Utställning 21-22 juli i Ljunbyhed

Tora

Trådstartare
Nu till helgen så skall vi (jag och min sambo) åka på utställning för första gången med våra hundar. Det skall bli så himla roligt. Jag har inga förhoppningar om några större framgångar utan är bara med för att det är roligt att göra något annorlunda med våra voffsar.

Har ni några speciella tipps på vad man skall tänka på? Vi har tränat en del tillsammans med "våran" uppfödare men det finns säkert några tipps och ideér som vi inte har fått.

Kanske är det någon mer härifrån som skall dit?

En bild på våra två prickar (bilden är tagen julafon 2006):

DSCF7635.jpg

Mvh

Tora

Sv: Utställning 21-22 juli i Ljunbyhed

Hej!

Vad synd! Jag skulle ha åkt dit med mina dalmisar, men det blev inte så tyvärr.
Du får skriva och rapportera om hur det har gått efter helgen ;)
Däremot kan jag varmt tipsa om www.dalmatiner.forum24.se . Det är beroendeframkallande forum no1 för dalmatinermänniskor. Det är många medlemmar därifrån som ska till Ljungbyhed.

Har du tränat med uppfödaren så borde det inte vara några problem?

Jag har klickat in min hunds stå. Säger jag "stå", så står hon parallellt med alla benen (dock med bakbenen lite längre bak). På så sätt får hon en snyggare rygg och hennes bakben ser mer vinklade ut. Det finns domare som tycker min hund är för dåligt vinklad bak (fast hon har vinklar som en dalmatiner). Det finns en del domare nu för tiden som hellre ser ett jättevinklat bakställ på dalmatiner. Inte snyggt! De rör sig inte bra heller om de är jättevinklade.
Annars vill jag ha en hund som går bra i traven. Det ska inte vara slit och släng och drag i kopplet. Men det är lätt att träna in med lite godis i näven när man springer. Skulle hunden hoppa, galoppera eller bita i kopplet saktar jag ner alt. tvärnitar. När hunden springer bra berömmer jag mycket verbalt.
På så sätt ser det bättre ut när man väl ska in i ringen.

Tänk också på att inte mata hunden för mycket, det kan du göra när domaren inte ser på.
Hoppas det går bra för er! Jag har aldrig varit på dalmatinerspecial (men på SKK- utställningar) och det är stor konkurrens. Det är tyvärr ofta de största uppfödarna som tar hem allt eftersom domaren känner igen handlarna. Men det var väl en utländsk domare? Förhoppningsvis slipper ni det problemet!

Jag ska till Medevi i Augusti då det ligger närmare för min del. Ska du dit också?

Vi har funderingar på att åka dit men har inte riktigt bestämt något än.

Vi har bara hunnit träna några gånger men hundarna lär sig fort, speciellt den lilla terroristen (svarta). Problemet är att de gärna sätter sig ner när man stannar (från lydnadsträningen). Tiken har varit med förut då våran uppfödare har visat henne (vi har bara haft henne i ca ett halvår, hon var en gåva från uppfödaren) en del med stor framgång.

Skall genast smita in på dalmatinerforumet, är nyfiken!!!

Mvh

Tora

Men, vart är du någonstans?
Se till att registrera dig på forumet ;)

Hur gick det???
Nu vill jag höra allt :D
För mig blir det Ransäter nästa helg och Lilos hela tjocka släkt är där...:crazy:

Det har varit så mycket att stå i så jag har faktiskt inte hunnit. Får göra det när jag är på jobbet nästa gång (nej man skall inte arbeta när man är på jobbet det är ju jobbigt :D).

Det gick så där. Den svarte fick i alla fall sin första 1:a i den officiella men blev oplacerad. På den inofficiella blev han 4 och fick rosett (det var bara fyra med i den klassen......). Den bruna fick nog dagens enda 2:a på den officiella och på den inofficiella blev hon oplacerad.

Måste säga att det verkligen är lite lustigt detta med hundutsällningar. Den svarta visste vi att han ej är "perfekt" men den bruna har tidigare fått CK och varit 3:a på en stor internationell tävling i Tyskland för ca 2 år sedan + en del andra placeringar. Nu blev hon totalt nerdömd.

Om man ser till hästarna så brukar ju de som har höga poäng alltid få höga poäng och tvärt om. När det gäller hundarna så finns det ingen som helst ordning och reda. Tur att man inte tar dett på stort allvar. Då hade man väl blivit helt knäckt. Nej tror att vi satsar på lydnad, agility och Road Trail (lydnad där man sitter till häst) i stället. Det verkar vara lite mer ordning och reda där.

Men vi skall antagligen anmäla till nästa år i Stockholm den 5 juli (Världs utställningen) bara för att det är så kul att träffa de andra uppfödarna + att vi då kan passa på och besöka min sambos släkt.

Mvh

Tora

Jo, hundutställningar är rätt speciella. Det är ofta snörbedömning tyvärr. Klart du ska på världsutställningen ^^
Jag vet inte om jag åker dit med min tjej dock. Jag hoppas på en kull valpar till nästa sommar om allting går som det ska.
Däremot har jag massor utställningar resten av sommaren jag ska på. Det gör inget om de inte går jättebra, det är som sagt bara kul att träffa uppfödare och vänner. Genom forumet brukar det vara stora gäng som möts på utställningarna.

Ja Road Trial är kul. Jag var iväg på ett läger för några veckor sedan. Det var spännande och lärorikt. Vi fick lördagen till träning och på söndagen körde vi en liten tävling :D

Deltagare
SUC50076.jpg

Momentet hock
SUC50123.jpg

Kvarsittande 1 minut...korvpåsen flög iväg...
14.jpg

Momentet störning
15.jpg

Det ser verkligen roligt ut det där. Din hund ser så uppmärksam ut på alla bilderna.

Jag tycker att Åsas häst är så otroligt go och söt. Verkligen en häst som passar henne perfekt.

PS. Båda mina hundar är Ridottohundar

Mvh

Tora

Ja, Åsas häst var helt underbar! :D
Han var jättemysig att rida och somnade så fort man gjorde halt.

Jo, jag har förstått att du har ridottohundar. Jag sov över hos henne när road triallägret var. Hennes hundar var väldigt framåt... Nellie hoppade upp på mig och tryckte ner mig i golvet så att hon kunde pussa ordentligt :rofl:
Jättehärliga hundar. Mammas hund har Ridottohundar bakom sig. Om jag inte missminner mig är Floding hennes farfar. De låter ungefär likadant...

Liknande trådar

M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 736
Senast: Shark
·
Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
3 009
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar