Sv: Utslag/knölar
Nässelutslag (urticaria) är en allergisk reaktion och består av kliande upphöjda svullnader och har fått sitt namn av att de liknar det utslag man får vid kontakt med brännnässlor. Nässlans hår (eller vad det kan heta) innehåller det ämne som uppstår i kroppen vid en allergisk reaktion.
Om din häst får ett allergiskt utslag tycker inte jag du ska ge det som orsakade reaktionen.
Själv känner jag stor tveksamhet till örtblandningarna som saluförs mot fång.
Fång är en sjukdom som kan ha många och samverkande orsaker. En springande punkt i många/de flesta fall tycks vara att bakteriefloran störs i grovtarmen, vissa bakterier dör och andra växer till. Detta i sin tur leder till en kaskad av händelser som påverkar väldigt många system i kroppen. Inflammationssystemen, blodlevringssystemet, vissa hormoner, de ämnen som gör att hoven sitter ihop och inte faller isär mm mm. Ibland visar det sig att fångsjukdomen orsakas av att hästen fått en hormonrubbning som gör att den har för mkt cortison i blodet, ibland har hästen fått en ämnesomsättningssjukdom som debuterar med fång.
I naturen finns en outtömlig resurs av biologiskt aktiva ämnen. De flesta skolmediciner har från början varit “naturliga” t ex cortison, antibiotika, hjärtmedicin osv. Läkemedelsbolagen letar nya substanser i regnskogen.
Man ska betrakta naturmedel med samma granskande ögon som man betraktar skolmediciner.
Jag har tittat litet översiktligt på några av de cocktails av örter som saluförs för fång och ser att där finns växter med hormonell effekt – cortison, östrogen liknande. Där finns bakteriedödande ämnen, salicylsyraliknande, ämnen som påverkar cellandningen, andra som kan ge ljuseksem, där finns blodsocker nedsättande ämnen och andra som kan störa dräktighet och öka blodcirkulationen..
Det kan mycket väl hända att en del av dessa substanser kan ha utmärkta effekter på vissa typer/orsaker till fång. Men det skulle lika väl kunna hända att ämnen med hormoneffekt försämrade hästen om den hade fång pga av hormonrubbning eller cortisonmedicinering. De bakteriedödande örterna kanske dödar de snälla bakterierna i st f de elaka? Eller att den ört som ökar blodcirkuletionen skulle göra att det akuta fånganfallet blev värre? Osv. Om detta vet man så vitt jag förstår ingenting, det finns inga studier av dessa “cocktails”. Själv skulle jag inte använda dem eller rekommendera dem annat än inom ramen för en väl upplagd studie.
Det blev rysligt långt, f´låt, men jag gick igång när jag läste reklamen för några av fångundermedlen!
Ska avsluta i positiv anda: Det finns studier som visar att medel som återställer bakteriefloran i grovtarmen minskar risk för nya eller längre anfall. En annan studie visar att fetter av den typ som finns i lin, raps och fiskolja också minskar risken för nya fånganfall. Snö eller kallt vatten om fötterna så snart man börjar misstänka fång har också dokumenterad effekt (gm att minska blodcirkulationen). HH