Utskällningar jämt och ständigt?:S

Sv: Utskällningar jämt och ständigt?:S

Vi har hundbadstrand i vår kommun där även ridning är tillåten. Mellan 1 september och 31 maj får man även rida på den "allmänna" stranden. Men vad hjälper det? Jag har upprepade gånger blivit utskälld när jag ridit på hundbadstranden. Folk vill hellre ligga där och sola/bada eftersom den allmänna stranden oftast är full med badare. Det är ju irriterande när det kommer hund- och hästfolk och stör... Häromdagen när vi var ute och red tog jag miste på 10 meter för att komma ut från skogen och hamnade på parkeringsplatsen till den allmänna stranden istället för utfartsvägen. Det tog två sekunder, sen fick jag en knytnäve hyttandes mot mig. Helt underbart...
/Sessiagh

Har också dragit på mig en och annan utskällning! Och i mitt stall sköter vi det snyggt. Rider på egna vägar och när vi väl rider på stranden så gör vi det inom tidsramarna (1 september-1 maj eller nåt sånt)

Min mamma berättade om nåt hon en gång var med om när hon var nygift med min pappa och hade flyttat in på "hans" gård med tillhörande marker.

Hon var ute på ett utav våra (notera V Å R A) fält och jobbade en utav hästarna när en bil stannar intill och vinkar in henne.
Mannen (genom fönsterrutan) drar igång en rejäl uppläxning om att "hästtjejer" minskäl inte ska tro att de kan rida var de vill och att det förstör när de rider på andras marker. Så dålig stil att hon rider på fältet osv. Han skulle allt berätta för markägaren och då skulle det gå illa för henne.

När han var klar så säger mamma bara "Gör du det, det är nämligen jag som äger marken"

Gud vad jag skulle vilja hamna i den situationen! En sån människa behöver ju verkligen komma ner på jorden.
Så typiskt folk att vara bitska mot ryttare och då dra onödiga och felaktiga slutsatser.:crazy:

haha den va riktigt bra!!! :bow::rofl:

Var med om det.

Red ut med min fjording som är urlugn i trafiken. Van vid lastbilar, bussar traktorer, tröskor you name it! Kommer till en bit där det är diken på båda siderna av vägen som gör att jag inte kan rida ut riktigt till kanten (dikena var djupa). Vad tror du traktor gubben gör! Han kör så nära som möjligt och gasar riktigt när han är precis brevid! Traktorn hade vagn med så den skramlade rejält. tror det var knapt 1m mellan oss. Hästen blev ju rädd och jag ännu mer. Saken är det att han gjorde lika dant när han skulle köra tillbaka och det blev oturligt för mig på samma ställe för jag skulle själv hem då :(

Har aldrig varit riktigt lika bra när vi red ut efter det

det var ju mindre bra, gud va tråkigt :(
undra om han skulle varit lika "modig" utan en stor fet traktor som skyddar han :devil:

haha det tror jag inte. När saken väl kommer till fram så kan jag ge svar på tal så att det ryker om det. Föredrar att förhandla på en gemensam grun med att lösa saken för allas skull. Denna snubben ville nog bara terra mig. men det räcker väl det.

alltså... nu vet jag ju inte hur det ser ut i områdena runt ert stall men själv hade jag inte valt de platserna.

När man badar så kollar man först med kommunen eller "ansvarig" för badplatsen om det är okej.
Och jag hade inte hoppat bredvid en skola och ett dagis, spec inte om jag vet att min häst kan bli stark.

Jag förstår att det kan bli knepigt om era hästar står i sthinnerstad liksom men annars...

Sen tycker jag att folk kan vara lite trevligare och prata istället för att skrika,
men vaktmästaren tex kanske har sett er flera gånger och retat upp sig på "de förbaskade ungarna som inte fattar ett skvatt".
Fast trots allt behöver man inte vråla, det håller jag med om!

Man måste ju fråga någon först, innan man rider på t.ex. skolområden, att säga att: "alla andra rider ju där.." osv är ju bara löjligt. Man frågar ALLTID - även om man är säker på att man får.

I mitt förra stall hade vi sett några små tjejer gå in i en hage och klappa hästarna. Visst okej, men jag själv tycket inte att några små ungar ska själva gå in i en hage med hästar i, utan att fråga ägaren. Annars brukar det stå två unghingstar i den hagen, men nu gick det en halt ponny (under behandling) och ett sto (halvblod).

Och en dag ser vi en av ungarna sitta på den halta ponnyn!! Som tur är är den väldigt snäll. Jag och 3 andra tjejer i stallet går ut för att prata med ungarna. Vi hade också med världen snällaste och gladaste lilla vovve. Iaf så har min kompis ett allvarligt snack med dom. Hon avslutar med att dom jättegärna får komma tillbaka och klappa hästarna om nån av oss är med. Tjejerna säger att dom inte alls suttit på ponnyn trots att vi har sett dom. Sen går dom iväg och vi med. Efter en stund kommer en jättearg gubbe.

Han går fram och ställer sig nån dm ifrån min kompis och det ser ut som om han när som helst kommer slå till henne. Han gapar och skriker att vi har hotat hans dotter och hennes kompisar. Han säger att vi har hotat med polisen och att vi haft med en jättestor hund och massa. Min kompis försöker lugna honom och frågar om dom kan ha ett samtal som vuxna människor, men tydligen inte. Han säger att hans dotter och kompisar inte alls har suttit på ponnyn. Min kompis säger att vi såg dom. Då påstår gubben att det var spöket Laban som satt på hästen.

Sen, efter ett tag, när min kompis har lyckats att få honom att lyssna lite på vad vi har att säga, vänder han attityd helt. Han backar tillbaka och ursäktar sig. Han säger att han blev jätterädd när hans ungar kom hemspringandes med gråten i halsen och säger att dom ska hamla i fängelse, han säger också att han hade föreställt sig hunden lite större:D.

Vi pratar en stund om att hästen är halt, och att det kan vara jättefarligt att gå in till främmande hästar mm. Sen går han hem till sig. Och efter en stund kommer han tillbaka med ungarna och dom får be om ursäkt för det dom har gjort, sen såg vi dom aldrig mer:angel:

Att rida vid ett dagis/skola med en häst som man dessutom inte klarar till 100% är ju inte så speciellt smart. Att dessutom säga det till vaktis är nog ännu dummare ;)

Visst tycker man att han kunde ha tagit det med er på ett vuxet sätt, men det kan inte vara så att han kan ha sagt till andra ryttare före er och helt enkelt tappade tålamodet?

F.ö har jag nog aldrig blivit utskälld, inte som jag kommer ihåg iaf ^^

KL

Jag blev utskälld en gång när jag hade min första häst. Jag stod och mockade när en gubbe kommer in i stallet alldeles högröd av ilska och börjar skälla ut mig för att jag har ridit på tomten till hans sommarstuga. Då säger jag lite fint att det har jag inte alls det, jag har bara ridit på stigen som gär utanför tomten och den ägs faktiskt av storbonden och han har gett mig lov att rida på den.
Men gubben ger sig inte utan fortsätter att skälla på mig och säger att han är så less på ungjävlar som inte kan skilja på ditt & mitt osv.
Tillslut blir jag less och ryter till: "Har du hört med de andra "ungjävlarna" som har hästar häromkring istället för att stå här och vara otrevlig mot mig?".
Nej det hade han ju inte såklart. Han tog för givet att det var jag eftersom jag hade stall närmast.
Tillslut vänder han sig om och tittar på min häst och frågar: "vadfan är det här för fult fanskap då?"
Då svarar jag: "Ser du inte att det är en guldhamster eller är du helt jävla blind?"
Då blev han sur och vände och gick ut ur stallet.
Sen skrek jag efter honom: "Nästa gång du kommer och anklagar mig för saker jag inte gjort ska jag anmäla dig för förtal och olaga intrång, jävla skitgubbe!"

Jag hörde aldrig mer från honom. Nu har han gett bort sin sommarstuga till sina barn som har hästar på tomten :rofl:

Hahahaha. Dem replikerna ska jag komma ihåg :D!.
Jag red ofta över en tomt hos några, men dom tyckte de var trevligt, och vi hade frågat om lov såklart. Dom kom till och med ut och pratade ibland :)!

Jag har ett praktexempel hit.
Jag var ute och red med en tjej från stallet, vi red efter en väg som sköttes av en vägförening med bidrag från staten (=inte privat). Vi skrittade nerför en backe förbi huset där vi vet att en kvinna (läs tant) som inte tycker om hästar bor. Hon står i vägkanten och springer upp på vägen när hon ser oss. Så skriker hon att vi inte får vara där och att hon ska anmäla oss. Till saken hör att vi, mycket pga. just denna kvinna ringt upp ordföranden i vägföreningen och dubbelkollat att det är okej att vi rider. Dock märker vi att det inte lönar sig då hon fortsätter skrika hysteriskt om att 'hon ska nog allt sätta dit oss'. Då börjar min vän skritta förbi henne då kvinnan i fråga tar sin kamera och slår (!) hästen i ansiktet. Hästen kastar sig förbi och då vänder hon sig till mig. Hon börjar provocera och säga saker som att 'försök rida på mig så ska jag nog smälla på din häst också'. Jag får helt klart panik, och skriker åt denna tant att hon inte rör min häst. Jag hade då min fd. ponny som var jättekänslig och tidigare vanvårdad. Min vän tar då upp mobilen och filmar och jag sätter fart på ponnyn, när hon är i höjd med rumpan tänker tanten smälla till henne. Jag berättar då att ponnyn brunstar och sparkar allt som rör henne (well, lite må man överdriva. Jag var fruktansvärt rädd att hon skulle slå henne). Vi travar därifrån och polisanmäler senare denna kvinna.
Jag var skakig länge efter detta!

/Sanna

Jag har ett praktexempel hit.
Jag var ute och red med en tjej från stallet, vi red efter en väg som sköttes av en vägförening med bidrag från staten (=inte privat). Vi skrittade nerför en backe förbi huset där vi vet att en kvinna (läs tant) som inte tycker om hästar bor. Hon står i vägkanten och springer upp på vägen när hon ser oss. Så skriker hon att vi inte får vara där och att hon ska anmäla oss. Till saken hör att vi, mycket pga. just denna kvinna ringt upp ordföranden i vägföreningen och dubbelkollat att det är okej att vi rider. Dock märker vi att det inte lönar sig då hon fortsätter skrika hysteriskt om att 'hon ska nog allt sätta dit oss'. Då börjar min vän skritta förbi henne då kvinnan i fråga tar sin kamera och slår (!) hästen i ansiktet. Hästen kastar sig förbi och då vänder hon sig till mig. Hon börjar provocera och säga saker som att 'försök rida på mig så ska jag nog smälla på din häst också'. Jag får helt klart panik, och skriker åt denna tant att hon inte rör min häst. Jag hade då min fd. ponny som var jättekänslig och tidigare vanvårdad. Min vän tar då upp mobilen och filmar och jag sätter fart på ponnyn, när hon är i höjd med rumpan tänker tanten smälla till henne. Jag berättar då att ponnyn brunstar och sparkar allt som rör henne (well, lite må man överdriva. Jag var fruktansvärt rädd att hon skulle slå henne). Vi travar därifrån och polisanmäler senare denna kvinna.
Jag var skakig länge efter detta!

/Sanna

:eek::eek::eek:
hur f*n kan man slå ett djur sådära?!
det var det värsta, tur att ni va tillräckligt smarta att filma henne och anmäla henne,
det är ju bättre en att ta till våld, även om de va de som man kanske skulle vilja :crazy:

Well. Faktum är väl att tanten ifråga inte var helt psykiskt stabil. Hade hon kommit närmre hade jag dock slagit till henne kan jag lova :o Det finns inget som gör mig så arg som att ge sig på oskyldiga djur, så det är klart man försvarar ponnyn om det behövs.
Som tur är rörde jag henne inte alls så hennes anmälan mot oss gav inga påföljder.

/Sanna

jaaa håller med dig!!!! ingen slår mina djur ostraffat iallfall...
men hur gick det sedan då?? *nyfiken*

Det finns ett BRA sätt att hantera sådana där situationer och det är att vara kallsinnig (det vill säga vare sig bli arg eller börja gråta eller så) och att vara PÅLÄST.

När någon börjar skälla så kan det vara bra att kunna citera de regler som finns rörande allemansrätten så om man verkligen läst på och ser till att man kan reglerna utantill samt givetvis sett till att få markägarens tillåtelse att rida på ställen där man rider ofta = riskerar att förstöra så har man alltid bra svar att komma med.

Jag har faktiskt aldrig fått skäll när jag ridit eller kört. I och med att jag har en unghäst så brukar jag inte stanna och kliva av (i synnerhet inte från vagnen, det är rejält farligt) om hästen skiter - men däremot åker jag tillbaks med bilen och tar rätt på efter mig när rid/körturen är över. Tror att de flesta i mina trakter sett att jag gör detta och det är kanske därför de inte blir arga.

Sedan rider och kör jag så gott det går bara där jag vet att jag får. Men det verkar ni ju också göra... och då är det bara att beklaga att ni har så trista grannar.

jaaa håller med dig!!!! ingen slår mina djur ostraffat iallfall...
men hur gick det sedan då?? *nyfiken*

Precis. Inte helt PK kanske, men det är klart man försvarar sina djur!

Polisen la ner det, brist på bevis. Tanten är dock anmäld sedan tidigare pga. helt sjuka saker, så dom har nog lite koll på henne kan jag tro...
För oss var det dock en ren prinicipiell sak, vi ville markera att det inte är okej att göra så mot våra hästar. Dessutom är det ju bra att det finns dokumenterat om något liknande skulle hända igen.

/Sanna

Vi har knappt ngra ridvägar. Och lika mycket skäll får man vare sig man rider där eller i motionsspåren(där vi får rida, men vi undviker av hänsyn). Enda stället jag aldrig fått skäll i är i villaområdena:D men det är ju inte så kul att rida på asfalt hela tiden.

Det gäller att inte ta åt sig, trots att det ibland är svårt, särskillt när man kanske är upprörd över annat. Jag har blivit kallad "Jävla idiot" och ansets som "totalt jävla dum i huvet" när jag på ett mkt trevligt sätt har talat om att jag visst får rida på en specifik plats, och talat om att jag tycker det är tråkigt att beskyllas för något annat, särskillt då jag undviker alla fina motionspår och dylikt, där jag också egentligen får rida.

Man får tänka på att 90% av de man möter tycker det är trevligt med ryttare och vi får mkt positiv respons. De som klagar är de som inte har något eget liv och då är det ju bra, att vi ger dem något att göra om dagarna;)

Vilken j''la k'''ing..

Har oxå varit med om att bli utskälld.

Jag och två stallkompisar var ute o red, vi hade även sällis med en tjej från grannstallet.
Vi började turen med att skritta på den allmänna grusvägen, som sköts av stallchefens man.
Sen red vi mellan två åkrar och ut på en skogsstig. Kom till nästa väg, också en grusväg som vi vet att vi får rida på bara vvi inte går med hästarna till fiskevattnet där.
Sen red vi runt o tillbaka. När vi så skrittar förbio ett hus så hoppar det fram en grinig gubbe (Känd hästhatare..) och ska skrämma småtjejerna som red först, han hade inte upptäckt mig och den andra vuxna personen som var med.
Så gissa om han såg snopen ut när han såg oss oxå.. Inte lika kaxig då..
Men i vilket fall så frågade han om man får rida vart som helst??
Nej, sa jag, det får man inte, men i det här fallet har vi ridit efter allemansrätten.
Han sa då att han sett att vi ridit mellan åkrarna, på den stigen som han brukade gå på för att plocka svamp.
Och jag kontrade med att berätta att vi inte hade trampat sönder stigen, den var tillräckligt torr för att hålla för hästarna.
Men tydligen var detta inte problemet, utan det var ju HANS stig!!
- Jaha, ja, det var ju konstigt, sa jag, för jag har absolut för mig att det är ******´s pappa som äger marken, och hon sitter ju där på sin ponny? Och han har ju gett oss lov att rida här? Har du frågat om samma sak?
Då blev han mörk i ansiktet o gick in till sig o stängde dörren..
Sen störde han inte oss mer det året.

Men jag vill oxå poängtera hur viktigt det är med markägarnas tillåtelse och hur viktigt det är med en öppen kommunikation.
Man vill ju inte förstöra markerna, då har man tillslut ingenstans att ta vägen, när markägarna stänger sina marker för en.

Så det är bra att ta reda på vad som gäller när man är ute med sin häst. Vart man får rida o vart man inte får rida.
T.ex får man ALDRIG rida på cykelbanor och gångbanor enligt lag.

Har också dragit på mig en och annan utskällning! Och i mitt stall sköter vi det snyggt. Rider på egna vägar och när vi väl rider på stranden så gör vi det inom tidsramarna (1 september-1 maj eller nåt sånt)

Min mamma berättade om nåt hon en gång var med om när hon var nygift med min pappa och hade flyttat in på "hans" gård med tillhörande marker.

Hon var ute på ett utav våra (notera V Å R A) fält och jobbade en utav hästarna när en bil stannar intill och vinkar in henne.
Mannen (genom fönsterrutan) drar igång en rejäl uppläxning om att "hästtjejer" minskäl inte ska tro att de kan rida var de vill och att det förstör när de rider på andras marker. Så dålig stil att hon rider på fältet osv. Han skulle allt berätta för markägaren och då skulle det gå illa för henne.

När han var klar så säger mamma bara "Gör du det, det är nämligen jag som äger marken"

Gud vad jag skulle vilja hamna i den situationen! En sån människa behöver ju verkligen komma ner på jorden.
Så typiskt folk att vara bitska mot ryttare och då dra onödiga och felaktiga slutsatser.:crazy:

:rofl::rofl: Den var ju bäst!

KL

Har inte med ridvägar att göra men jag har blivit rejält utskälld en gång.
Jag är en väldigt ansvarsfull och ödmjuk person och jag är inte alls van vid att folk utanför familjen sas blir arga på mig.

En sommar hade jag min häst på bete på en privat gård. De som bodde där hade det som sommarställe och det var en av mina vänner som ansvarade för gården när inte de var där, och det var även hon som lovande mig att få ha hästen där.
Träffade gårdsägarna flera ggr, och deras barn fick till och med rida på min häst, och de var med i stallet och borstade osv.

En period hade vi hästarna inne på nätterna. Alla hästägare ansvarade för sina egna hästar, och min vän även för gårdsägarnas häst.
En morgon när jag kommer dit för att ta ut min är gårdsägaren där, uppenbarligen väldigt stressad med en unge klängande runt halsen och morgonrocken halvt knuten.
Jag tar ut min häst, de andra står och äter fortfarande.
Går sedan in och börjar mocka.

Då kommer gårdsägaren och börjar med sin harang. Jag får höra att jag är självisk och egoistisk, att jag går runt där på gården som att jag äger den, att jag knappt säger hej och att jag är den slöaste människa hon någonsin träffat. "Du är så arrogant och du kommer aldrig komma någonstans med den där attityden!" Och jag hjälpte aldrig till och det var faktiskt en massa jobb med hästarna och att fylla på med vatten etc etc.

Jag bara stod som ett stort frågetecken.
Utskällningen kom verkligen från ingenstans och jag fattade verkligen inte vad jag gjort som varit fel.

Självklart sa jag alltid hej när jag kom dit, försökte alltid vara trevlig och det var ju även därför jag låtit barnen rida min häst när gårdsägaren frågade - JAG har ju inget intresse av det...
Och alla tog ju hand om sina egna hästar så jag förstod inte vad hon menade med att jag aldrig hjälpte till. Vatten fyllde jag så fort det var tomt osv.

Nej jag har fortfarande inte riktigt fattat vad jag hade gjort för att bli en så dålig människa i gårdsägarens ögon. :/

Jag flyttade min häst därifrån redan nästa dag. Allt kändes så olustigt plötsligt.

Liknande trådar

M
Lantbruksdjur Hej, jag har ett problem.. Jag går i nian och har tänkt söka till Lillerud nästa år. Bor 100 km därifrån och ska gå på internatet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 126
Senast: lilstar
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 559
Senast: Tinuri
·
Övr. Hund igår för nio år sedan så smet jag ut i diskrummet på mcdonalds i backaplan och struntade i att chefen gnällde över att man inte fick ha...
Svar
7
· Visningar
1 516
Senast: Calazirya
·
Hästmänniskan Hej! Enligt mig har min kompis gjort en väldigt dum grej. Hon har tagit en häst på foder, visst inga problem bara en sak. Hon tog hem...
Svar
3
· Visningar
963
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix