Utsvultet draktigt sto...lite tips behovs

Ramona

Trådstartare
For att gora en lang historia kort sa kom det ett utsvultet sto med en lika utsvulten 1-aring vid sidan vandrande in har for ungefar en vecka sedan.
En av grannarna ringde och sa att det gar ett morkbrunt sto pa vagen med ett skack-fol vid sidan. Jag fick skrack i ogonen och trodde att det var ett av vara som folat tidigt, jag hade fantasier om trasiga staket, platt fol pa vagen mm, men det visade sej att det var ett helt okant ponny sto (ca 144 cm) med forra arets fol vid sidan. Jag slappte i alla fall in henne i en av vara hagar och tankte att nagon kommer val och letar efter henne. Hon ar dock mycket smal och det ar aven aringen. Men det kom ingen och vi ringde polisen, som ville att vi skulle behalla henne sa lange. Det gjorde ingenting for oss och jag stallde ut en ensilagebal och gav henne lite havre, betfor, mineraler mm. Idag ringde polisen och det har annu inte rapporterats en saknad hast, sa polisen sa att vi far behalla henne och aringen om ingen dyker upp inom 20 dagar.
Hur som helst sa maste de ju fodras upp. Sa jag tog in dem i ladan (med korna) sa att de far sta under tak. De har fri tillgang pa ensilage och de ater massor verkligen, de stackarna.
Idag kom veterinaren ut for att kolla en av ungtjurarna och jag bad honom aven kolla stoet om hon var draktig igen (aven fast jag klart och tydligt kunde se det pa magen). Hon ar draktig och allting sag bra ut sa vet.

Jag skulle nu vilja pumpa henne med foder, men det ar ju inte det basta. Men hon behover ju ga upp...2-300 kg. Kanner att hon inte kommer att palla att ge di nar hon ar sa smal. Vet kunde inte satta datum pa det hela, men trodde i mitten pa april.
Vad ar risken med att ge henne massor med foder, jag tankte pa folet framst?
Jag avmaskade bada tva hur som helst, sa det ar gjort. Jag kande att det var lite tidigt inpa folningen, men hon ar inte i ett bra skicka alls, sa pa vets radan avmaskade jag i alla fall.

Bada tva ar snalla och goa individer sa de kommer fran ett hem dar man i alla fall brytt sej nagon gang i tiden. Hovarna var inte verkade pa ett bra tag, men det tog sambon hand om idag.

Jag kanner mej lite tveksam till vad jag ska och inte ska gora. Alltsa, hon MASTE ga upp i vikt, men jag vill ju inte att folet ska ta skada.
Nagon som har erfarenhet av liknande situation?

Sv: Utsvultet draktigt sto...lite tips behovs

Vilket problem du fått på halsen!
Så vitt jag vet skadar du inte fölet genom att vräka i stoet mat. Däremot kan ju stoet reagera med kolik med för häftig foderomställning, men samtidigt behöver hon ju näring för att fölet ska kunna utvecklas den här sista tiden och för att hon sen ska kunna ge di.
Jag antar att du redan särat på stoet och hennes åring, så att åringen inte diar henne, för då tappar hon ju ännu mer.
Sen är det proteinet som är viktigt. Ge soja eller något annat proteinrikt foder och ensilage eller hö med hög proteinhalt, men öka succesivt så att det inte blir för häftigt.

Lycka till!

En och annat magert skrälle har ramlat in hos oss, men kanske inte så illa som dina.

Skulle nog för det första, och som du även gjort, ta tag i maskningsdelen.
Sedan verka hovar och kolla tandstatus.
Vaccinera mot stelkramp och sedan fundera..och fundera..

Grovfoder första veckan av, till hälften mycket god kvalitet, blandad med sämre eller t.o.m. halm. Fritt.

Om du inte ser reaktion så skulle jag vecka 2 gå över till det fina grovfodret helt och hållet. Och börja med havre blandat med någon proteinhögt medel..typ soja.
Sojan i liten mängd till att börja och sedan öka succesivt till maxgiva. Här får man vara väldigt vaksam eftersom du kan få ett bakslag.

Mineraler/kalk kan du ha stort underskott på sto och åring.
Även här bör man nog ha kontroll över intaget, så att dom inte vräker i sig 10 kilo på ett dygn.

Mycket mer än så kan man inte göra utan att riskera stor störning i stoet/åring.
Framförallt stoet är ju i dagsläget kolikkänslig. Och en koliksväng på ett högdräktigt sto kan sluta med katastrof.

Efter fölning så är det ju bara att öka givan till henne så mycket du kan.
Mjölka lär hon göra men kommer att behöva massor med mat.

Både stoet med föl och åringen skulle jag ställa på box under sommarens heta dagar.
Och stödfodra med kraftfoder hela tiden.

Ungefär något i stil med detta hade vi nog gjort.

AM

Vi har varit där!

Fick för ett år sedan en utsvulten liten ponny, med lika svultet halvmånaders föl vid sidan, till gården.

Rådfrågade väninnan som jobbar med foder och varit med och skrivit foderböcker. Hon sa att vi måste ge fri tillgång på näringsrikt grovfoder och dessutom ge lucern för att höja näringen ännu mer. Mängerna är rätt ointressanta, för detta var en welsh mountain.

Soja kan kanske vara för häftigt på en undernärd stackare? I alla fall i början. Det ärju en ponny vi talar om? Verkar hon behöva det senare så kan man ju alltid läggapå om hon får svårt med ängderna när magen växer. Det är bara att räkna..:) Hippocampus är tillförlitliga, gillar deras foderprogram.

Ni har kor och då borde det finnas riktigt, riktigt bra ensilage ju. Ge henne det hon vill äta och det han vill äta och komplettera med lucern. Det har ju fördelen att vara ett grovfoder så det ger betydligt mindre fångrisk.

Vill du vara riktigt säker så ring SLU-Ultuna!! Margareta Rundgren, Anna Jansson, Cecilia Müller är några namn som du kan söka och som är super att tala med och att få råd av. Är bombsäker på att de engagerar sig och kan ställa upp som bollplank.

Verkar magarna ta stryk så be vet. om Andapsin eller köp nåt mag-grejs från lantmännen.

Håll oss underrättade!

mvh
illmyra

Sv: Vi har varit där!

Det ar ju inte forsta gangen jag far en smal hast pa garden precis, det har jag varit med om massor av ganger forr.
Men forra varen var jag pa foredrag av en av USA's framsta foderexperter pa avelsston och han hade alla dess studier pa att man inte skulle ge mer foder i slutet pa draktigheten som manga gor, far da okar risken med OCD. Han hade aven massor med bra tips och rad. Forsokte hitta papprena idag, men jag som annars ar sa ordningsam har visst forlagt dem helt.

Hon mar bra i alla fall. Har ju atit i en hel vecka nu, sa kolik-risken ar borta. Fri tillgang pa ensilage har dem bada tva, och dessutom sa fodrar jag dem 3 ganger om dagen med havre, betfor, korn, lite muesli (samt 2 dl soja och 1 dl med mineralmjol i sista fodringen for kvallen).
Jag tog in dem idag, da vi haft sa himlans daligt vader med sno och hagel, dessutom vill jag inte ha dem ute i vara hagar, da de inte ser mycket ut for varlden just nu. Nu far de ata upp sej och sen far de ga ut. De har ca 25 kvm tillsammans, sa de kan rora sej lite grann i alla fall.

Konstigt, vandrar hästar bara runt så på Irland utan att någon saknar dom?

Håll noga koll bara så att hon inte visar symptom på kolik. Jag gav min fjordmärr för mycket pellets för några veckor sedan av samma anledning, hon har haft föl och är nu dräktig igen och har tunnat ur för mycket (dock inte som din förstås), men hon tålde inte det och visade början till kolik, dvs lite svettig på morgnarna när jag kom ut.

Har åringen slutat dia på henne? Annars bör du nog sära på dom för annars går det åt för mycket näring åt honom i onödan.

Jag har ingen aning om vad för studier som gjorts i USA på OCD, men så vitt jag vet är väl det fölets (när det väl är ute ur magen alltså) och unghästens utfodring som är viktig, samt ärftlighet. Sen om jag inte missminner mig så är det lite skillnad på utfodringen i förhållandet till hur mycket de rör på sig. Tex ett föl/unghäst som nästan bara står på box och bara är ute i en liten rasthage och proppas i med massor av protein riskerar i mycket högre utsträckning att darbbas av utvecklingsrubbningar (tex OCD) än en fölunge som går på lösdrift (eller i alla fall vistas i stora hagar stor del av dygnet).
Har inte hört nåt om att stoets utfodring skulle påverka. Fostret tar ju för det mesta vad det behöver oavsett hur stoet utfodras och sen är det stoet som får lida, dvs tappar i muskler och hull.
Det dräktiga stoet (och ännu mer det digivande) behöver mycket protein. Det bästa är ju förstås om man har ett grovfoder med mycket högt proteininnehåll, då behöver man inte ge så mycket extra protein i kraftfodret, men har man inte så höga halter så är ju soja eller lusern ett bra alternativ. Havre innehåller inte tillräckligt mycket protein i förhållande till energiinnehållet. Räkna på foderstaten så att du vet lite hur du hamnar.

Nej, vanligtvis gar det inte omkring hastar sahar. Det ar verkligen mycket konstigt!!

Och ja, lill-hingsten diar inte langre. Jag skrev ett jattelangt och innehallsrikt inlagg tidigare, men det forsvann nagonstans pa vagen. Tyvarr kommer jag inte ihag allt det bra jag skrev sa jag kan inte skriva om det heller.

Stackars lilla häst. Hon måste ju ha gått omkring bra länge ensam, vilken tur att hon hamnade hos dig! Jag blir så ledsen när jag läser om sådant. Hoppas allt löser sig och att det är fina hästar du har fått...

Grejen ar att jag tvivlar pa att hon har gatt omkring. All mark pa Irland ar inhagnad, sa jag kan inte forstalla mej hur hon inte skulle komma fran nagonstans riktigt.
Dessutom ar hon vid gott mod och hon ar verkligen jattesnall, sa hon ar ju hanterad. Ettaringen ar ocksa hanterad och han lat mej satta pa grimman helt utan problem idag....och det ar ju ingenting man gor bara sadar pa en forvildad 1-aring precis.
Jag tror att de kommer fran tinkers som har slappt in dem pa nagon annans for tillfallet tomma mark, och markagarna har helt enkelt oppnat grinden och skickat ut dem.
Varfor de inte hor av sej till polisen ar val for att de har ett daligt forflutet med polisen och helt inte vill visa sitt ansikte dar.

Men det ar ju som sagt bara mina spekulationer. Och jag hoppas inte heller att nagon dyker upp...jag vill ju se vad som kommer att komma ut ur henne. Hoppas pa en till skack. :)

Jag läste ett par undersökningar för någon vecka sedan på nätet om OCD, det var en svensk och en tysk. Enligt bägge dessa så var fölen som fick detta drabbade redan när de föddes och att det bara var den första levnads månaden som hade någon betydelse. Den månaden så lever ju de flest på enbart stomjölk och fick bara fölen vara ute och röra sig mycket tillbaka bildades det mesta och kunde inte påvisas när fölet var 6 månader.

Sök på nätet så går de säkert att hitta bägge rapporterna igen. Tror den svenska var från SLU.

Jag råkade ut för något liknade. Ja inte att det kom en häst vandrande, utan att jag fick ett tunt sto som var högdräktigt. Till henne gav jag förutom vanligt foder också fri tillgång på hackad lucern. Vet inte om du kan få tag i det på Irland. Det blev inte så mycket som hon åt ändå när jag räknade ut det blev ungefär 2 kg/dygn och det ligger ju inom rekommendationerna på förpackningen. Men det gjorde underverk för stoet som var i bra hull när hon fölade.

Intressant läsning! Jag hittade inte Björn Sandgrens undersökning (jag antar att det var den svenska du menade), men väl andra studier där man hänvisade till honom. Jag har fått lära mig att det är fölets utfodring samt ärftligheten som spelade roll. Men det har väl kommit nyare resultat.
Men sen var det ju inte samma resultat när det gällde OCD i kotleder/hasleder och knäleder. De förändringar som försvann var ju framförallt kotledsförändringarna. Undrar just om OCD i hasleder och knälede har en annna etiologi. Klart är ju i alla fall att ärftligheten spelar stor roll.

Märkligt att bara få ett par hästar sådär. Men dom vill ju bo hos dig iallafall eftersom dom gick dit.;) Och vilken tur att ni hade plats för dom!:bow: Hur gammal trodde vet att stoet kunde vara då?

Finns det fortfarande tinkers på Irland? Är inte dom som zigenare? Jag trodde inte dom åkte runt så längre. I sverige ser man ju inte zigenartåg längre.

Hoppas iallafall att det går bra med stoet och att ni får en fin liten fölunge!

Ja, det finns fortfarande tinkers. Numera reser de flesta inte runt, men manga gor fortfarande. Men numera bor de i husvagnar pa speciella rast-platser.
Deras hasthallning ar val kanske inte sa superbra, och den har ju blivit annu varre nar trycket pa tinker-hastar borjad pa allvar fran Sverige, Tyskland etc. Det finns flera jattebra tinkers (travellers heter de egenligen - tinkers ar ett skallsord) och deras avel och hasthallning kommer i skymundan pa de som massproducerar.
Men, men...det ar en helt annan diskussion.

Enligt den amerikanska undersokningen sa var fullblodsfolen mer kansliga an varmblodsfolen (ridhastarna inte travarna) under utvecklingen i magen. Sa overfodring av fullblodsston ledde i manga fall till OCD, men i varmblodsfolen var det inte lika utbrett.
Grejen var den att detta foredragt var arrangerat av The Thoroughbred Breeders Association, sa det var mycket om fullblodsston, men aven om "vanliga" ridhastar.

Jag maste bara hitta papprena jag tog med mej...jag som annars ar sa ordningsam har totalt forlagt dem.

Hur gick det med stoet? Har hon fölat igen? Fick du behålla hästarna?

Liknande trådar

Samhälle Jag sag nagonstans att det var lang vantetid att fornya pass i Sverige sa jag kollade och upptackte att mitt svenska pass gar ut i...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
19 042
Senast: 95johsv
·
Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 045
Senast: Huggorm
·
Trädgård & Växter Jag har tva rabarber (vad heter det? Tjofraser? plantor?) I ar har jag varit noga att vattna mycket och ofta och jag har aldrig haft sa...
Svar
8
· Visningar
1 347
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Jag rakade titta pa Engelsons hundforar klader nar nagon har pa Buke namnde den jackan. Nu ar jag nog lite kar. Jag vill ha en lila...
Svar
6
· Visningar
797

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka