Utställning..

Tiller

Trådstartare
Har en fundering vad alla dessa förkortningar står för...

Har sett en massa tror en av dem var BIS..
vad finns det för olika och vad betyder dem.
Hur får man förresten reda på var och när alla utställningar är? och hur man anmäler och så?? Finns det någon speciell tidning..?

Sv: Utställning..

Här är några som jag kommer på just nu.

BIM, "bäst i motsatt kön" = bästa hane/tik i rasen.
BIR, "bäst i ras" = bästa hund i rasen.
BIG, "bäst i grupp" = bästa hund bland raserna som ingår i gruppen. tex tror jag att grupp 1 är boskaps- och vallhundar.

BIS, "best in show" = bästa hunden på utställningen.

HP = hederspris.
ck = cert kvalité.
cert = certifikat.

Du hittar massa bra info om utställningar på Kennelklubbens hemsida. Där finns ett kalendarium med aktuella utställningar, regler och så. Bra hemsida. SKK ger också ut en tidning som de skickar till sina medlemmar; Hundsport.
För de flesta raser finns det dessutom olika rasklubbar du kan gå med i. Rasklubbarna arrangerar ofta egna utställningar, ger ut egen tidning osv. Länk till rasklubb för din ras hittar du också på skk:s hemsida.
www.skk.se

Jag har länge funderat på skillnaden mellan BIR och BIM?? Kan någon förklara detta med lätta ord då hela utställningsgrejen är väldigt förvirrande innan man lärt sig.

BIR = hunden är Bäst I Rasen (Etta)

BIM = hunden är Bäst I Motsatt kön (Tvåa)

Hanar och tikar tävlar ju först var för sig (eller hur jag nu ska säga). Sen när de tagit ut bästa hane och bästa tik. Så tävlar dessa två mot varandra. Den som vinner blir BIR= Bäst i rasen. Och då blir den andra BIM=Bäst i motsatt kön. Så det kan bli antingen bästa hane eller bästa tik som blir BIR respektive BIM.

Okej då fattar jag. Då är ett BIR bättre än ett BIM då. Och bara BIR:en går vidare till BIG va??

En BIR kan också gå vidare till BIS - Best In Show. (Oftast valpar som tävlar om BIS istället för BIG)

Kram, lycka till i utställningsvärlden! :D

Jo, men då är det inofficiell utställning. Om det inte är någon specialutställning för sin ras, då blir det ju inte både BIG och BIS. Utan då blir det ju BIS direkt efter BIR.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 263
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundträning Skulle vilja utbilda en hund till att upptäcka cancer. Någon som har gjort det här (eller annan specialsök) som vill berätta om vägen...
Svar
2
· Visningar
514
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 820
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar