utställning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare misterhultspyret
  • Startdatum Startdatum
M

misterhultspyret

har aldrig varit med på någon utställning och undrar nu vilka olika ketegorier är det på en utställning det går efter ras eller hur?
med hur gör ni med dom udda raserna som tex curly mfl?
hur går det till om det bara finns en häst av en ras hur bedömer dom den då?
får man då inte en ras kunnig domare utan man får domaren för en helt annan ras?

glömde fråga om ni har lite fusk tips inför utställningen så dom ser exstra fina ut?
hur tränar ni upp era hästar inför utställning?
berätta så mycket som möjligt då jag inte har en aning.

En hel vetenskap... Men jag kan ju börja. Avelsföreningarna anordnar ju utställningar för sin ras. Tex. SSS (Sveriges Shetlandssällskap) och deras lokalföreningar anordnar utställningar för shetlandsponnyer precis som Connemarasällskapet gör för sin ras, då är klasserna uppdelade efter ålder och kön. En del ponny/hästavelsföreningar anordnar utställningar för alla raser och då är det uppdelat efter raser och sedan inom raserna i ålder och kön.

När det gäller att göra i ordning hästen så badar jag dem, oftast två gånger, speciellt skäckarna som är svåra att få ordentligt rena. Sedan delar jag manen (har shettisar), halvblod till exempel knoppas. Klipper skägg, öronhår med mera. Massa pälsglans, olja och andra "mirakelmedel" på själva utställningsdagen. Sen tycker jag att man ska ha fina utställningsträns/grimmor. :) Det är vad jag kommer på nu.

Om det bara är en häst i klassen bedöms den precis som de andra men för shetland är det vissa poäng som den måste uppnå för att gå vidare, vet inte hur det är för andra raser. För shetland är det tex 38 poäng eller mer för unghästar och 40 poäng eller mer för vuxna (fr 3 år).

Träningen beror på hästen. Ett föl går inte att träna så mycket medans de stora kan man träna så de i princip visar sig själva. Jag har en valack som är otroligt lättvisad, tom min lillebror som inte är hästintresserad skulle kunna visa honom på ett bra sätt! :D Han ställer upp sig själv och visar gångarterna jättebra själv, där är det bara att 'följa med'.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 648
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 134
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
951
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka