Utställning!

D

dorisdoris

Nu har vi ställt ut min hund för första gången och vilken kritik vi fick :)

Utmärkt på typ o helhetsintryck.

På detaljbeskrivningen "Vackert huvud, korrekt bett, bra öron, utmärkt hals och överlinje. Välutvecklad kropp. Korrekt svans. Välvinklade bra ben och tassar. Utmärkt päls. Är mycket skygg och låter sig knappast hanteras. Behöver mycket mer social träning och självförtroende"

När jag fick kritiken sa domaren att jag ahde en toppenhund, och att om hon inte varit så reserverad hade hon gått långt!

Att hon var reserverad visste vi, vi r tom imponerade att domaren fick ta på henne, för en månad sedan hade det varit koppelängds avstånd som gällde... Så jag är supernöjd!

Ska jag vara ännu mer nöjd än jag är, eller brukar sådan här kritik vara "vardagsmat"?

Ville bara skryta lite över henne :love: :angel: :D

Ja just det, det är en siberian husky på 13 månader.

Var tvungen att ringa uppfödaren också... hon föder ju upp hunarna efter psyke och dragförmåga, men hon råkade viss få en väldigt fin hund exteriört också :-)

Sv: Utställning!

Grattis!!!

Va kul att det gick bra för er! Hoppas på att kunna ställa ut mitt monster oxå inom en överskådlig framtid.

Du måste visa bild på stjärnan!

Hur menar du reserverad, flydde h*n bara undan elle?! hur tränade ni bort det?

Hoppas på en fortsatt utställningskarriär

Ida

Ja... rserverad... väldigt försiktig, hon kommer inte fram om man så ens tittar på henne, om det kommer hem människor som hon ej känner=snabbt som attan under sängen.

Om man inte låtsas om henne kommer hon fram (är jättenyfiken).

Med människor hon känner är det inga problem alls.

Jag har tränat bort en del genom att ta med henne på olika platser (stallet, sta'n, köpcenter där man får ha hund etc). Jag var ju gravid i höstas så hennes sociala träning har ju blivit eftersatt, eller all träning... så nu är vi på g igen... jagar "hundpsykolog" också som kan hjälpa mig..

radon-det var en officiell

y1pxq2gZYi0gclnD8sSH8NY-RYGZbNaKz89miJ-PzWCCIexP5LD7vnnMGDmIV718bDd

Bästa bilden för tillfället... är hon t. v.

då är det ju bara att ta till dig av den bra kritiken!!!

jag tycker att det är lite tråkigt med tex inofficiella utställningar. där dömmer massa "okunnigt" folk och ger jättebra utlåtande om alla hundar i princip. så får alla jätte ideer om att deras hund är jättefin och kommer att gå långt i ringen. sen så ställer dom på officiell för en som kan rasen och får dålig kritik - så rasar hela världen och man blir bisviken - på hunden!! fast det egentligen är den inofficiella domarens fel som ger gott åt folk som kanske inte ska ha det.

nu är det väl lite för kul skull åxå och för att fok ska tycka att det är kul att åka på inoffare . men vart går gränsen??

så jag tyckte att det var roligt att det var en officiell du fått kritiken. för jag har svårt att säga grattis till kritiker som kommer från inoffare.

när blir nästa utställning??

Tack! :)

Nästa utställning är nog i början av september.. funderade på att ställa henne nu i början på juni, men det känns inte som någon idé, då hon kommer vara skygg igen...Så dit åker vi bara för att kolla in alla fina hundar + miljöträning.

Fast vi är jätteglada att hon fick den där bedömningen... och förvånade... vi köpte ju hundarna för att ha dem som sällskaps och drag hundar, och jag ställde bara ut henne för att testa på det, vi tänkte att dte kan ju vara en rolig grej...

Jag var där och såg din hund, fin men ack så skygg. Just så som jag inte vill ha en husky... sorry om jag gör dig besviken... och tyvärr är det väldigt svårt att få bort helt oxå.
Personligen förstår jag inte varför man ska tvinga in en hund i ringen som får panik när domaren närmar sig:crazy:

Jag hade också en sån reserverad hund men efter miljöträning, många utställningar så fungerar hon nu hur fint som helst och fick tom kommentaren "utmärkt temperament" på senaste utställningen. :)
Så jag tycker snarare att det bara är att träna på. Jag börja ställa min bara för miljöträningens skull, och fortsatte då det gick så pass bra. :)

Ja, jag är nog mer åt ditt håll... pratade med en hundtränare idag (ska dit första gången nästa vecka) och det hon sa var exakt som Freja beter sig... i stora drag var det att hon kommer att bli mycket bättre om något år när hon blivit lite större (hon är ju bara 13 månader än), fast hon kommer aldrig att bli jätteförtjust i alla människor, utan bara "mattes o husses" hund. Och det kan nog stämma för mamman hennes har jag för mig var likadan, det var mattes hund...

Sedan sa tränaren att man kan träna henne att acceptera att bli tagen på, dock inte att bli hälsad på (hon förklarade skillnaden jättebra, tyvärr har jag glömt det nu...:smirk: )

Så detta skall nog bli bra det med! Satsar på utställning i september!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka