Uttråkad katt?

Saffransbulle

Trådstartare
Min brittkille på 9 månader har börjat bita på saker och ting i lägenheten. Jag är orolig för att han är uttråkad :( Ändå tycker jag att jag göra allt för att han ska ha saker att göra samt leker och kelar mycket med honom. Jag bor i en etta men den är väldigt oöppen i planlösningen och välmöblerad, så här finns mycket vrår och 3 rum att gå mellan (toa, hall, kök och sovrum/vardagsrum). Han har två klösmöbler och 3 egna sovplatser (förutom min säng och soffan), dessutom har jag en hamster som ger honom lite spänning i vardagen.

Det här med att han biter kanske inte har med att han har lite att göra, men vad skulle det isf kunna vara? Jag har kollat tänder och tandkött och det ser fint ut. Kan det ha med hans ålder att göra?

Har ni några tips och tankar så är jag väldigt tacksam för dem :)
 
Sv: Uttråkad katt?

Du får släppa ut hamstern så har han och göra ;)
Nej då, brukar ju va om de ska få nya tänder de biter på saker.. det gör iaf min lille Elvis som är ca 6 mån.
 
Sv: Uttråkad katt?

Är han kastrerad än? Tonåriga hankatter brukar vara väldigt förtjusta i att bita både på saker och människor om de kan, de övar för framtida parningar ;)

Sen behöver de flesta katter en kompis. Även om han har plats, klösställen och leksaker finns det ingen som leker jage och brottas med honom. Det är lekar de flesta sociala katter uppskattar så mycket att vi som människor inte blir tillräckliga som leksällskap för dem. Jag säljer endast i undantagsfall kattungar som ensamkatter just för att en ensam katt kräver så oerhört mycket av sin ägare (mina lite värre än de flesta, eftersom de är både hyperaktiva och hypersociala) men även de lugnare britterna har stor glädje av någon att göra kattrejs med.
 
Sv: Uttråkad katt?

Ja han är kastrerad, så jag antar att han inte övar för parning :P Eller?

Jag har funderat lite på att skaffa en kompis, men jag är tveksam för hur det blir med plats till dem. Jag bor på 30 kvm, det känns lite litet för två stycken, som att det kan bli problem. Vad tror du?
 
Sv: Uttråkad katt?

Min uppfattning är att två (ffa kastrerade) katter som kommer bra överens inte behöver mer plats än en. Det faktum att de underhåller varandra blir ett sånt plus för dem.

Jag bor bara lite större än dig, och har tre vuxna katter. De problem som kan synas mellan dem beror på att en av dem är en fertil hane på 1 år och en sån kan verkligen vara en pain in the ass :devil:. Mina katter är ju iofs en ras som utnyttjar höjden väldigt mycket och de har bra klättermöjligheter även om vi är trångbodda.

Jag har aldrig haft gott om plats (svårt när man är student i en storstad liksom) men har löst det genom att erbjuda katterna många olika "rum" ändå. För dem gör det stor skillnad att det finns två klästräd i olika ändar av rummet, och att det finns flera toalett- och matplatser, flera olika tunnlar, gömslen och liknande. Inget av det kräver ju golvyta, men ger katterna en större värld.

Britter är ju lite mer markbundna, men jag är övertygad om att fördelarna med en kompis överväger de få nackdelar som finns. Själv kommer jag aldrig ha ensamkatt igen, det är så mycket lättare att ha två :-)

Tre generationer korater:

111022-22.jpg
 
Sv: Uttråkad katt?

Okej det låter ju inte omöjligt då, jag har som sagt en väldigt käck lägenhet! Men jag har bara plats för en låda, är det ok för två katter att samsas om samma, eller kan det bli problem?
Om jag skaffar en till så tror jag inte att det blir en britt tyvärr :( Dem hårar ju väldigt mycket och jag tror att det skulle bli tufft att ha så mycket hår och allergener på så liten yta. Tror du det är viktigt att ha en lugn ras när man bor så litet? Hur är korater?
Fin bild! :)
 
Sv: Uttråkad katt?

:love:
Vilken underbar bild!

TS
För att bli av med hår: Köp en bra karda och använd dagligen! Det ska vara en tät med rundade piggar, så man inte river kattens hud.
Jag hittade en superbra på coop, svart med orange tassmönster. Håll utkik!

Hur fodrar du katten? Prova att ge mat i ihopvikta toarullar, äggkartonger osv. Så får han kämpa lite för maten!
Använder han leksaker? Ha olika sorter, både olika i storlek, form och material. Kanske någon som piper?

Det viktiga att tänka på när man aktiverar djur är att tänka på för vem aktiveringen är. Katten kanske inte alls gillar det man tror att den gillar! Jag burkar tänka att om mina försök inte fungerar har jag inte hittat vad min katt gillar och måste alltså leta lite till och tänka i nya banor.
 
Sv: Uttråkad katt?

Jag har faktiskt precis en sådan karda, fast jag använder den sällan dock... Ska börja gör det!

Han får mat i toarullar ibland, men han verkar tycka dem är ganska värdelösa :P

Tack så mycket för dina tips! Jag skall tänka på detta :)
 
Sv: Uttråkad katt?

Korater är högaktiva och extremsociala, och behöver främst en vän som de kan ligga klistrad på :D Jag har inte uppfattat britter som fysiska på det sättet, men jag känner inte så många på närmre håll. Grejen när man har aktiva katter och liten yta är ju att de tar sig den plats de behöver. Jag ser det som ett mindre problem eftersom de är mer inne på att klättra och hitta på hyss än på att faktiskt springa, men det är väldigt individuellt också.

Jag förstår absolut vad du menar med hår, lågfällande var en av orsakerna till att jag valde korat (de har fällperioder då de yr lika mycket som en britt, men det är totalt sett någon månad om året). För mig heter räddningen furminator. Trodde aldrig jag skulle köpa ett så dyrt pälsvårdredskap till mina "ingen pälsvård-katter", men den är värd sin vikt i guld.
 
Sv: Uttråkad katt?

Skriver under på det! Furminatorn är suverän (har en till hästen också :D )
Kan tipsa om en internationell auktionssite, jag köpte min "furminator" för 100 kr inkl frakt därifrån. Värt att hålla utkik!
 

Liknande trådar

Hemmet Vet väl inte om någon är intresserad av att följa renoveringen av "mitt" hus (mamma och hennes man köper det, jag hyr), men jag känner...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
29 681
Senast: Trott
·
Övr. Katt Jag kanske har skrivit om det förut, men jag tycker väldigt synd om min mors katt. Eftersom den inte bor hos mig kan jag inte helt styra...
Svar
16
· Visningar
2 168
Äldre Av ingen annan anledning än ren nyfikenhet, så vill jag fråga Buke vad ni tycker är en rimlig hyra för nedanstående objekt. Jag bor...
Svar
2
· Visningar
658
Senast: Ramona
·
Hemmet På senaste tiden har jag fått ett abnormt intresse för att förkovra mig i hur man bor kvadratsmart. Jag står nämligen inför det faktum...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 454
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp