utställning

Sv: utställning

P-piller ökar risken för cancer hos katter. Om du vill katten väl så bör du kastrera henne. Även om du tar kull på henne betyder det inte att ungarna får samma temperament och utseende. Avel är inte kloning ;)

nej det fattar jag också ;) kastering e väl dyrt..? oförsäkrad är hon tyvärr. vad skulle det kosta att kastrera?
 
Senast ändrad:
Sv: utställning

När jag har varit och kastrerat honor har det kostat 850 kr. Vissa tar lite mer, men mer än 1000 kr ska det nog inte behöva kosta. Man kan ringa och fråga. Jämför det med vad det kostar att få p-piller i 10 år eller vad det kan kosta om hon får livmoderinflammation och måste kastreras akut. :eek:
 
Sv: utställning

nej det fattar jag också ;) kastering e väl dyrt..? oförsäkrad är hon tyvärr. vad skulle det kosta att kastrera?

I fallet kastrering så spelar det ingen roll att hon inte är försäkrad för det går i alla fall inte på försäkringen.

Jag råder dig att försäkra katten i alla fall. Det kostar inte mycket men är guld värt om nåt skulle hända.
 
Sv: utställning

Jag blir så frustrerad och förbannad när jag läser sådana här trådar.
När man skaffar ett djur så är man f*n skyldig att se till att läsa på och lära sig!! Vart du än vänder dig så kan du läsa eller få höra att honkatter ska kastreras om de inte går i avel. P-piller är iprincip = tumörer, så är det bara. Sluta gnäll på att det är dyrt, djur ÄR dyrt!!!!
Är du fortfarande sugen på att ta en kull med kattungar om jag säger att UTÖVER kostnaderna för att låna hane och registrera kattungarna (renras) så har jag betalat i runda slängar 10 000 för min kull. Komplikation efter förlossning är inte billigt på jourtid, att du inte ens har katten försäkrad är ju att skita i det blå skåpet direkt. Att bara få komma innanför dörrn hos jourvet. kostade 1400 spänn!
Lägg ner tankarna på att ta en kull på din katt som du anser vara renras, det är ÖVERFLÖD av huskatter (vilket din är) och det finns inte hem till alla.
Huskatter kommer alltid bli födda även utan "planerad" avel på bondgårdar osv. så varför utöka beståndet av katter på katthemmen med vilja....

Även vi som föder upp renras och har noga planer och mål med vår avel får ju avläsa marknaden INNAN vi tar en kull. Vi måste ju anse att chanserna att hitta bra hem är goda och inte bara ta en kull för att vi vill.
 
Sv: utställning

Upplys på ett trevligt sätt utan att bli förbannad. ingen är ovetande med flit
 
Senast ändrad:
Sv: utställning

Personligen skulle det aldrig falla mig in att ta ett liv på mitt ansvar utan att ta reda på saker och ting. Så nej jag har 0 förståelse för människor som skaffar utan en extra tanke.
Självklart är vi alla nybörjare ngn gång, men en sån grej som att gnälla om att kastrering kostar.. där försvinner mitt humör och även vilja att vara trevlig.
 
Sv: utställning

Jag tycker du har helt rätt men ts blir ju inte klokare av att du blir arg och tyvärr är katter allt för låg i status och det är ju faktiskt så med alla djur att dom säljs till människor som inte är så pålästa men då får ju de som anser att dom kan mer snällt berätta vad dom tycker är rätt. Sen att den enas sanning inte alltid är den andres är en helt annan femma;-)
 
Sv: utställning

Ibland undrar jag om det inte är lika bra att folk för höra sanningen den hårda vägen.. Det är nog inte en stor % av de som har djur och noll kunskap som ändå lyssnar och tar åt sig av vänliga råd, hade dom varit intresserade på riktigt hade dom haft mer intresse att lära om djuret innan.
Men det är som du säger, katter är inte värda ngt för många och min uppfattning om katter är ju helt snevriden för de som inte värdesätter katter, så dom tycker väl att jag är helt idiotisk också!
 
Sv: utställning

Haha de tror jag inte. Det är väl verkligen toppen att det verkligen finns människor som älskar katter. Jag är också en av dom och jag tycker man borde införa tvångskastrering på bondkatter... Jag lider verkligen med alla dessa katter
 
Sv: utställning

Finns det ngt mer hjärtskärande än när en krigskämpe till katt kommer haltandes över vägen med ett halvt öra och sår överallt :cry:
Det är synd att människor inte vet bättre än att en stor andel av deras söta katts bebisar slutar så.
 
Sv: utställning

Om man tror att ens katt ær raskatt (fast utan papper) och undrar vilken ras, så kan det væl vara en god idé att besøka en stor kattutstællning. Kolla om det ær några som liknar din fina kisse och prata med ægarna.

Om du vill ta en kull før att du ha en avkomma efter henne så førstår jag dig væl. Det kan vara svårt att hitta en læmplig hane før dom kastreras i reglel redan då dom blir kønsmogna.(En del ænnu tidigare). Førsøk att kolla læget på førhand -ær det några av dina vænner som också vill ha en unge? Jag tror det kan gå bra att sælja bonkattungar också om man sæljer dom avmaskade, mærkta, vetrinærsbesiktigade och allt. Folk som betalat en slant før en katt ær førhoppningsvis mer rædda om den.
 
Sv: utställning

Är man medlem i en kattklubb (som man måste vara för att ställa ut) och lånar ut sin hane till huskattavel (eller annan oregistrerbar avel, tex avel utan rätt hälsointyg) blir man avstängd. Förbunden stödjer INTE huskattavel, i någon form.
 
Sv: utställning

Problemet här är ju att katten inte är kastrerad för att TS tycker det är dyrt. Att chippa, vaccinera, veterinärbesikta osv är dyrare än så. Skulle honan behöva snittas på jourtid kostar det minst 10.000. TS har inte nån försäkring och kan uppenbarligen inte ta den kostnaden själv. Så jag hoppas innerligt att ingen kull tas på denna hona, det finns uppenbarligen inte dom ekonomiska resurserna att hantera en förlossning som går fel.
 
Sv: utställning

Skulle honan behöva snittas på jourtid kostar det minst 10.000.


Är detta ett stort problem bland vissa kattraser? Att jag frågar är för att det är ett problem inom aveln bland t.ex. hundar och kor. Där har man ju avlat fram djur som inte kan föda naturligt. Vissa bulldoggar och Belgian Blue kor t.ex.


Bland vanliga bondkatter har jag aldrig varit med om att man behövt ta till kejsarsnitt. I denna tråd verkar ju det ses som en hyfsad stor risk. Själv tycker jag att det i så fall betyder att avelsarbetet varit en katastrof.
 
Sv: utställning

Nej, jag har inte hört nått. Jag har själv en av de raser som har bredast huvud som vuxen, och visst snittas det, men det är för att ungarna ligger fel. Värksvaghet kan ligga i vissa linjer, men vad jag ser så tas honor som visar dessa tecken ur aveln. Försäkringen täcker bara 1-2 snitt så det är klart att inte många tar risken. Så nej, jag tror inte snitten är direkt vanliga. Det sägs ju inte här heller att dom är det, men risken finns alltid att nått ska gå fel och det viktiga är ju att man är medveten om det och kan ta den risken.

Jag hoppas (och tror) att kattaveln inte är lika extrem som hundaveln är. Åtminstone inte här i Sverige. Utomlands finns det ju hemska raser, men här i Sverige är vi relativt "duktiga" på det tycker jag.
 
Sv: utställning

Svarar alla. Jag har tagit mitt förnuft till fånga och gör som så att jag låter bli att ta kull på henne, för går det fel så har jag inte råd att lägga tusentals kronor på henne.
Försäkra kissen ska jag göra när jag har det bättre ekonomiskt. Ska jag sluta ge henne ppiller? Eftersom det är en sån stor cancerrisk?
Och JA, jag är oerfaren men jag är öppen för råd och fakta! Det tas tacksamt emot!
Hon får bra mat och friskt vatten varje dag. Är varken för tjock eller smal.
 
Sv: utställning

Är hon ute eller innekatt? Om hon är ren innekatt och ingen okastrerad hankatt finns i ditt hem så hade jag slutat ge henne piller faktiskt. Är hon utekatt så fortsätt ge henne piller tills du har råd att kastrera henne så att hon inte blir dräktig. Vänta inte utan högprioritera kastreringen så att inte månaderna bara går. Ju fortare du kastrerar henne desto bättre kommer hon att må. Hon kommer bli keligare och en ännu trevligare, mysigare katt helt enkelt.
En kastrat mår bättre eftersom den slipper tänka på att reproducera sig hela tiden och kan ägna sitt liv åt att göra det som katter gör bäst, njuta :love:
 
Sv: utställning

Hon är ensam innekatt. När jag flyttade hemifrån tog jag med henne till lägenheten, jag bor högst upp så jag vill inte ha henne ute ;)

Hon är ju redan otroligt kelsjuk och underbar på alla vis, ( får inte duscha ifred längre :D )
så jag vill inte " förstöra " henne, är rädd att hennes goa personlighet försvinner.. Det vill jag inte :(
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
557
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
788
Senast: Svartkatt
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Myrten
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 549
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp