Utveckling av gångarter

J

jennypenny

Hej jag funderar på att köpa en häst på 6 år för dressry med utmärkt galopp. Traven har bra takt o är kraftfull med hyfsat påskjut o mycket knälyft. Det som jag oroar mig för är att benen i traven inte bildar nått ordentligt "V" utan fram- o bakdelen ser inte riktigt att jobba ihop utan mer som två separata delar som jobbar i takt med varandra o hovarna möts aldrig under buken. Är detta ett allvarligt fel? Kan det förbättras med rätt uppbyggande träning? Kan det förbättras med en bättre form med mer undertramp?
Tack på förhand!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Utveckling av gångarter

Det där V:et är mest i skritt- för att se att den inte är passartad.

Fick du se den lös?
Gick den så från början?
Kunde den inte visa ngn ökning?

Du får filma den så får Bukeexpertisen säga sitt:angel: ;)

Jag har inte sett honom lös. Han visade inga ökningar men ägaren säger att det är för att han inte är stark nog än. Jag är inte säker på att du förstod vad jag menar med "V" för alla fina dressyrhästar jag har sett bildar ett tydligt "V" i varje steg i traven. Ska försöka få tag på en film att lägga upp.

Om du går in på min profil kan du se en liten bild av hästen (kan inte lägga upp filer än). På bilden syns tydligt att höger fram o bak inte möts. Där är problemet.

Den ser jättefin ut. Kanske lite kort i halsen där.
Den vinklar ju sina bakben:bow:
Undrar om det är en PRE?

Jo visst är det en PRE o det är väl en del av "problemet" vet nu bara inte om det är jag som är fast i hur en mer klassisk dressyrhäst ska röra sig eller om det faktiskt är ett fel även på en PRE.

Det här är bara min uppfattning:angel:

En hel del rör sig utan ngt direkt svävmoment o kan ha svårt för att länga, MEN de har å andra sidan lättare för att samla sig o göra de svåra rörelserna bra.

Så om din plan inte är att bara rida LA så be ngn duktig följa med dig o provrid den.

Jag är rädd att jag håller med dig angående PRE-rörselser. Men också om deras lätthet för samling o höga skolor. Jag vill ju ha en häst som i alla fall har potential för medelsvåra klasser.

Jag tycker att det ser ut som att den inte riktigt har bakbenen med sig, att den inte trampar under ordentligt och jag tror att det är därför som du inte ser "V:et"

Traven är som på de som jag har sett.
Galoppen är stor. Den får man inte börja att bromsa, då den blir långsam o stor. Inte helt lätt.

Ja men tror du att traven kan förbättras genom att den kommer under sig bättre, blir starkare osv.

Visst går det.Skulle vilja att den vilade lite på steget o tog för sig.

Tror du att den kommer att se ut som en "hel" häst (o inte en fram o en bakdel som den gör i traven nu) om den kommer under sig o får in mera vila i steget?

Tror du att den kommer att se ut som en "hel" häst (o inte en fram o en bakdel som den gör i traven nu) om den kommer under sig o får in mera vila i steget?

japp.. men dock svårt att säga på en filmsnutt..

Av det jag kan se pa filmen som du lankade till sa tycker jag att han ser valdigt "bromsad" ut. Lite "handbromsen i ridning".

Dels ser bak och framdel ut att tillhora tva helt olika hastar. Ser det ut som att man bara haller i fram utan att ha fatt med bakdelen ordentligt. Arbetar inte genom hela kroppen. Ser ut som han biljarderar en del ocksa ? Mer med v. fram an den andra ? Svart att se.

Sedan tycker jag inte att han har SA bra gangarter av det man kan se pa filmen ? "Sprattla" med benen och lyfta knana hogt finns det manga PRE som kan, utan att for den delen rora sig bra. Men ja galoppen ser ut att ha bra grundkvaliteer att utga ifran.

Men tror nog att med annan ridning sa kan gangarterna se mycket trevligare ut. Som det ar nu ser han mest "hammad" ut av ryttaren och dess ridning.

Hurdan trav har han om han rids ordentligt frammåt i en lägre form? Jag ska erkänna att jag inte har någon erfarenhet av PRE och är inte alls bekant med det rörelsemönstrey, men det känns som jag skulle vilja att han arbetade betydligt mycket mer med ryggen. Känns som hästen har 3 delar, fram, mitten och bak.
Galoppen tycker jag är bättre även om den känns framtung. Som sagt, jag har inte förstånd på PRE..
U

Problemet är att steglängden är extremt kort. Jag tror att det är svårt att korrigera. De är avlade för att röra sig uppåt, inte framåt.

Citat från Pastejja: "Hurdan trav har han om han rids ordentligt frammåt i en lägre form? Jag ska erkänna att jag inte har någon erfarenhet av PRE och är inte alls bekant med det rörelsemönstrey, men det känns som jag skulle vilja att han arbetade betydligt mycket mer med ryggen. Känns som hästen har 3 delar, fram, mitten och bak.
Galoppen tycker jag är bättre även om den känns framtung. Som sagt, jag har inte förstånd på PRE..
U"
Hoppas som du att han rör sig bättre om han går i en lägre form med mer framåtbjudning men jag har inte sett honom gå i någon annan form än den i filmen.

jättefin häst, men ser inte riktigt ut att "arbeta ihop" som den ska, galoppen såg dock ok ut. Men när jag såg prislappen på hästen så hade jag...nog letat efter ngt annat för det priset.
160.000 lixom....

Du har fått en del råd och tyckande som jag håller med om och ang. mellanregister bör du om du ämnar att tävla be om att se mellanrigestret i alla g.arter.

Att han inte är stark nog för mellantrav tycker jag låter som rent ljug....antingen har de ett mellan.reg eller inte.
Min kunde redan som 4-åring visa men då utan att bära så mycket bak beroende på att styrkan inte fanns...påskjut fanns dock.

Sen en liten varning för att tävla p.r.e.....det finns 2 väldigt duktiga ekipage i stockholm och de blir oftast neddömda....svårt för domarna att döms dessa.

Liknande trådar

Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 847
Senast: banani
·
Islandshäst Jaha, ja. Då var väl tävlingssäsongen slut, för de flesta av oss. Oavsett om vi tävlar för skojs skull eller för att tävla, så att säga...
Svar
5
· Visningar
2 015
Senast: Snurre
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 036
Senast: Vogue
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 880
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar