Utrymme godkänt för fler än fem hästar?

Sv: Utrymme godkänt för fler än fem hästar?

Det var ju intressant. Står det det inte i bestämmelserna att förprövning gäller för fem och fler hästar på fastigheten. Nu har jag inte kollat men jag har för mig det.

Det är ju iallafall lika bra att förpröva oavsett, reglerna för bara förprövningen är ju så krångliga.

Nu kommer jag att förpröva innan jag bygger något nytt (planer på ligghall såsmåningom) men har en liten teoretisk fundering. Om jag bygger ligghall på egen mark, och har hästarna uppstallade vid behov hos person Y som bor granne, räknas det fortfarande som att jag skulle kunna ha dubbelt så många hästar? D.v.s. jag bygger ligghall för 4 hästar, och har 4 boxar tillgängliga vid behov, räknas detta som om att jag kan hålla 8 hästar?

Det är din fastighet som förprövas, inte du själv =)

*KL*

Som redan påpekas så gäller förprövningen fastighet. Fastighetsbeteckning etc anges på förprövningsansökan eller vad den nu heter.

*kl*

Begränsningen ligger alltså i hur många hästar man kan ha på stall numera? Så om man har två tillräckligt små boxar (som inte kan räknas som gruppbox alltså) i stallet kan man göra två lösdrifter i vadera hage (sommar reps vinter tex) som är godkända för ex 4 hästar vadera och ändå bara räknas kunna inhysa 2 hästenheter?

Men när räknas en box som gruppbox egentligen? Förutom att måtten är uppfyllda såklart, men det problemet med shettisar/miniatyrer har ju redan tagits upp. Jag hade velat bygga tre stycken murade (inte så lätt att ta fel på uppbindningsplats inte ;)) 4*4 boxar och har faktiskt aldrig haft tanken på att det skulle bli ett problem med storleken :o

Personligen oroar jag mig inte för förprövning eller gödselplatta (vill använda båda dera) utan mer om eventuella övriga regel som tillkommer med fler hästar. Jag har hittills bara läst och tänk "ja men det kommer aldrig beröra mig" och hoppat sådana avsnitt :o Så en stor lucka saknas ju på den punkten, suck.

Nä, det förtydligade ju ngn att det inte var. För 'beredas utrymme på stall' kräver inte boxar, utan du kan t ex 'stänga lösdriften' om hästarna så har du ordnat det.

Så 2 boxplatser och 2 lösdriftsplatser = 4 platser.

Ang grupphållningsdel/shettisar så väntar jag fortfarande på svar i tråden där, men iaf FÖRR så har inte 4*4 meter räknats som annat än '1 plats', då hade jag 3 st hästar, en åring som var blivande stor C/liten D (och blev sen helt klart D, 145 nu), en liten storhäst (158 cm) och en ännu mindre storhäst (152 cm). Och inget snack om att jag hade mer än tre platser när de var här på kontrll iaf.

Blir ju som sagt helt sjukt om det ska räknas på antalet man KAN hysa, just iom shettisarna, så skulle gärna vara bra om 'Masse' kunde svara igen i tråden =)

Nej inte på stall utan hur många hästar (djurenheter) det går att hålla på fastigheten där verksamheten bedrivs. Så om ligghallarna i hagarna uppfyller kraven på att vara ligghallar (torr och skyddad liggplats) så kommer de att räknas in i det totala antalet platser även om de inte används som annat än ligghallar. I ditt exempel blir det då möjligt att ha 2 + 4 + 4 = 10 hästar på fastigheten vilket helt klart kräver förprövning.
Gruppbox eller inte beror nog på hur den är utformad. Det ska ju gå att fodra alla hästarna i boxen utan att det blir problem. Så en box på 4 x 4 blir inte gruppbox till annat än små ponnys. Men då ska den vara utformad för gruppboende och t ex inte bara ha en krubba.

Gör ett tillägg. Om man t ex har ett stall med fyra boxar som är 4 X 4 och beslutar att göra om en till gruppbox för shettisar. Då gör man en ombyggnad för att anpassa den från att ha varit till en stor häst till två små. Vilket blir lika med ombyggnad och förprövning för då kan plötsligt hålla fem hästar i stallet.
Men det ska erkännas att vissa Länsstyrelser är väldigt snälla med att lämna "dispens" för liknade ombyggnationer. Även om lagen säger något annat.

Sålänge det finns en krubba i boxen, så kan man alltså anta att den är tänkt för en häst, oavsett hur stor boxen är, och den räknas som EN plats?

Då lät det betydligt rimligare.

Men lösdrift då? Om jag bygger en till mina två (shettis + d-ponny) med de mått jag anser är lagom för de två (dvs över minimimått), kommer den då räknas som att den kan husera sådär ett dussin shettisar?

Tänk så här din avsikt är att ha ponnys och vill ha gott om plats. Om du då jämför med vad som kan räknas som gott om plats om det var stora hästar som skulle använda den. Blir det då fortfarande gott om plats?
Sedan är det så att när man gör en förprövning så är minimåtten just minsta möjliga för att få godkänt. Men man anger i ansökan hur många och vilken typ av hästar man ska ha i det. Godkännadet som sedan kommer innehåller så det antal som man ansökt om. Hur det sedan blir rent praktiskt om t ex djurskyddet kommer ut och kollar om några år och det finns fler hästar än det är ansökt för i förprövningen det vet jag inte. Än så länge verkar inte djurskyddsinspektörer och de som har hand om förprövningen ha något direkt samarbete.

Med 'mina mått' så blir det ju över minimimåtten för stora (170+) hästar med ja. Mina boxar ligger ju över det minimimåttet med. Och skulle jag bygga en lösdrift så skulle jag vilja ha minst 4*4m per häst/ponny i lösdriften.

Men om jag skulle bygga en lösdrift nu t ex, så skulle jag ta till den så jag tycker det är lagom för 2 stycken 165 cm-hästar. Dvs det blir superstort för ponnyerna nu. Att jag skulle bygga så är ju för att jag ju kanske inte har de här 2 i 30 år, men jag vet att jag inte kommer ha större än 165 cm i mkh, dvs det 'mesta/största' jag skulle ha är ju 165 cm. Hela stallet är ju byggt så, med tanke på att hålla vad jag anser är 'lagom' för 'liten storhäst'. Då kan aldrig boxarna bli för små för vad som ska stå där, och för stort är ju aldrig ett problem (även om min hemmavet skrattade gott åt shettisen i sin nästan 4 *4 meters box *s*)

Men hur blir det då, om jag i min förprövningsansökan anger att jag ska hålla 2 hästar/ponnyer (eller måste man speca?). Räknas det som 2 platser då fastän måttet räcker för många fler? *nyfiken*

+ Alex

Vad luddigt. Men om man i mitt fall ansöker för 3 hästar (absoluta maxantal begränsade perioder) då har man "ryggen fri" oavsett hur mycket plats man har åt hästarna eller? Om man inte stoppar in fler än 3 såklart. Jag funderar ju på att inte ha fast krubba heller ju :o

Jag har heller inga fasta krubbor. Tror dock inte om det är fast krubba eller ej som stjälper sas (man kan ju ställa in en till om man nu tänkt ha två)

Bäst är nog om du helt sonika frågar länsstyrelsen, men som jag fattat det, dels innan och av den här tråden, så ja då har du ryggen fri.

+ Alex

Vad luddigt. Men om man i mitt fall ansöker för 3 hästar (absoluta maxantal begränsade perioder) då har man "ryggen fri" oavsett hur mycket plats man har åt hästarna eller? Om man inte stoppar in fler än 3 såklart. Jag funderar ju på att inte ha fast krubba heller ju :o
Är inte säker på att de gör en förprövning om det "bara" gäller tre hästar. Mest p g a belastningen med de som måste ha det p g a djurantalet. Men annars så är det rätt tänkt att så länge du håller dig till det antal du ansökt för så är det OK. Om du inte gör några förändringar eller tillägg förstås.

Men hur blir det då, om jag i min förprövningsansökan anger att jag ska hålla 2 hästar/ponnyer (eller måste man speca?). Räknas det som 2 platser då fastän måttet räcker för många fler? *nyfiken*
Leta upp blanketten för förprövning av djurstallar bland Länsstyrelsen/Jordbruksverkets blanketter. Så får du enkelt svar på vad och hur det måste preciseras.

Det är klart :)

Förresten, en tanke som dök upp nu om någon har en aning. Vi hade tänkt bygga stall o garage i botten och en bostadsdel ovanpå. Blir det jätterörigt med bygglov för hus resp stall och sådant då tro? Nåja, de problemen kommer lite senare :D

Problemet brukar vara att hitta lösningar för brandskydd mellan de olika delarna som är godtagbara och inte allt för dyra. Bostad, stall och garage har ju olika krav på sig.

Det är väl mest det som oroar. Dock tänkte vi bygga allt i leca så ett litet steg på vägen hoppas jag det är.

Leta upp blanketten för förprövning av djurstallar bland Länsstyrelsen/Jordbruksverkets blanketter. Så får du enkelt svar på vad och hur det måste preciseras.

Fast det står inte på den hur de ser på storlek, dvs det vi diskuterats? NU är ju förprövning först från 5 hästar, men det är ju samma grundfråga ang boxstorlek etc då.

De de vill veta på blanketten är ju nuvarande djurhållning samt djurhållning efter ombyggnad, antal djur och storlek på djuren. Samt då mått på rubbet.

Så svaret på frågan finns inte där, det som diskuterats här alltså, om man bygger gigantiskt stora boxar men inte beräknar att ha mer än X djur ändå - trots att boxar etc kan hysa Y djur.

Det är ju det som är svaret. Måtten som finns är minimi måtten, så det får gärna vara större. Sedan är det antalet du uppger som gäller förprövningen. Så man uppger t ex att man ska 15 hästar i tre gruppboxar (5 i varje) då blir ju minimi måttet för normalstora hästar 5 X 9 kvadrat = 45 kvadratmeter. Det är fullmöjligt för dig att göra dem 90 kvadrat istället8d v s dubbelt så stort som minimåttet), hormonstinna ston kan behöva stora ytor mellan varaven. Det som blir avgörande är då att din ansökan gör gällande att du bara kommer att ha fem hästar där, även om den enligt minimåtten skulle vara godkänd för tio. Med andra ord det rör sig om en kombination mellan mått och angivna uppgifter i ansökan. Sedan är det ju inte säkert att du får ett godkännande på 90 kvadrat för fem hästar. Det är ju en sak för handläggaren att ta ställning till om det är skäligt att bygga det så stort.

Fast nu blir jag förvirrad på riktigt, nu säger du ju annaorlunda, innan sa du, vilket var det för började förvirra:

Det gör det inte för precis som det inte räknas hur många hästar du har nu utan hur många det går att ha. Så gäller ju förprövningen även om du säljer stallet/gården. Då kan ju en köpare fylla både stall och lösdrift och vips ha dubbelt så många hästar. Alltså måste det förprövas för åtta hästar.

*blir bara yr i huvudet* Tur jag inte ska ha fler ;)

Liknande trådar

Anläggning Den här texten har jag läst om och om igen: När krävs förprövning? När du bygger nytt, bygger om eller bygger till för produktionsdjur...
Svar
3
· Visningar
1 198
Senast: Miaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Storlek röd Kong?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈