utställningsknep

FT_ryttare

Trådstartare
3 årstesterna närmar sej med stormsteg så tänkte höra med er som är van såna och vanliga utställningar.

Vad ska man tänka/ göra för o få hästen lite extra fin ?
Flätad i man och pannlugg,oljade hovar,babyolja i ansiktet... massor av tips för att få en skimmel ren , vita tecken att lysa osv.

Visning för hand, finns de nå små enkla knep som lyfter hela visningen o en medioker gångartshäst ?
Ställa upp dom för exteriörbedömning, hur lär ni in att dom ska ställa korrekt redan första gången ?.

dela med er av era bästa tips o trix.

har jag glömt ngt så fyll i.

Sv: utställningsknep

Till skimmlar använder jag skimmelschampo, det finns ett schampo för människor som kallas silverschampo (för blonderade, tar bort den gula nyansen) som jag brukar använda på man o svans.
Annars använder jag toningsschampo i hästens färg och speciella balsamprodukter för man o svans.

Sen givetvis massa glansspray (kanske inte om hästen ska ridas) och spray för manen så den ligger snyggt, jättebra att använda även innan man knoppar, om man gör det.
Har provat olika produkter för mule och runt ögonen men jag tycker faktiskt att vanlig barnolja glänser bäst.

Sen trimmar jag bort allt överflödigt hår med rakapparat el sax. Försöker göra det snyggt så det inte syns klippränder..

Det finns färg som man kan fylla i om hästen blivit "luggad" någonstans, finns i brun , vit o svart. Bra att ha i nödfall.

Till vita tecken använder jag "krita" i pulverform, finns även i pastaform och som fast bit. Nackdelen är att pulvret kommer på hovarna så man får tvätta dom sen, men jag tycker det blir bäst resultat. Detta tar jag på på visningsdagen..

Sen får hästarna stå inne med täcke, svanslinda, bandage ner över ballarna om dom har vita tecken och gärna en "mudhood", natten innan visning, så dom inte sketnar ner sig! Jag använder ett täcke som inte pisset går igenom så lätt om dom lägger sig i en pöl, det är ju inte så kul att börja tvätta dom när man ska åka. Lite tvätt blir det ju oftast ändå på lår etc.
Om man strör tjockt i boxen och har tur kanske man klarar sig!

Har provat olika grejor till hovarna men jag använder mest ett slags fett, det glänser bra. Har hästen alla hovarna svarta är det väl snyggt att använda svart färg.

Så brukar jag göra med mina welshar som ska se så "naturliga" ut som möjligt när do visas :rofl:

Visningstipsen får någon annan ta, viktigt är väl att hästen ser alert ut och sträcker på sig lite för att visa att h*n är vackrast!

Uppställningen tycker jag att dom lär sig ganska snabbt, jag brukar liksom stoppa dom i steget och aldrig korrigera bakåt, utan då går jag fram och stoppar på rätt ben igen.
Detta är ju dock värre om man har en lite stirrig häst:crazy:

svart färg till hovarna har jag sett förut men vet inte vart jag ska få tag på ... tips?

antar att man inte får måla svart på vita hovar :angel: även om de hade avrit snyggt ;)

Jag tycker att man ofta på 3-åstestet ser hästar som inte riktigt är framme.

De är ofta lite spaka av att vara på ett nytt ställe, och dessutom ofta trötta när det är dags för skritt och trav. Ha någon hjälpreda bakom hästen med en pisk med nåt prassel (tror det är tillåtet?) som hästen lärt sig gå fram av. Det är tråkigt med hästar som inte visar sin kapacitet för 5 öre. Poängen följer ju med hästen...

Se dessutom till att den som visar verkligen kan hålla samma takt som hästen. Det är lika tråkigt att se en häst släpa med sig en människa som en människa som släpar med sig en häst! ;)

ja de där med visning för hand är lurigt måste jag hålla med om.

har tränat lite o med connemaran går de bra och han är lätt att hålla takten med o älskar o visa upp sej.
men halvblodet är de svårare då han blir lite ojämn i bjudning o svår o hänga med då..
ibland går de super ibland går han över i galopp o drar eller så segaar han ihop.. :smirk:
men vi tränar vidare, hoppar gör han bra iaf :p

klippa öronhåret om d går ;)

Vid åringsauktionerna brukar folk helt glömma av att hästen är där för uppvisning och jag vet inte hur många som komemr otvättade och oflätade och ofriserade. sånt e tråkigt

Hej!
Du kan köpa ett jättebra skimmelschampo på granngården.
Där finns även fläckspray(om hästen har fått en fläck under natten eller om han får bajs på benen under transport. Du sprayar på o gnuggar med svamp o sen en ren svamp.
Skimmelschampot får bort alla pissfläckar o en gul skimmelsvans blir vit.
Använde detta på vår hingst i helgen innan visningen i Arboga.
Rekommenderar att du lindar svansen o dessutom viker upp den o lindar in nederdelen så att det inte kommer bajs på den under transport.

Rekommenderar INTE olja på hovarna, är det dammigt i ridhuset så ser de rent ut sagt för j-vliga ut efteråt.
Ta "tuff stuff" istället. Brukar finnas i ridsportsbutiker.
Det är något som hjälper hoven att behålla fukten. Annars kan du ta vanlig genomskinlig trälack, som blir som ett nagellack(det blir tuff stuff också). Hoven blir blank o dammet fastnar inte.

Pälsglans funkar i både man o svans. Han handskar på när du sprayar, man blir lätt hal om händerna annars o det kan vara svårt att få bort. Ska han ridas så ta inget där sadeln ska ligga.

Sen finns det något som heter "final touch" som man har på direkt innan. Man sprayar på det o hästen skimrar jättefint.

Lycka till.

Det blev en oerhörd skillnad på skritten på min häst beroende på var man var placerad vid bogen. Att ha bogen snäppet framför en själv gav en kraftfull, drivande skritt, kom man för långt fram så höll han genast igen. Speciellt med följsamma hästar måste man vara ytterst noga med sin placering i skritten, i traven gäller det bara att hänga med!

*knapplån*

Någonting jag har noterat från travet (Varmbloden) är att skötarna ofta klipper håret precis vid hoven! (alltså inte hovskägget, utan på framsidan hoven, kronranden liksom)
Det ser snyggt ut tycker jag, men jag har aldrig sett det inom "ridvärlden"...

*knapplån*

Någonting jag har noterat från travet (Varmbloden) är att skötarna ofta klipper håret precis vid hoven! (alltså inte hovskägget, utan på framsidan hoven, kronranden liksom)
Det ser snyggt ut tycker jag, men jag har aldrig sett det inom "ridvärlden"...

Vet inte hur det ser ut idag, men på Flyinge skulle alla skolhästar och hingstar, vara klippta i kronranden, friserade öron och nackar. Undantaget spilthästarna där klipptes inget i nacken.

ja just de.. klippa i nackens vara eller icke vara.
halvblodet har nån cm bakom nackstycket klippt men inte connemaran..

hur ska de vara ?
får ta o fixa till dom , knäppa kort o lägga ut här för o se om vi får godkänt ;)

Connemaror ska ju inte vara "friserade" alls, det är en naturras. Halvblodet ska ju ändå knoppas så den skulle jag klippa ut lite grann för grimman.

Det gör jag inte på min mara, för jag använder en del av manen till att "snygga" till pannluggen med :angel:

Jag klipper mina marors man där träns/grimma ska ligga. Jag avsky när det spretar man och pannlugg överallt ;)

Sen vill jag egentligen frisera hovskägg, öronhår osv också men för utställningarnas skull får det vara på iaf 2-åringen. Den stora klipper jag bort hovskägget på, hon är tävlingsponny i första hand :D

här bhöver inte pannlugg snyggas till för vi har så de räcker o blir över :D
Däremot är ju manen ryckt o kort så den ska väl ändå flätas på 3 årstest .. är ju inget connemaratest/utställning utan visas samtidigt som halvbloden.

svart färg till hovarna har jag sett förut men vet inte vart jag ska få tag på ... tips?

antar att man inte får måla svart på vita hovar :angel: även om de hade avrit snyggt ;)

finns "hästnagellack" i hästaffärer. har dock glömt namnet på den:o finns i både svart och ofärgad. (för vita hovar)

ja just de.. klippa i nackens vara eller icke vara.
halvblodet har nån cm bakom nackstycket klippt men inte connemaran..

hur ska de vara ?
får ta o fixa till dom , knäppa kort o lägga ut här för o se om vi får godkänt ;)

jag klipper ca 10-13 cm vid nacken på mitt halvblod. han har krubbitarren så annars blir manen så ful! sen brukar jag klippa bort "babyhåren" längst ner vid manken, så knoppar jag resten så blir han så fin så fin:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka