå mycket pengar. Det ska vara extra kattmat + sand. Det är två vaccinationer + chippmärkning. Sen ska kattungarna besiktas innan leverans.

Nu är det dessutom så att du inte vet vem pappan är. Tänk om han är missbildad? Tänk om han bär på några sjukdomar? Tänk om han och mammakatt är släkt med varandra? Tänk om kattungarna blir missbildade?

Har du inte tiden, har du inte pengarna är det allra bäst att du nu på en gång åker till veterinären och kastrerar katten. Det går nämligen att kastrera och göra abort samtidigt.
 
Varmt att motionera pållan i typ 27 grader efter halv 5 i eftermiddag när hon fick lösgaloppera en liten stund på ridbanan (svampade av före och efter) då hon såg ut att ha svällt efter allt gräs (mycket vätska förstås) i den lilla rutan av avstängningen under ekarna från I höstas som jag öppnade som stripbete igår ☺️.
Rejält varmt inne med; nära på 27 grader i köket och man vet när det är ordentligt varmt- då väljer älsklingen isglass (ingen favorit) och är sugen på ett dopp i sjön 😄.
Fel tråd tror jag? ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
901
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 637
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
30 349
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 912

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp