kryddan

Trådstartare
Min häst har p g a en skada tvingats äta enorma mängder Metacam. Han har medicinerats i två veckor, fått vila ifrån det i två veckor o s v. P g a det här drabbas han av utslag på höger sida. Varför får han bara utslag på höger sida :confused: Är det för att tunntarmen ligger där? Vi hade en annan häst i stallet som fick reaktioner som troligen berodde på foder, den fick också utslag bara på höger sida. Frågade veterinären men han kunde inte svara på det.
Min häst sprutades med cortison (p g a skadan) för ett tag sen, då försvann alla utslagen över natten. Men nu går han på en ny kur (den sista) och då har utslagen kommit tillbaka. Han får mag/tarmmedel som kliniken rekommenderade men jag undrar om någon kan ge mig tips på något annat jag kan ge honom som hjälper till att balansera upp tarmfloran eftersom det här beror på magen. Han äter hösilage, lusernhack och får vitaminer/mineraler. Innan det här så hade han inga utslag. Det skall helst vara något som jag kan ge ett tag, känns inte lönt med en kort kur eftersom det är 8 dagar kvar på denna medicinomgången.

Sv: Utslag

De gånger jag har sett honom ligga och sova har han legat på vänster sida.

Eftersom jag inte kunde lösa problemet med hans utslag var jag tvungen att avsluta denna Metacamkuren i förtid. Med vettens godkännande. Utslagen beror på att tarmfloran är utslagen, det är jag säker på. Det finns en svindyr historia som man ger i tre dar, han skall få det nu för utslagen ger inte med sig. Kommer inte ihåg vad det heter men det säljs i en ridsportsaffär vi har här. Man ger en spruta (oralt) per dag i tre dar.

Det är nåt som återställer tarmfloran. Som typ Actimel för människor. Men jag kommer inte ihåg vad det heter som sagt.

Jag skulle testa Gastro Shield eller Micro flora balans. På just höger sida framför flanken sitter njure o lever o det påverkas lätt av starka mediciner. Har själv haft en häst som gått på butta, metacam mm o han behövde en avgiftning...Spana in equimins produkter på www.eqvi.se

Micro Flora är snabbt o effektivt: Komplexa probiotiska mikroorganismkulturer.

Denna starkt koncentrerade pasta kommer att ge snabbverkande stöd av intestinal balans. För användning när en omedelbar reaktion krävs.

Innehåll:
Frukto - oligosackarider, Mannan oligosackarider & glukaner Beta, Acidophilus Lactobacillus, Bifidobacterium Bifido, Saccharomyces Cerivisae, citronsyra, frukt pektin.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 485
Senast: Hazel
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 597
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 275
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama