Utvecklas till 5-gångare?

Karin87

Trådstartare
Hej!
Har en fråga som jag hoppas få svar på här!
Jag undrar om en 4,5-gångare kan utvecklas till 5-gångare?
Mvh Karin

Sv: Utvecklas till 5-gångare?

Okej...
1) Han har kännts som en 4-gångare med grisepass innan så...
2) Han har börjat bli riden med mer "tanke" bakom än innan. Lite mer fart i ridningen också om man kan säga så? :) Hästen har varit turhäst förut.

även "rena" 4gångare kan ha grisepassen, så det är ingen garanti på att hästen kanske går att lägga i pass....

Är det inte rätt konstigt egentligen att det finns fyrgångare, alla islandshästar borde väl gå att lägga i mer eller mindre bra pass med mycket träning?

Nej det förstår jag oxå...Men frågan var om det finns hästar som det hänt så med. Att vid rätt/bättre träning så har passen funnits där bara att den tidigare varit "gömd" eller nåt? :P

Det finns ju tränare som kan lägga nästan vilken häst som helst i någorlunda pass!

Fick lära mig att man kan öka grisepassen lite för varje dag och så vips kan passen vara där:idea:

Silkisif skrev:
Fick lära mig att man kan öka grisepassen lite för varje dag och så vips kan passen vara där:idea:

Fast det låter som en ganska dum idé för då lär sig hästen att grisepass är rätt, man vill ju ha sväv inte "ökad kamelgång" (ökad grisepass)!;)

Jo, jag vet:S Men jag har en kompis vars häst har lärt sig detta "på egen hand", och shit vilken pass alltså! (köpt som fyrgångare)

Jag hade en häst på foder för ett antal år sedan, som var köpt, tränad och tävlad (upp till SM-nivå) som 4-gångare. Men han hade minsann pass också! Det tror jag ägaren upptäckte när han var 9år, och hon tävlade honom därefter både i bl.a. femgång och passlöp. Jag hade honom på foder från det att han var 11 år tills han var 13, och tävlade också femgång.

Men detta var ju ingen "4,5-gångare", utan han var helt enkelt bara riden som 4-gångare (och kanske ännu inte tillräckligt stark för att "visa" sin pass). Kan ju också nämna att den hästen har nog inte tagit ett steg grisepass i hela sitt liv.... Samtidigt som jag känner flera "duktiga grisepassare" som aldrig skulle gå att lägga i pass!!!

Silkisif skrev:
Jo, jag vet:S Men jag har en kompis vars häst har lärt sig detta "på egen hand", och shit vilken pass alltså! (köpt som fyrgångare)

Hur är tölten på den hästen nu ?

Skrauti skrev:
Är det inte rätt konstigt egentligen att det finns fyrgångare, alla islandshästar borde väl gå att lägga i mer eller mindre bra pass med mycket träning?

Nja, det beror MYCET på exteriör och laterala anlag, alla islanddshäåstar KAN inte passa, vissa går inte äns att tölta..

sisådär:P Med en ryttare som "kan" är han klockren, men han är ingen naturtöltare. Från början var han i typ grisepass/tölt, sedan utvecklade han pass och nu är han relativt bra i både och:) Ser det bara som förbätytrin i det här fallet.:)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
745
Katthälsa Hej! Jag ska ringa vet o fråga också, men vill även fiska lite svar här. Vi har kikat på en kattunge, som visade sig ha ett tångbett...
Svar
13
· Visningar
922
Senast: Mojma
·
Katthälsa Hej. Jag undrar hur säkra alla hem-test för Gardia är? Jag har 7 katter, testade en på måfå som inte har symtom. Enligt testet är han...
2
Svar
28
· Visningar
1 299
Hundavel & Ras Här kommer en lite allmän fundering. Ni som har FL, hur var dom när dom var unga? Lugna.. eller fullkomligt hyperaktiva? Jag har...
Svar
19
· Visningar
1 596
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka