Utrustning?

H

Hotandspicy06

Vad bör man ha för utrustning till sej själv och hästen när man rider terräng? Ska på träningsläger i sommar o jag o hästen är nybörjare när det gäller fälttävlan så tänke att ni får hjälpa oss lite:banana:

Sv: Utrustning?

Till dig är Stövlar, Hjälm och Säkerhetsväst det viktigaste
Och till hästen (Utöver sadel och träns) Benskydd både fram och bak, gärna boots och broddar. det är väl det allra viktigaste

Jag brukar ha en förbygel också, så sadlen sitter där den ska fast man hoppar upp och ner en massa :p

Tänk på att benskydden inte ska bli tunga om du rider i vatten. Jag har hellre lite mindre skydd än att det blir tungt och klumpigt.
Rider du på debutantnivå brukar vanliga senskydd fram och några heltäckande strykkappor bak räcka. Eventuellt boots fram ifall hästen lätt drar av sig skor eller brukar trampa sig.
Gummiboots som man trär på tycker jag faktiskt är det bästa, även om de är lite krångliga. De sitter kvar, drar inte åt sig vatten och är väldigt lätta att göra rent. Sprengers är bäst :)

Nej inte Sprengers i rätt storlek :) De är de allra bästa, har aldrig haft en häst som har fått skav av dem

skaver itne gummiboots?:confused:

Det är väl så med gummiboots att alla går jättebra att använda (en del har ju t.o.m i hagen) tills hästen inte tål dom längre och då blossar det upp "mugg" riktigt rejält på bara nån timme så vi använder alltid bara neopren boots utom möjligtvis under själva tävlingsritten då även "klapper-boots" kan vara bra.

Sen tycker jag att man skall inte överdriva behovet av broddar, speciellt inte på träning. Tänk på att broddar i sig ökar skaderisken, speciellt långa gräsbroddar

Finns på Ryttare och Häst i Flyinge.

Som sagt, de har använt de bootsen "alltid" i stallet och hästarna får inga skav av dem. Av vanliga i gummi kan de få men inte Sprengers.
Men vi har också nästan bara boots på terrängträning eller i terrängen på tävling och tar alltid av dem direkt efter man har ridit. Väldigt sällan annars och då har vi sånna man knäpper på i neopren, det är lättare.

Bettibets: Jag är allergisk mot klapperboots, ljudet gör mig galen haha :devil: Jag blir tokig på folk som har det på framridning och man tvingas rida runt och lyssna på allt klapprande :angel:
De skulle kommit på något sätt att få de tysta för själva grejen är ju ganska bra...

*kl*

Men vad använder ni för sorts säkerhetsvästar då? Satsar ni på en lätt, smidig väst eller en lite klumpigare som kanske skyddar bättre?

Okej, vad bra ;) En sån funderar jag nämligen på att köpa mig..

Jag har en ... hm... Vet inte vad märket heter, men den är svart och delad i plattor, om ni fattar ;) Liksom lösa bitar som formar sig efter ens kropp. Superbra och mycket bekvämare än "traditionella" superstela västar :)

Jag har en racesafe väst. En kanon bra väst som formar sig bra efter kroppen! :D

Provar att väcka en gammal tråd till liv eftersom vi precis ska börja träna terräng och jag också har lite frågor om boots, brodd och skydd o sånt.

Har jag förstått rätt om det är OK med både gummi- och neoprenboots?
Vi har båda sorter som passar hästen utmärkt, men jag har fått för mig att neopren skyddar bättre?
Men borde det inte bli hemskt tungt efter vattnet?? För visst suger de upp massor av vatten?

Och brodd är det vanligast att använda korta gräsbrodd, har jag förstått rätt då? Jag har de långa, men alltid tyckt att de ser groteska ut!
Vad är det för dimension på de korta?

Och så skydd: har hittat framskydd, budgetvariant. Men bakskydden kostade det dubbla, och nån sa att det funkar med vanliga damasker bak, i början.
Vad säger ni?

Jo, förbygel undrar jag över också. Har två, men den ena har blivit trång och den andra är resår i. Vore jätteglad över tips på nån modell som är bra! Behöver inte vara märke eller så, bara vad man ska tänka på vad gäller utformningen (utan elasticitet, låga fästen, etc.)

Jag använder neoprenboots och jag har aldrig upplevt att några av dem jag annvänt blivit för tunga, därimot tycker inte jag neoprenskydden som endel använder verkar vara något vidare...brukar glida ner efter vattnet...

Vilka brodd jag använder beror helt på underlaget.... ´

Jag använder inte förbygel/brösta så det vet jag inget om...

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: CaisaCax
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 175
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 425
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
644
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka