Utrustningsfråga, har tittat på Globen-hoppningarna...

break_a_leg

Trådstartare
Jag är ingen hopp-människa, så undrar jag vad en av hästarna hade på sig under tävlingarna...Marcus Ehnings häst hade en svart "trekant" framför halsen. Har aldrig sett detta förut :o

Sv: Utrustningsfråga, har tittat på Globen-hoppningarna...

Var det inte så att hans häst hade en martingal som sitter ihop
2398.jpg

de 2 bitarna som ringarna sitter på sitter alltså ihop.

Njae, jag tyckte ju att det påminde om en martingal, men det var ett trekantsformat tygstycke i stället för de vanliga remmarna med öglan som tyglarna löper igenom.

Det är en slags martingal som används då hästen har tendens att fastna med hakan i den vanliga, eller om den biter tag i remmarna.

Mitrolle skrev:
Det är en slags martingal som används då hästen har tendens att fastna med hakan i den vanliga, eller om den biter tag i remmarna.

Aha, vilka nymodigheter det finns nu!!

Den är från HerveGodignon och är för hästar som hoppar högt med frambenen med risk att trassla in sig.
Dessutom är den übersnygg och jättebra stadga i den! :love:

Nymodigheter och nymodigheter, de har iallafall funnits de senste 15 åren.

Men jag är ju lastgammal och hoppar inte så ofta numera. Den kombinationen gör att jag inte hänger med på utrustningsfronten!

Lollan skrev:
Den är från HerveGodignon och är för hästar som hoppar högt med frambenen med risk att trassla in sig.
Dessutom är den übersnygg och jättebra stadga i den! :love:

Jag skulle vilja se en häst som fastnar med frambenen i martingalen under halsen. Visst under magen kan de fastna men inte där den här martingalen är ihopsydd. Som någon redan har skrivit så är den till för hästar som vill smånafsa i martingalen och därmed riskerar att fastna.

/Timsetim

Exakt! Och nu har jag ju fått veta vad den är till för också :)

break_a_leg skrev:
Aha, vilka nymodigheter det finns nu!!

Tja den är nog en av de älsta hjälpmedel som finns, funnits i typ hur länge som helst. Var mkt vanligare för typ 15år sedan än idag ;)

Där ser man vad lite man kan om andra grenars utrustning! Jag hade aldrig sett detta tidigare.

roffe hade sån på pialotta och sen hade väl calvaro också sån...om jag inte minns fel.

Trassla in sej i martilgalen? Med frambenae,... hahaha,.. det skulle jag vilja se, Hästen måste ju ha en väldigt konstig frambensteknik då :) .
Sett många såna på tävlingar, bara för att det är "inne".
Själv så tycker jag bara att dom är fula.

Att man har en sådan martingal för att det är inne är för mig oförståeligt, pga att styrningen blir begränsad med en sådan.

/Timsetim

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 106
Senast: LiviaFilippa
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 386
Senast: Ullmerkott
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 274
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama