Utställning på NF-SM

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare AliceS
  • Startdatum Startdatum
A

AliceS

Vet inte om denn här frågan passar in här, men gör ett försök. Vi ska på NF-SM i juli och tävla dressyr och hoppning. Det är ju utställning där också och jag undrar hur en sådan går till. Har ingen erfarenhet alls av det... Behöver därför veta det mesta :) Vad sätter domaren poäng på, vad ska man ha för kläder (dum fråga?), ska ponnyn vara knoppad, hur ska man stå och och gå osv osv. Supertacksam för svar!!!

På utställningen i samband med New forest-mästerskapen bedöms ponnyerna på fem punkter:
-Typ (rastyp, könstyp, brukstyp)
-Huvud, hals, bål, kors mm
-Extremiteter (ben) och rörelsernas korrekthet
-Rörelsemekanik i skritt
-Rörelsemekanik i trav

Du visar ponnyn som vid en veterinärbesiktning, i skritt, i trav och uppställd med den öppna sidan mot domaren.
Klädsel: Vårdad, t ex vit skjorta, mörka eller vita byxor, lätta skor.
En New forestponny visas utan knoppar i manen, med en välryckt man, ca en handsbredd lång.
I samband med NF-mästerskapen kommer en clinic om hur man visar sin ponny och vad domaren tittar på vid bedömningen att anordnas. Välkommen!

Hlsn Helena

Tack för hjälpen! Det var precis vad jag behövde veta! :idea: Roligt och nyttigt med clinicen!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 141
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 239
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 641
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka