Uttråkad häst!

G

Gilan

Jag har en mycket rastlös häst som behöver få en massa utlopp för sin enegi. både genom att aktivera kroppen och hjärnan.
Tyvär så står jag i ett stort stall där hästarna endast går ute mellan 8.30-15.00 jätte tråkit tycker jag. (ska försöka att ändra lite på det)Hästen har i stort sett fri tillgång till hö. (Jag ger henne så mycket som hon äter upp) Jag ägnar ungefär 3 timmar åt ridning,lek och rykt varje dag. men hon behöver nåt att göra i boxen.

halm äter hon inte
Pinnar gnager hon inte på
Jollybolls leker hon inte med.
Manger mate äter hon upp på 1 dag.

Så har nån nåt tips på bra leksaker?
Tänkte prova med att göra lite hål i en glasskartong och lägga i hästgodis,torkade äpple bitar,knäckebröds bitar m.m vad tror ni om det?

Sv: Uttråkad häst!

HUR märker du att hon är utråkad??
Uppträder hon rastlöst eller stressat. Ovanligt att hästar behöver mer aktivering än din. Det är möjligt att du stressar henne med alla lekar. Prova istället att flytta henne till ett lugnare ställe, men det är svårt att säga när man inte vet hur hon beter sig.

Senast ändrad:

En bit av ett asp träd brukar göra susen.
Antigen hänger du upp den eller bara har den på gölvet.
En pet flaska kan du också prova med ..häng den med ett långt snöre vid ett galler.

Hon står å spakar i boxen hela tiden...(har flyttat runt och bytt plats och hästkompisar) men fortfarande samma sak. Hon har svårt att stå still i gången trots att det är kolungt i stallet. Hon gnager på inredningen...

Detta beteende fanns inte i somras då hon gick ute mycket mera och var fullt igångsatt.

När det gäller "Manger Mate" så gäller det att hänga den en bit ut från boxväggen. Gärna under krubban om det går. Då får hästen inget stöd mot väggen och kan endast slicka på den istället för att bita...

1. Finns det nån mer som vill ha sin häst ute längre så be att de får gå tillsammans och att ni hästägare kan turas om att ta in bara dem senare.
2. Byt stall

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska ta mig till med min hund. Jag är arbetslös och alltså hemma hela dagarna och har med andra ord rätt bra koll på...
Svar
18
· Visningar
11 330
Senast: Milosari
·
D
Träning Hej! Jag har en medryttarhäst som jag rider ca 2 gånger i veckan. Där han står finns det inga bra ridvägar utan det finns endast en...
Svar
13
· Visningar
1 556
Senast: vildros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama