peven

Trådstartare
Hej! Har en 5-åring som plötsligt började få liknande nässelutslag på bogarna,halsen o magen.
Hon hade varit iväg till annat stall för utbildning o ca 3 veckor efter det så kom utslagen.
Vi har höga värden på höet, 70 i smrp.
Jag halvklippte henne,tänkte värmeutslag men utslagen är kvar bara just där hon är klippt.
Hon fick Cortison spruta av vet o det tog 4 dagar innan utslagen var borta. Knölarna kom tillbaka 2 dagar senare.
Har provat att byta hage utan resultat. Minskat kraftfodret till minimalt.
Det som är märkligt är att utslagen minskar/försvinner när hon har varit ute i hagen o på morgonen är det värst
Hon är täckt både ute o inne.
Har ni några tips? Nu står hon på Cortison i pulver men har ändå dessa utslag.
Tack på förhand!

Hej! Har en 5-åring som plötsligt började få liknande nässelutslag på bogarna,halsen o magen.
Hon hade varit iväg till annat stall för utbildning o ca 3 veckor efter det så kom utslagen.
Vi har höga värden på höet, 70 i smrp.
Jag halvklippte henne,tänkte värmeutslag men utslagen är kvar bara just där hon är klippt.
Hon fick Cortison spruta av vet o det tog 4 dagar innan utslagen var borta. Knölarna kom tillbaka 2 dagar senare.
Har provat att byta hage utan resultat. Minskat kraftfodret till minimalt.
Det som är märkligt är att utslagen minskar/försvinner när hon har varit ute i hagen o på morgonen är det värst
Hon är täckt både ute o inne.
Har ni några tips? Nu står hon på Cortison i pulver men har ändå dessa utslag.
Tack på förhand!
Låter definitivt som att hon är allergisk mot något i stallmiljön. Kvalster?
Låter definitivt som att hon är allergisk mot något i stallmiljön. Kvalster?
Ja jag har varit inne på det oxå. Kan det ge liknande nässelutslag? Känns ju inte som att Cortisonen hjälper som det brukar göra vid en allergisk reaktion så det tyder väl på nåt annat. Hur behandlar man kvalster? Hibiscrub?

Kort svar: Man sanerar stallet och tvättar och städar det sedan OFTA. Kvalster lever i 'damm' och stall blir ju ofta dammiga.

Dessa hästar mår oftast bäst på lösdrift, och det gör ägarna också. Det är jobbigt att hålla stall tillräckligt rena.

Eftersom hon svarade på kortison i spruta men inte oralt kan det vara så att reaktionen är så stark att den mängd hon får oralt helt enkelt inte räcker.

Att kortisonet inte hjälper är för att hästen utsätts för det den är allergisk för fortfarande.
Det kan vara ströet, det kan vara husdammskvalster. Kvalstren finns överallt i en inomhusmiljö, i väggar, täcken osv. I så fall är utebox men bäst lösdrift lösningen.

Ja jag hade på henne ett "äldre"täcke runt perioden då detta började.
Har varit inne på spånet oxå då hon drar runt höet o det kommer i kutterspån i höet. Vi har iofs haft samma spån hela tiden
Kvalster låter inte kul! Min dotters frieser har problem med fotskabb periodvis men dom har gått ihop i nästan ett år. Veterinären trodde inte att det var det men vet inte hur duktiga gårdsveterinärerna är på sånt här.
Vi har ingen vattenspilta så det känns som ett hopplöst företag att tvätta hästen just nu

Precis. Därför kan det vara värt att byta strö först (om du har spån nu). För att det är lättare om det skulle vara det.
Har nu bytt från kutterspån till stallpellets.
Jag har även baddat utslagen med äppelcidervinäger o nu är utslagen nästan borta
Vet ju inte vilket av det som gjorde mest nytta men det viktiga är ju att det håller på att försvinna Utslagen försvann redan efter 1 dag!!

Liknande trådar

Hästvård Jahapp det tar minsann aldrig slut 😣 Haft problem med mugg på ett ben sen i somras och nu börjar det äntligen se ut som att det släppt...
2
Svar
31
· Visningar
3 436
Hästvård Jaha då står man med skadad unghäst För 2veckor sedan hände det, hittade honom i hagen ståendes med huvudet lågt o ville inte ta upp...
Svar
9
· Visningar
1 462
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 738
Senast: Luleå
·
Hästvård jag har en ungäst på 4 1/2 år som är uppväxt på lösdrift i mindre hästflock. I våras tog jag ner henne till Göteborg och ett större...
Svar
8
· Visningar
1 790
Senast: sommarvind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama