Utrymme godkänt för fler än fem hästar?

Sv: Utrymme godkänt för fler än fem hästar?

Ska försöka förklara bättre.
Fall ett lösdrift för fyra hästar och stall för fyra hästar ger åtta platser och när man ansöker så är det ju för just fyra hästar som ska kunna vara i stallet och fyra i lösdriften. Att sedan ägaren väljer att "bara" ha fyra hästar som sedan alternerar mellan stall och lösdrift är en annan sak. Men på gården kommer det ju att finnas en lösdrift godkänd för fyra hästar och ett stall godkänt för fyra hästar. Summa en godkänd förprövning på fastigheten för åtta hästar. Man har alltså möjlighet att ha åtta hästar där samtidigt vilket gör att även om ägaren bara har fyra hästar så finns möjligheten att hålla åtta.

Om vi istället tar de stora väl tilltagna lösdrifterna så är ju ansökan gjort för fem hästar som har gott om plats. Trots att det skulle gå att knöka in tio med minimått. Så i det fallet kommer godkännandet att vara för fem vuxna hästar. Så även om måtten tillåter det så kommer inte godkännandet att vara för mer än fem hästar.

Men, då kan man ju om man 'bara' vill ha fyra hästar, ha en lösdrift med plast för 4 hästar samt 4 boxar, och i ansökan skriva man har och avser att ha 4 hästar. Vad kommer det då stå i förprövningsbeslutet eller vad det heter?

Då är man ju tillbaka till det TS undrade, hur det räknas med plast man har men inte använder/vill använda senare heller, och om man måste förpröva ändå om man teoretiskt kan ha mer än 5 hästar men inte vill/tänker det?

Där det snurrar ihop sig för mig? Jag är ju fullt med på att man kan ansöka om att ha t ex 4 + 4 (lösdrift/box), men om jag har för avsikt att ha 4 hästar i varsin box, men att de under den tid de går ute i hagen ska ha möjlighet söka skydd och/eller de under betet ska ha möjlighet söka skydd och därför byggt ligghall. Då måste jag ändå förpröva för jag teoretiskt kan ha 8 hästar?

Det kommer att stå att det finns plats att ha åtta hästar på anläggningen fyra i lösdriften och fyra i stallet.
I ditt fall så om du redan har stall för fyra hästar och bygger en lösdrift som klarar kraven på att klassas som stall och inte vindskydd, så måste du förpröva. Eftersom det då blir möjligt att hålla fyra hästar i stallet och fyra på lösdriften. Även om du bara kommer att ha fyra som antingen står i stallet eller på lösdriften.
Om du istället bygger något enkelt skydd i hagen t ex typ carport eller ett plank som bara delvis skyddar hästarna och inte kan användas som ren ligghall. Då behövs ingen förprövning för det är bara stallet som uppfyller kraven på torr och skyddad liggplats.

Senast ändrad:

Om vi istället tar de stora väl tilltagna lösdrifterna så är ju ansökan gjort för fem hästar som har gott om plats. Trots att det skulle gå att knöka in tio med minimått. Så i det fallet kommer godkännandet att vara för fem vuxna hästar. Så även om måtten tillåter det så kommer inte godkännandet att vara för mer än fem hästar.

Vänta här nu, nu blev ju jag förvirrad igen! Behöver man alltså inte gå efter minimimåttet (9 kvm/häst) när man bygger lösdrift? Kan jag alltså ha mer än <4x9kvm och ändå inte behöva förpröva för 5 hästar?

Eller gäller detta när man förprövar, alltså att jag i min förprövning skriver att jag på min lösdrift just inte vill ha mer än 4 hästar, trots att den t ex är 60 kvm stor?

Jag vill som sagt bygga en rymlig lösdrift till våra 4 hästar, utan att för den sakens skull få stället klassat som ett ställe för 5 hästar (då jag inte vill göra en gödselplatta, vilket man måste i vår kommun om man har fler än 5 hästar).

Jag har en ligghall på 3*6m och ett stall med två boxplatser, eftersom jag tänkt bygga om stallet så att det blir tre boxar istället trodde jag såklart att jag skulle behöva förpröva.
men när jag ringde för att dubbelkolla så sa dom att jag inte behövde förpröva trots att jag efter ombyggnationen skulle ha plats för 5 hästar.
Anledningen till att jag inte behövde förpröva var att jag inte bedrev någon verksamhet!
Så ring och fråga för regeln om förprövning är verkligen en tolkningsfråga!:)

Eftersom man tydligen gör olika i olika län så är det bäst att du kollar hur man gör i ditt län med förprövningen. I Skåne ska alla ny-eller ombyggnationer av stall och lösdrifter som tillsammans kan rymma fem eller fler hästar förprövas även om man inte utnyttjar den kapacitet som finns.

En annan fråga, hur lagrar du din gödsel? Kommunen kan bara kräva att gödsel ej går ut direkt i marken, men du själv ska visa hur du löst detta, så platta kan inte vara tvång. Jag vet att man nationellt kommer att enas om att man ska ha tät lagring för all gödsel oavsett antal djur av miljömässiga skäl. Du kan ju t ex lagra din gödsel för fyra hästar i två år, och då är det lika mycket som någon som har åtta hästar med ett års lagring.

Liknande trådar

Anläggning Den här texten har jag läst om och om igen: När krävs förprövning? När du bygger nytt, bygger om eller bygger till för produktionsdjur...
Svar
3
· Visningar
1 198
Senast: Miaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30