Utställnings hjälp?

G

Gilan

hej jag har tänkt att ställa ut min 5 månaders bäbis på flatshowen Karlstad den 17:e.

Har sett utställningar förut åså,fast det var ett tag sen.men känner nu att jag egentligen inte kan nånting.
Finns dte nån bra sida på internet där man kan läsa mer om utställning?

Lite frågor.
Hur vet man när det är ens tur? Ropar dom upp namn åså?
vad behöver man ha med sej dit?
Hur är reglerna får man ex vis ha godis i handen/fickan? leksak?
Får man prata med hunden?
Måste hunden stå åt nåt visst håll?
Hur ska man vara klädd?

Och tillsist nån som har något bra tips på hur man lär sin hund att stå stlla. Min bara sätter sej ner såfort vi stannar.:P

Sv: Utställnings hjälp?

Lite frågor.
Hur vet man när det är ens tur? Ropar dom upp namn åså?
De ropar upp ens nummer som man har på nummerlappen. Man brukar räkna 20-25 hundar per timme.
vad behöver man ha med sej dit?
ett utställningskoppel, vatten till vovven, kammar/borstar och ett glatt humör.
Hur är reglerna får man ex vis ha godis i handen/fickan? leksak?
Ja, du får ha både godis och leksak.
Får man prata med hunden?
Självklart!
Måste hunden stå åt nåt visst håll?
Nej, du visar den sida som är bäst. Oftast är det vänster som är in mot domaren, de berättar vad du ska göra. Passa på å kolla på några före dig
Hur ska man vara klädd?
Helt och rent!

Oj tack så jättemycket fäör alla svaren det underlättade en hel del. Känner mej redan toknervös:P Några bra tips på hur jag ska träna mej själv och även vovven?

Ha inte samma färgs kläder som hundens päls! Jag lärde min hund att stå på kommando. Sedan var det bara att visa godisen så tänjer hon sig fint! Har du trimmat/putsat vovven? Lycka till!!

okej, men vad för sorts kläder brukar man ha. Vanlig jeans å tröja lr mjukiskläder eller brukar man vara uppklädd?:P

Ah smart:D

Brukar oftast ha jeans och nån tröja med fickor. Mindre utställningar är det väl inte så stor skillnad, men på de internationella brukar folk vara relativt uppklädda, men jag tycker det är lite småroligt(läs idiotiskt):p att sätta sin a finkläder på då man reser med dräggliga hundar..

Gaaah så nervös jag är inför torsdagen.

Vart ska man sätta fast nummerlappen?
Hur får man en hund som lär blir ointresserad av sin matte att springa och titta på en samtidigt när dtn hellre vill nosa på marken?
Hur fort ska man springa?
Springer man i en cirkel lr fram å tillbaka?
Hur länge behöver hunden stå stilla vid själva bedömmningen?
Vad gör man först när man kommer in i ringen?

Hjälp jag dör av nervositet berätta allt snälla:P

Jag har nummerlappen i en plastficka runt armen!
Lägg kopplet vid nacken backom öronen på hunden och knyck lätt då hon försöker snusa, jag brukar springa av min nånstans där det finns rum före det är vår tur, då springer hon bättre, utan att dra osv. Hunden behöver absolut inte titta på dej då ni springer, det får hunden att vingla med framrörelserna. Lyssna bara på instruktionerna så går allt bra!! Lycka till!! Dy får berätta hur det gick sen!

hehe tack tur att du finns:P Klart jag berättar hur det går:)

Får man visa hunden i grimma eller måste den ha vanligt halskoppel?
Hur tränar man hunden att stå still osv om den är ung & galen?;)

Det gick bra på utställningen Han var kanonduktig. Var bara 4st i hans klass. Men vi kom 2:a + fick ett HP så vi är jättenöjda:D Såhär lät kritiken

"Mkt tilltalande kvalitetsvalp m. många förtjänster,huvudet kunde ha mera längd,fin halssättning. God skulderplac,fin rygg,bra bröstkorg, välvinklat bakställ,god benstomme, bra pålskvalité, rör sej m. fin steg längd,trevlig temprament":D

Senast ändrad av en moderator:

Vad kul! Grattis!!:)

Till snobben: Vet inte om man får ha grimma, men meningen är att halsbandet ska va så osynligt som möjligt då domaren har lättare att se hunden som helhet! Jag har lärt hunden stå på kommando.

Haha, joo det var jag också, men efter några gånger vänjer man sig!!:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka