Utställning i helgen

A

AnnaHo

Jag ska på min första kattutsällning med MC killen på söndag i Jönköping.
Det är en "bära själv" utställning.
Hur mycket och vad gör jag som kattägare då ? Bär jag ända fram till domaren ?

Sv: Utställning i helgen

Du får bära katten hela vägen s a s. Du har själv ansvaret för att katten kommer upp till domaren i tid och du presenterar katten själv. Sedan får du även hålla reda på om katten ska upp till domaren fler gånger efter bedömningen (för att ta ut BIV och NOM).

Ok, så det stämmer inte som det står på denna sidan alltså (sid 2)

http://www.themaineclub.se/docs/tmc-utstalla4.pdf

Trodde nämligen att det var som du beskriver, men så blev jag så osäker när jag hittade denna sidan...........

Det kan variera. Numera brukar det vara väldigt klent med assistenter så det kan vara lite hur som med om ägaren eller en assistent presenterar katten. Jag var varit med om båda delarna. Du märker vad för variant de kör när du kommer dit.

Det kan variera. Numera brukar det vara väldigt klent med assistenter så det kan vara lite hur som med om ägaren eller en assistent presenterar katten. Jag var varit med om båda delarna. Du märker vad för variant de kör när du kommer dit.

Oki, tack, du är en klippa för mej som nybörjare :bump:

Ska du själv till Jönköping i helgen ?

Dags för liten uppdatering:

Det gick kanonbra på utställningen, kissen Mysco fick EX1, och jag fixade att bära honom ;)

Lite bilder finns i min blogg om någon är nyfiken.

Klicka här -----> "Blogg"

Du får bära katten hela vägen s a s. Du har själv ansvaret för att katten kommer upp till domaren i tid och du presenterar katten själv. Sedan får du även hålla reda på om katten ska upp till domaren fler gånger efter bedömningen (för att ta ut BIV och NOM).

Hur vet man om katten ska upp igen?
Jag missade att in lill kille skulle upp till bedömning för utväljning av NOM. (Jag har ingen aning om vad den biten kallas, är nybörjare på kattutställningar.. har inte lärt mig alla bitar än.. :o)
Men jag hade sådan tur att en uppfödare någon bur bort tog Roffe och bar bort honom till dommaren. Jag fick veta allt när jag dök upp vid burarna lite senare och skämmdes som en hund när de berättade att han varit hos dommaren en gång till. :angel:
Men hur vet man om katten ska upp igen? Dommaren sa ju aldrig någonting.. (Han fick EX 1, har det någon betydelse?)

Upplys mig. :bow:

Senast ändrad:

Har man tur säger domaren att han vill se katten igen för NOM, är något oklart gör man bäst i att fråga assistenten. Man kan även hålla koll på blocket bakom domaren, där numren till de katter domaren vill se presenteras.

En klassvinnare (Ex1 alt. cert) brukar tas upp för NOM om inte domaren uttryckligen säger att "katten kan gå hem".

Sedan tas det ju ut BIV också och det sker när alla katter i samma färggrupp har bedömts (det måste vara minst 3 st och kastrater vs. fertila tävlar inte mot varandra) så det handlar alltså om att hålla koll på när alla i färggruppen är färdiga såvida inte domaren redan sagt att ens katt inte är aktuell för BIV.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 263
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
18
· Visningar
946
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
419
Senast: KeeNine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama