Utskällningar jämt och ständigt?:S

Sv: Utskällningar jämt och ständigt?:S

Då jag hade häst red jag dagligen på ett fält vid ett dagis. Aldrig har jag hört någon säga att det skulle vara farligt för barnen. Om ett barn rymmer från dagis är det personalens ansvar, inte mitt för att jag råkade rida där just då. Och ungar som inte går på dagis kan oxå råka illa ut, oavsett om häst är inblandade ller ej. Så det tycker jag var ett dåligt skäl till att inte få rida i närheten av dagisplatser...

De få ggr folk har varit otrevliga mot mig då jag hade häst har jag blivit förbannad. För det har bara varit onödiga saker som mer speglade deras obefintliga respekt för andras intressen, än att jag misskött mig. Samma sak är det sen jag skaffat hund. Det finns idioter som ogillar folk bara för att dom råkar vara hundägare, inte för att deras hund gjort något.
Det är enligt mig ren idioti och jag är så LESS på dessa människor som på nåt sätt ser sig själva som guds bästa barn bara för att dom valt att inte ha djur. Som att de har företräde överallt, och speciellt på ställen där det inte råder några förbud mot hästar/hundar eller vad det nu an tänkas vara som de är arga på för tillfället.

Lika mkt repsekt som hästfolk ska visa annat folk, ska annat folk visa hästfolk. Sedan vad som är lagar osv det får alla följa, men utöver det tycker jag att alla med sunt förnuft har rätten att existera.

Jag har ett praktexempel hit.
Jag var ute och red med en tjej från stallet, vi red efter en väg som sköttes av en vägförening med bidrag från staten (=inte privat). Vi skrittade nerför en backe förbi huset där vi vet att en kvinna (läs tant) som inte tycker om hästar bor. Hon står i vägkanten och springer upp på vägen när hon ser oss. Så skriker hon att vi inte får vara där och att hon ska anmäla oss. Till saken hör att vi, mycket pga. just denna kvinna ringt upp ordföranden i vägföreningen och dubbelkollat att det är okej att vi rider. Dock märker vi att det inte lönar sig då hon fortsätter skrika hysteriskt om att 'hon ska nog allt sätta dit oss'. Då börjar min vän skritta förbi henne då kvinnan i fråga tar sin kamera och slår (!) hästen i ansiktet. Hästen kastar sig förbi och då vänder hon sig till mig. Hon börjar provocera och säga saker som att 'försök rida på mig så ska jag nog smälla på din häst också'. Jag får helt klart panik, och skriker åt denna tant att hon inte rör min häst. Jag hade då min fd. ponny som var jättekänslig och tidigare vanvårdad. Min vän tar då upp mobilen och filmar och jag sätter fart på ponnyn, när hon är i höjd med rumpan tänker tanten smälla till henne. Jag berättar då att ponnyn brunstar och sparkar allt som rör henne (well, lite må man överdriva. Jag var fruktansvärt rädd att hon skulle slå henne). Vi travar därifrån och polisanmäler senare denna kvinna.
Jag var skakig länge efter detta!

/Sanna
men fyfan! :eek: jag blir seriöst rädd, jag hade ffått panik om det varit jag! jag hade nog smällt ill tanten och dratt iväg, det var bra gjort av dig att inte göra det, måste säga att jag hade aldrig skött situationen så bra som dig och din kompis, good work (Y):)

Knapplån:

till trådskaparen:
Om ni ständigt blir utskällda jämt och ständigt, så rider ni uppenbarligen på känsliga ställen som sticker i folks ögon/alternativt är olämpliga att rida på. Även om det är ställen där det tekniskt sett inte finns lag som stoppar er, så är det viktigt som ryttare att man är representabel för hästfolket generellt, och faktiskt respekterar att vissa platser uppenbarligen anses olämpliga att rida på. det gynnar både en själv och andra ryttare mest i längden. se över era ridvanor och de platser ni väljer.

Liknande trådar

M
Lantbruksdjur Hej, jag har ett problem.. Jag går i nian och har tänkt söka till Lillerud nästa år. Bor 100 km därifrån och ska gå på internatet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 126
Senast: lilstar
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 559
Senast: Tinuri
·
Övr. Hund igår för nio år sedan så smet jag ut i diskrummet på mcdonalds i backaplan och struntade i att chefen gnällde över att man inte fick ha...
Svar
7
· Visningar
1 516
Senast: Calazirya
·
Hästmänniskan Hej! Enligt mig har min kompis gjort en väldigt dum grej. Hon har tagit en häst på foder, visst inga problem bara en sak. Hon tog hem...
Svar
3
· Visningar
963
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix