Utvärdering av träning...

hjärter_dam

Trådstartare
Hur gör ni efter träning? Utvärderar ni någonting? Skriver upp eller bara tänker igenom, eller lägger ni bort träningen ur tankarna så fort ni är klara?

Jag brukar först och främst prata med min tränare, både under och efter passet. Därefter pratar jag med hästägaren och med mamma, för att höra vad de tyckte och om de sett nånting som inte jag la märke till. Min mamma kan ingenting om hästar, eller hon ahr väl fått lära sig lite, men det hon lägger märke till är inte hur jag sitter eller om hästen var bärig i galoppen, utan om hästen är lugn, eller om hon stressar, och det kan vara skönt att få höra, för ibland känns pållan väldigt het fast hon kanske ser lugn och sansad ut. När jag sen kommer hem så brukar jag sätta mig ner och skriva nerett antal punkter på en lapp.

Först och främst ritar jag upp hoppövningen vi gjort, och ev också markarbetet om det var nånting nytt och användbart. Därefter skriver jag upp vad som var plus och vad som var minus med dagens träning, både för mig och hästen. Sist skriver jag ner vad jag ska tänka på nästa vecka.

Före nästa träning brukar jag försöka sätta mig ner och läsa igenom förra veckans utvärdering, så att jag har det färskt i minnet. Jag tycker att det här har hjälpt mig jättemycket, det känns väldigt nyttigt att kunna sätta ord på vad som var jättebra och vad som var mindre bra, och även fånga upp de där små grejerna som tränaren kan säga och som man så lätt glömmer bort.

Hur gör ni?

/S.
 
Sv: Utvärdering av träning...

hela min familj är hästkuniga, så jag prattar nästan alltid med mamma efter träning, ber henne också filma nästan alla träningar /tävlingar, då jag kan åka hemn och kolla igenom och se om det finns saker jag ska tänka på ich testa till nästa gång. Ber också alltid tränaren om råd och tips om det är något jag funder över eller vill ha hjälp med. :)
 
Sv: Utvärdering av träning...

jag pratar alltid med min tränare efteråt och under träningen, skriver även ned vad jag tyckte om passet samt ritar övningarna.

har det gått bra lever jag länge på det, går det mindre bra lägger jag det bakom mig när jag har tänkt igenom och diskuterat det färdigt
 
Sv: Utvärdering av träning...

Jag pratar med min syster om passet. Är det någon riktigt bra övning som jag inte brukar göra själv skriver jag ned den och vad man ska tänka på osv.
Jag har hoppträningar varannan vecka och var det något som inte funkade så bra på träningen, så bygger vi ofta upp åtminstone delar av det under den träningsfria veckan och tränar på det igen.
 
Sv: Utvärdering av träning...

Pratar med tränaren om passet, vad som gick bra/dåligt, träningstips
för veckan osv. Går igenom lite med mamma under hemfärden samt
skriver övningarna i en bok också.
 
Sv: Utvärdering av träning...

Först pratar man så klart med tränaren. Man måste kunna föra en bra dialog om saker och ting, tycker jag. Har bara ridit för nuvarande hopptränaren fyra gånger men tycker han är otroligt lätt att prata med.

På vägen hem pratar jag med mamma, bollar ideér och frågar vad hon tyckte.

90 % av mina träningar filmas, oftast av mamma, och det är ett stort plus som hjälper till mycket. När jag kommer hem tittar jag på träningen och skriver sen ner i träningsdagbok. Att titta på filmen är nästan det viktigaste av allt, det tränaren har sagt går in i en så mycket bättre om man ser det med egna ögon.

Försöker sen att läsa igenom dagboken ett par gånger under veckan, för att få det att "gå in" så att det sitter i ryggmärgen, framför allt när det är saker som gäller sitsen mm.

Ullis
 
Sv: Utvärdering av träning...

Min tränare brukar säga lite vad jag ska träna på under tiden tills nästa gång och så tänker jag igenom det lite när jag kommer hem, och mamma får vara bollplank kan inget om hästar men hon får minsann stå ut ;) Och sen under tiden när jag rider ensam tänker jag på dom där sakerna som gjorde att hästen gick så fint. Har funkat jättebra! Även på bana och ute i skogen.
 
Sv: Utvärdering av träning...

Min pålla är mkt känslig, så jag märker direkt om hon gör fel. Skriver upp varje dag efter ridningen i min agenda som jag har i mitt stallskåp om alla noteringar jag borde göra som hände under passet. Gick det bra? Gick det dåligt? I såfall, vad? osv. Det är jättekul att kolla tillbaka efter typ en månad och se vad man gjorde just den dagen. :smirk:
 
Sv: Utvärdering av träning...

Brukar disskutera hur det gick och vad jag kan göra bättre men mamma. Sedan tänker jag själv igenom det som gick bra och det som inte gick så bra och försöker vara nogranare så det momentet går bättre nästa gång :)
 
Sv: Utvärdering av träning...

Det lät väldigt utförligt och trevligt ;)

Själv så är jag noga med dialogen med tränaren, precis som du och många andra skrev. Efteråt skriver jag upp hur det gick i en anteckningsbok.
 
Sv: Utvärdering av träning...

Jag pratar självklart med tränaren, bollar lite idéer och han tipsar om vad vi kan förbättra och hur vi kan förbättra. Sen för jag dagbok över vad vi gjort på träningen, vad såm var bra och dåligt osv.
 

Liknande trådar

Träning Jag har kört fast lite i mitt träningsplanerande och behöver tips. Just nu lägger jag upp en grovplanering i excel för hela året, sedan...
2
Svar
23
· Visningar
2 256
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 611
Senast: Freazer
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 228
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 316
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp