Utslag på huvud/hals

AgentCarter

Trådstartare
Upptäckte vid 4 tiden idag att min hund har fått som knottror på huvudet och halsen.
Är inte rött, ömt eller kliande och han verkar må bra.
Dricker bra men har varit på diet nu i veckan så aptit finns det

Jag funderar på om det är ifrån att jag badade honom i lördags kväll, men båda schampona jag använde har han haft förut. Dock har han inte haft det för vita hundar på hela kroppen förut.
Han brukar ha det i skägget och vid ögon bara.
Annars så kanske det kommer från något han har ätit, har varit julbord men har aldrig märkt av någon foderallergi innan.

Så till det jag undrar, när ska man uppsöka veterinären för detta?
Om det ger honom obehag? Eller om det bara sprider sig mer?
Som sagt så verkar han må bra vilket gör att jag tvekar till om vi behöver åka in.

Sv: Utslag på huvud/hals

Om det är knottror som ser ut som skinnet på en kyckling så hade jag badat om hunden i ett milt oparfymerat shampo till att börja med. Om knottrorna försvinner så är allting bra med det. Jag vet inte om hunden kan svullna upp jättemycket av denna typen av knottror.

Om det däremot är lite större knottror som ser ut som myggbett så se upp så inte det svullnar mer och mer. Jag menar så inte hela huvudet svullnar och även neråt halsen. I så fall bör man åka in akut eftersom de kan få andningsbesvär. Även i detta fallet hade jag badat om hunden.

Om det är en allergireaktion mot något, shampot eller något ätbart, så brukar det förr eller senare börja klia.

Min hund fick myggbettsliknande knottror för 2 år sedan på nyårsdagen. Han svullnade mer och mer, gick även neråt halsen, Han såg helt grotesk ut. Jag ringde djursjukhuset. När vi kom dit så blev han inlagd över natten, de hade honom i operationssalen för att hålla koll på andningen. Han fick kortison och klådstillande. Svullnaden började gå tillbaks på morgonen och jag fick hämta honom efter lunch. Vad han reagerade på? Ingen vet. Man brukar inte utreda om det bara händer en gång. Jag själv gissar på att han slickat på snö som det funnits raketrester på.

Det finns en del som inte är så bra för hundar att äta eller slicka på. Kolla på Djurambulansen Stockholms status på facebook.

Sv: Utslag på huvud/hals

Tack så mycket!

Det känns som pyttesmå knottror, så är nog inget farligt då. Det har dessutom lugnat ner sig under natten:)
Har klådstillande eksem schampo kvar sedan förra hunden så får bada honom med det efter promenaden!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 384
Senast: cassiopeja
·
B
Hundhälsa Jag har en 7 årig engelsk bulldog som vi har haft preblem med det sista.Gav honom expot fästingsmedel runt den 1:e. Var inne hos vet den...
Svar
0
· Visningar
2 335
Senast: bulldog
·
Hundhälsa Blä, belgarn kliar sig. Hela tiden. Imorgon ska vi till huddoktorn och försöka lista ut varför. Jag som har haft allergihund tror...
Svar
17
· Visningar
3 954
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka