Utslag av hösilage?

muppia

Trådstartare
Jag har märkt att jag lätt får utslag på händerna/armarna när jag hanterar hösilage (upptäckt det förra året) men tänkte inte så mkt mer på det när sommaren kom, hade då min foderhäst, han gick på bete och jag behövde inte röra nåt grovfoder.
Vanligt hö ger inget utslag, bara när de sticks men det är normalt ;)
Armarna blir full av röda prickar och blir "fläckig" och ibland är huden upphöjd. Alltså inget som hö ger, bara några små röda prickar som ger med sig efter en stund. Men utslaget jag får sitter i ett par dagar, är lite jobbigt.

Nu är det vår igen, jag har börjat fundera på om det kan bero på allergi? Eller vad tror ni?
Jag vill ju gärna slippa ta på mig tröja varje gång jag fodrar, det känns ju lagomt drygt att ta på o av långärmat hela tiden.
Blir så varmt med långärmat också när värmen kommer.

Nån som lider av samma sak? Lider och lider, kanske fel ord, nån som är utsatt för samma sak kanske låter bättre :angel:

Sv: Utslag av hösilage?

Du är sannorlikt känslig för kontakt med ensilage, jag får samma reaktion som du, men min allergi håller sig inte bara till ensilaget tyvärr. Jag reagerar på saften från tomater, vetemjöl, såpa, sågspån osv. Ämnet som jag är allergisk mot heter kolofonium och är ett narturligt ämne som finns i så många saker att det inte går att räkna upp. Det är bara att gilla läget och skydda skinnet så långt det är möjligt.:crazy:

Sv: Utslag av hösilage?

Okej :crazy:
Jag är inte allergisk mot nåt annat, får inte utslag av annat men det är bara hösilaget. Men har hösilaget en ts på 75% har jag inte nåt problem men nu verkar ts betydligt lägre så därför känns det lite "bekymrande".
Men antar att man får helt enkelt finna sig i att ha långärmat och handskar vid hantering av hösilage :(

Liknande trådar

Kropp & Själ Vänder mig till det allsmäktiga buke i hopp om att få någon aning om vad detta kan vara. Jag har i 3 dagar nu haft ett utslag på insidan...
2
Svar
20
· Visningar
1 826
Senast: Nevermind
·
Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 493
Senast: Krystalline
·
Kropp & Själ Hej! Tänkte lägga denna tråden hos de visa seniorerna då jag behöver hjälp! Jag har ingen aning vad detta är och det är irriterande...
Svar
4
· Visningar
989
Senast: Haru
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 361
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama