Utskällningar jämt och ständigt?:S

H

Hanna-Saga

Hej!
Jag vet inte om denna tråden har hamnat på rätt forum, men hoppas det!
Jag skulle bara fråga om det är fler än mig här som har varit med om totalutskällningar? Ibland blir jag så himla trött.. Till exempel: Jag och några kompisar och deras hästar brukar vara och bada i havet tillsammans. Hästarna ÄLSKAR det verkligen, och vi med!:D De flesta vuxna människor som kommer förbi säger oftast något som: "Ååh, vad härligt det ser ut!" eller "Vad skönt för hästarna att få bada!" eller "åh vilka vackra hästar ni har!". Vi brukar fråga dom personerna om man verkligen får vara här och bada med hästarna, och det säger dom att ''jaadå, det får man, kan inte tänka mig annat.'' Men så vissa människor... Dom kan komma med komentarer som: "Det är INGET badställe för hästar här!! STICK IVÄG!" Och vara jättearga:o Man blir ju helpaff av sånt där.. Somliga svär till och med åt en. "Här får inte hästar vara! Dra åt Helvete!" Det tycker jag är lite att ta i asså... Man kan väl säga det på ett snällt sätt? Eller?;S

Och nu för några dagar sen, så var jag och min kompis ute och red, vi hade jätteroligt, och red till ett ställe som va kanske har vart på 100 gånger innan(; Det ligger vid ett dagis. Och denna gången så stog det några småbarn och deras föräldrar och kollade på när vi hoppade över stockar och grenar i skogen, (vi har nämligen byggt upp lite hinder och så i den där skogsdungen;D:p) "Kolla hästarna, vad fina dom va, va?" sa föräldrarna och verkade inte de miiiinsta irriterade på oss. Men sen.. Då kommer skolans vaktmästare (de ligger en skola bredvid oxå) och totalskäller på oss:eek: Min häst sprang en liten bit ut på en liten stig för att hon blev lite stark, som man får vara på. Jag blev schockad över honom och svarade att "förlåt, jag fick inte stopp på henne" Och då får han upp en ORDENTLIG glöd och skriker till oss, från dagiset: "Det bryr jag mig inte det minsta om! Här får ni inte vara! Det tillhör skolans område! Jag vill inte se er här någon mer gång. Stick iväg med er NU! Ni måste kolla upp innan ni rider, För det här kan kosta er DYRT i framtiden...!" Eftersom jag kan ha lite svårt att hålla tyst :angel: så sa vi bara "förlåt oss"! och red sen därifrån...

Detta är inte ens en 1/10 del av alla utskällningar vi fått, men typ alla rider ju där... Jag har aldrig sett någon vara där som tillhör skolan..
Menmen,,, Får väl stå ut:crazy:
Är vi ensamma om att få typ halva sverige mot oss?:confused:(xD)

Ursäkta för min tråd, och tack för mig!

// Hanna

Sv: Utskällningar jämt och ständigt?:S

Vissa gillar hästar, andra ogillar dom och så finns det dessa personer som är rädda. Bara att inse att folk reagerar olika, det är ju inte direkt en liten hund man är ute på promenad med utan ett stort djur som kan orsaka stor skada.
Är man okunnig eller redan för början lite rädd, är det ganska stor risk att den personen blir arg vid möte med häst.

Sen tro jag inte att man får rida på stränder, i alla fall inte om det är badstränder som typ kommunen äger och tar hand om. Såklart att vissa blir arg då - ni begår ju ett fel.

Och att rida och dessutom hoppa vid ett dagis låter inte som hitt... Tänk om din häst hade dragit iväg och ett barn smygit iväg från dagispersonalen för att klappa hästarna - blir bara pannkaka av den ungen:crazy:

Och är det många som rider på dessa platser så förstår jag att stubien tillslut brunnit ut för vissa, sen att det är ni som råkar befinna er bredvid bomben just då är nog bara otur.

Som svar på din fråga, nej - jag blir inte utsatt för utskällningar jämt och ständigt. Har väl hänt en gång då jag red efter en väg som jag och alla andra ridit efter under många år. Då hojtade en person längre upp efter vägen att vi inte fick rida där och att hon var hästrädd.

Vände hästarna direkt, men det gick väl inte nog fort enligt henne så hon röt till orentligt, varpå jag lungt ropade tillbaka att "vi är påväg, ber om ursäkt för detta".

Har inte ridit efter den vägen efter det och inte heller fått några fler utskällningar. Skiter blanka fan i om jag har rätt att rida där eller inte, utan väljer helldre att respektera mina medmänniskor. Det handlar ändå bara om en sketen väg:)

Jag rider ju inte utan är ute och promenerar/springer med mina ponnier men har iaf aldrig fått ens en tillsägelse. Jag rör mig lite överallt med dom. Gick till ett möte en gång där jag satt på stol inne i tältet och låt ponnyn beta strax utanför med långt grimskaft. När hon sen sket så att det luktade i hela tältet så skämdes jag lite och fick försöka sparka bort kluttarna.. :o:angel:
Inte en min från de andra. De tycker bara dom är fina.:grin:
Men jag har pratat och har bra kontakt med de flesta markägare här runtomkring och fått ok från dem..

Vissa gillar hästar, andra ogillar dom och så finns det dessa personer som är rädda. Bara att inse att folk reagerar olika, det är ju inte direkt en liten hund man är ute på promenad med utan ett stort djur som kan orsaka stor skada.
Är man okunnig eller redan för början lite rädd, är det ganska stor risk att den personen blir arg vid möte med häst.

Sen tro jag inte att man får rida på stränder, i alla fall inte om det är badstränder som typ kommunen äger och tar hand om. Såklart att vissa blir arg då - ni begår ju ett fel.

Och att rida och dessutom hoppa vid ett dagis låter inte som hitt... Tänk om din häst hade dragit iväg och ett barn smygit iväg från dagispersonalen för att klappa hästarna - blir bara pannkaka av den ungen:crazy:

Och är det många som rider på dessa platser så förstår jag att stubien tillslut brunnit ut för vissa, sen att det är ni som råkar befinna er bredvid bomben just då är nog bara otur.

Som svar på din fråga, nej - jag blir inte utsatt för utskällningar jämt och ständigt. Har väl hänt en gång då jag red efter en väg som jag och alla andra ridit efter under många år. Då hojtade en person längre upp efter vägen att vi inte fick rida där och att hon var hästrädd.

Vände hästarna direkt, men det gick väl inte nog fort enligt henne så hon röt till orentligt, varpå jag lungt ropade tillbaka att "vi är påväg, ber om ursäkt för detta".

Har inte ridit efter den vägen efter det och inte heller fått några fler utskällningar. Skiter blanka fan i om jag har rätt att rida där eller inte, utan väljer helldre att respektera mina medmänniskor. Det handlar ändå bara om en sketen väg:)

Okej:) Tack för svaret!
Men det där med att vi rider på stränder stämde inte riktigt;) Det är mer en ganska sunkig mark och inga andra badar där. Det handlar altså om en sunkig liten strand på ca 5-7 meter som ändå inga andra än hästar badar på:p
Och det där med dagiset... Det är ett staket emellan dagiset och där vi rider, så det är ingen möjlighet för hästarna att attackera dom på något sätt alls:D Hehe!
Men tack för svaret:)

Jag rider ju inte utan är ute och promenerar/springer med mina ponnier men har iaf aldrig fått ens en tillsägelse. Jag rör mig lite överallt med dom. Gick till ett möte en gång där jag satt på stol inne i tältet och låt ponnyn beta strax utanför med långt grimskaft. När hon sen sket så att det luktade i hela tältet så skämdes jag lite och fick försöka sparka bort kluttarna.. :o:angel:
Inte en min från de andra. De tycker bara dom är fina.:grin:
Men jag har pratat och har bra kontakt med de flesta markägare här runtomkring och fått ok från dem..

Okej, haha :D Otur att hon sket:p
Tack så mkt för svaret!:laugh:

Men det där med att vi rider på stränder stämde inte riktigt;) Det är mer en ganska sunkig mark och inga andra badar där. Det handlar altså om en sunkig liten strand på ca 5-7 meter som ändå inga andra än hästar badar på:p

Okej, då var det lite annorlunda, tänkte om det var en "riktig" strand så att säga:)

Och det där med dagiset... Det är ett staket emellan dagiset och där vi rider, så det är ingen möjlighet för hästarna att attackera dom på något sätt alls:D Hehe!
Men tack för svaret:)

Tänkte mer på att barnen kommer i eran väg, att klättra över ett staket är inga problem för nyfikna barn. Det kanske tar lite längre tid, men inget är omöjligt.

Jag kommer inte ihåg att jag har fått utskällningar av någon som inte tycker jag ska vara på ett visst ställe.
Men jag har en liten shetlandsponny och vuxna med sina barn brukar inte tycka dom är farliga för dom är små men de ska bara veta vad de små ponnyerna kan :devil:
Vissa brukar till och med fråga om deras barn får rida :confused: När jag går i bostads områderna.

Jag är också en sån där människa som folk älskar att skälla ut. Jag är ödmjuk i min natur och skulle aldrig rida någonstans där jag gör skada och jag frågar alltid först om det är ok. Men det verkar inte spela någon roll. Det är samma sak med hunden som är stor och svart och alltid kopplad. Då har det hänt att det kommer nån och morrar att det är en jävla tur för mig att jag har hunden kopplad. Och kissar tiken så får jag höra att jag ska plocka upp efter mig osv osv.
Jag är så less på dåliga attityder och folk som tycker att det är en bra egenskap att vissa sina vassa armbågar och gärna näpsar till andra bara för att de har kommit på hur man står på sig. Patetiskt.

/ASKAPLASKA som stannar på allmän väg och sparkar undan hästskiten efter sig.

Okej, då var det lite annorlunda, tänkte om det var en "riktig" strand så att säga:)

Tänkte mer på att barnen kommer i eran väg, att klättra över ett staket är inga problem för nyfikna barn. Det kanske tar lite längre tid, men inget är omöjligt.
Stranden vill jag inte uttala mig om, men om man vill rida på annans mark på det sättet du beskriver (brevid ett dagis och en skola) får man faktiskt fråga först. Det är en sak där man kan hävda allemansrätt (alltså oftast ute i skogen och att man då inte riskerar att förstöra något) men i tätbebyggt område får man faktiskt visa hänsyn, och det ordentligt.

Jag har fått en utskällning en gång, när jag var 14 och olovandes red över en markägares vall. Visst, jag tyckte som de flesta 14-åringar j****a kärring... Men red jag någon gång över den vallen (eller någon annan åker heller för den delen) olovandes igen??? Nej! Jag insåg också väldigt fort att markägaren hade all rätt att bli förbannad. Det var drygt 20 år sedan, och jag har aldrig blivit skälld på igen eftersom jag tänker mig för innan jag rider på ställen där det kan tänkas att jag skulle kunna förstöra något. Sedan att grannen gnäller på att jag rider på min egen väg, det är en annan sak, för där vet jag att jag har rätt att rida.

Har blivit utskälld en gång!
Då av markägaren, jag var ny i stallet och dem andra tjejerna har sagt att det var ok att rida i skogen och på småvägarna där.
Men bara det att det fick man inte, det var privat mark och genom att rida där så fördärvade vi hans vägar då vi både trava och galoppera. Och han fick inget bidrag genom kommunen för att underhålla vägarna så därför blev det stopp.
Vi red även inne i skogen på upptrampade stigar, tycker man ju inte är så farligt, men det är så att när man rider så kan man skada rötterna på träden och det kan då bildas rotröta. Så tyvärr så har vaktmästaren rätt att du inte får rida i skogen.
Däremot så får man rida på nyplanterade marker :grin: lite knasigt!

Däremot stranden tycker jag ni borde få rida på!

Om man inte informerar att marken är privat och inte får tillträdas av andra, så får man sätta upp en skylt. Det går såklart bra att man säger ifrån, men vad är tanken med att skälla ut någon som inte ens vetat om att de brytit mot en regel?

Jag har inte varit med om detta speciellt mycket men det har hänt. Jag tycker dock att det är viktigt att man gör sitt bästa för att bemöta personen på ett bra sätt, hur illa han än beter sig.

För några år sen red jag längs en grusväg med min pojkväns hund. Jag hade inte haft med den mycket på tur förut och hade mest hanterat den tillsammans med min kille, så vår relation var inte helt 100. Hunden struttar runt på ena åkern bredvid vägen och får snart syn på en hare som han ger sig av efter. Jag ser detta försent och ropar, men han hör/reagerar inte. Då kommer såklart bonden åkandes och får se detta. Han saktar in bilen bredvid mig, skriker att hundarna inte får vara på hans åker och att jag inte får ha hund lös. Jag hinner knappt svara förrän han kör vidare och jag ropar att han ska vänta så att vi kan reda ut det hela, men han vill inte göra det så han kör vidare. Då sätter jag min häst i trav och skyndar efter honom, hunden kommer tillbaka till mig och jag ser vart bonden parkerar bilen och går in. Jag stannar utanför huset, ser honom i fönstret och vinkar till mgi honom. Han kommer motvilligt ut som en hund med svansen mellan benen och jag tar i hand och presenterar mig och vilket stall jag tillhör. Sen ber jag om ursäkt för att jag inte haft koll på min hund och han godtar ursäkten. Därefter ställer jag lite frågor om olika saker och frågar om det ena eller det andra är ok, för om han inte tycker det så respekterar jag det och informerar övriga hund-/hästägare i vårt stall om det. Jag frågade också om han visste hur de andra bönderna i området ställde sig till dessa saker så att vi kunde undvika att göra samma misstag på deras åkrar.

Det visade sig att det kanske inte var så farligt eg men att man måste ha koll på sin hund - och det höll jag absolut med om. Jag sa också att om någon från vårt stall inte skötte sig så var han välkommen att meddela mig eller stallägarna så skulle vi ta tag i den saken omgående, så att han slapp göra det.

Vi skiljdes åt som vänner och väldigt överens. För rent generellt så har ju de flesta samma åsikter till viss del i grund o botten och alla lever under samma lagar och regler. Inga onda tankar oss imellan efter detta. Han var fö. en väldigt trevlig karl. :)

Har också dragit på mig en och annan utskällning! Och i mitt stall sköter vi det snyggt. Rider på egna vägar och när vi väl rider på stranden så gör vi det inom tidsramarna (1 september-1 maj eller nåt sånt)

Min mamma berättade om nåt hon en gång var med om när hon var nygift med min pappa och hade flyttat in på "hans" gård med tillhörande marker.

Hon var ute på ett utav våra (notera V Å R A) fält och jobbade en utav hästarna när en bil stannar intill och vinkar in henne.
Mannen (genom fönsterrutan) drar igång en rejäl uppläxning om att "hästtjejer" minskäl inte ska tro att de kan rida var de vill och att det förstör när de rider på andras marker. Så dålig stil att hon rider på fältet osv. Han skulle allt berätta för markägaren och då skulle det gå illa för henne.

När han var klar så säger mamma bara "Gör du det, det är nämligen jag som äger marken"

Gud vad jag skulle vilja hamna i den situationen! En sån människa behöver ju verkligen komma ner på jorden.
Så typiskt folk att vara bitska mot ryttare och då dra onödiga och felaktiga slutsatser.:crazy:

Det skötte du väldigt snyggt!:bow:

Om man inte informerar att marken är privat och inte får tillträdas av andra, så får man sätta upp en skylt. Det går såklart bra att man säger ifrån, men vad är tanken med att skälla ut någon som inte ens vetat om att de brytit mot en regel?

Jag har inte varit med om detta speciellt mycket men det har hänt. Jag tycker dock att det är viktigt att man gör sitt bästa för att bemöta personen på ett bra sätt, hur illa han än beter sig.

För några år sen red jag längs en grusväg med min pojkväns hund. Jag hade inte haft med den mycket på tur förut och hade mest hanterat den tillsammans med min kille, så vår relation var inte helt 100. Hunden struttar runt på ena åkern bredvid vägen och får snart syn på en hare som han ger sig av efter. Jag ser detta försent och ropar, men han hör/reagerar inte. Då kommer såklart bonden åkandes och får se detta. Han saktar in bilen bredvid mig, skriker att hundarna inte får vara på hans åker och att jag inte får ha hund lös. Jag hinner knappt svara förrän han kör vidare och jag ropar att han ska vänta så att vi kan reda ut det hela, men han vill inte göra det så han kör vidare. Då sätter jag min häst i trav och skyndar efter honom, hunden kommer tillbaka till mig och jag ser vart bonden parkerar bilen och går in. Jag stannar utanför huset, ser honom i fönstret och vinkar till mgi honom. Han kommer motvilligt ut som en hund med svansen mellan benen och jag tar i hand och presenterar mig och vilket stall jag tillhör. Sen ber jag om ursäkt för att jag inte haft koll på min hund och han godtar ursäkten. Därefter ställer jag lite frågor om olika saker och frågar om det ena eller det andra är ok, för om han inte tycker det så respekterar jag det och informerar övriga hund-/hästägare i vårt stall om det. Jag frågade också om han visste hur de andra bönderna i området ställde sig till dessa saker så att vi kunde undvika att göra samma misstag på deras åkrar.

Det visade sig att det kanske inte var så farligt eg men att man måste ha koll på sin hund - och det höll jag absolut med om. Jag sa också att om någon från vårt stall inte skötte sig så var han välkommen att meddela mig eller stallägarna så skulle vi ta tag i den saken omgående, så att han slapp göra det.

Vi skiljdes åt som vänner och väldigt överens. För rent generellt så har ju de flesta samma åsikter till viss del i grund o botten och alla lever under samma lagar och regler. Inga onda tankar oss imellan efter detta. Han var fö. en väldigt trevlig karl. :)

Jag är också en sån där människa som folk älskar att skälla ut. Jag är ödmjuk i min natur och skulle aldrig rida någonstans där jag gör skada och jag frågar alltid först om det är ok. Men det verkar inte spela någon roll. Det är samma sak med hunden som är stor och svart och alltid kopplad. Då har det hänt att det kommer nån och morrar att det är en jävla tur för mig att jag har hunden kopplad. Och kissar tiken så får jag höra att jag ska plocka upp efter mig osv osv.
Jag är så less på dåliga attityder och folk som tycker att det är en bra egenskap att vissa sina vassa armbågar och gärna näpsar till andra bara för att de har kommit på hur man står på sig. Patetiskt.

/ASKAPLASKA som stannar på allmän väg och sparkar undan hästskiten efter sig.

Ibland så börjar man undra vad folk har i huvudet.. Du kan ju inte gärna plocka upp kiss?! Herregud, ska man komma dit med en vatten-damsugare då eller?:crazy: Haha,
Men jaja, man får väl stå ut.

// En som oxå bara rider där andra sagt att man får och sparkar undan den mesta skiten efter sig.

Har blivit utskälld en gång!
Då av markägaren, jag var ny i stallet och dem andra tjejerna har sagt att det var ok att rida i skogen och på småvägarna där.
Men bara det att det fick man inte, det var privat mark och genom att rida där så fördärvade vi hans vägar då vi både trava och galoppera. Och han fick inget bidrag genom kommunen för att underhålla vägarna så därför blev det stopp.
Vi red även inne i skogen på upptrampade stigar, tycker man ju inte är så farligt, men det är så att när man rider så kan man skada rötterna på träden och det kan då bildas rotröta. Så tyvärr så har vaktmästaren rätt att du inte får rida i skogen.
Däremot så får man rida på nyplanterade marker :grin: lite knasigt!

Däremot stranden tycker jag ni borde få rida på!

Haha okej;) Otur för er att man inte fick rida där...=/
Men de där med skogsdungen... Det är svårt att förklara.. Men de e ingen skog asså..:) Det är mer som en liten bit mark med några träd. Så en skog kan man nog inte säga att det är..;) Men däremot så ligger det en skog strax efter, och där får man rida.. Men aja ..:p Och dessutom så reagerade jag på att han verkligen skällde ut oss :o Sa de inte på ett snällt sätt, (då hade det ju inte vart konstigt)

Men skit samma(; Får klara mej :p

Hehe! Det vore ifs väldigt otroligt om dom kom över, imed att det är ett ganska högt staket, + att vi nästan alltid rider där när barnen är hämtade av mamma och pappa eller är inne på dagiset:D För i är nästan alltid i stallet på eftermiddagarna :d

Men Tack för svaret!!:laugh::laugh: Ska börja tänka lite mer oxå :angel:

Har också dragit på mig en och annan utskällning! Och i mitt stall sköter vi det snyggt. Rider på egna vägar och när vi väl rider på stranden så gör vi det inom tidsramarna (1 september-1 maj eller nåt sånt)

Min mamma berättade om nåt hon en gång var med om när hon var nygift med min pappa och hade flyttat in på "hans" gård med tillhörande marker.

Hon var ute på ett utav våra (notera V Å R A) fält och jobbade en utav hästarna när en bil stannar intill och vinkar in henne.
Mannen (genom fönsterrutan) drar igång en rejäl uppläxning om att "hästtjejer" minskäl inte ska tro att de kan rida var de vill och att det förstör när de rider på andras marker. Så dålig stil att hon rider på fältet osv. Han skulle allt berätta för markägaren och då skulle det gå illa för henne.

När han var klar så säger mamma bara "Gör du det, det är nämligen jag som äger marken"

Gud vad jag skulle vilja hamna i den situationen! En sån människa behöver ju verkligen komma ner på jorden.
Så typiskt folk att vara bitska mot ryttare och då dra onödiga och felaktiga slutsatser.:crazy:

BRA svar av din mamma! 10poängare;) Rätt åt gubben, där fick han vad han tålde! Hah!:D:p

Är ganska många kommuner som håller i ordning stränder där även hästar och hundar får vara.

Även en del som kör med tidsgränser som att hästarna inte får vara där mellan 8-20.

Så vill man veta vad som gäller i sin kommun så är det bästa att ringa och prata med dom direkt så att man får korrekta svar :)

/Camilla

Jag har aldrig ordagrant blivit utskälld. Men det har hänt några gånger att när jag ha ridit, så är de en man som kör traktor. Vi rider alltid på vägar som alla få rida på, uppkollat osv. Men iaf, denna gubben får alltid för sig att han ska öka farten när han kommer bakom oss, så hur mkt man än växla upp hästen, växla han upp snabbare. Så han rentav JAGAR oss man trakton .. Hans sätt att skälla ut oss på, troligen, eller roa sig på .. Psykopat eller diverse måste han vara iaf :O!

Var med om det.

Red ut med min fjording som är urlugn i trafiken. Van vid lastbilar, bussar traktorer, tröskor you name it! Kommer till en bit där det är diken på båda siderna av vägen som gör att jag inte kan rida ut riktigt till kanten (dikena var djupa). Vad tror du traktor gubben gör! Han kör så nära som möjligt och gasar riktigt när han är precis brevid! Traktorn hade vagn med så den skramlade rejält. tror det var knapt 1m mellan oss. Hästen blev ju rädd och jag ännu mer. Saken är det att han gjorde lika dant när han skulle köra tillbaka och det blev oturligt för mig på samma ställe för jag skulle själv hem då :(

Har aldrig varit riktigt lika bra när vi red ut efter det

Liknande trådar

M
Lantbruksdjur Hej, jag har ett problem.. Jag går i nian och har tänkt söka till Lillerud nästa år. Bor 100 km därifrån och ska gå på internatet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 126
Senast: lilstar
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 559
Senast: Tinuri
·
Övr. Hund igår för nio år sedan så smet jag ut i diskrummet på mcdonalds i backaplan och struntade i att chefen gnällde över att man inte fick ha...
Svar
7
· Visningar
1 516
Senast: Calazirya
·
Hästmänniskan Hej! Enligt mig har min kompis gjort en väldigt dum grej. Hon har tagit en häst på foder, visst inga problem bara en sak. Hon tog hem...
Svar
3
· Visningar
963
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix