Utrustning ?????

Liten

Trådstartare
Kikar lite, på skoj, på distansutrustning, och fattar inte riktigt alla begrepp och sånt :crazy:. lite hjälp önskas från er som använder detta :) :angel: . varför använder man detta, ungefär hur "verkar" det?

Förbygel, Martingal (vet vad martingal är, men vad är förbygel? står att man kan fästa en martingal i den..men hur verkar förbygeln "ensam"? vad är det egentligen?)

Träns, Hackamore, Sidepull (verkar finnas en miljon varianter..hur vet man vilket man ska ha till pållen? personligen, när/om jag köper egen pålle, trivs jag bäst med bettlöst. men hur vet man vad som är bäst??)

Kindkedja (vad är det?? hur verkar den? varför har man en sån?)

Kindrem (samma sak där..vad? hur? varför?)

Sadelgjordsloop (vad? varför?)

nu låter jag antagligen som en ovetande liten unge elr något..men jag har ej använt distansutrustning själv, innan jag träffade Bianca.. //Louise

Sv: Utrustning ?????

Förbygel Används för att hålla sadeln på plats i branta backar så den ej glider bakåt.
Man kan även fästa en speciell martingal i den.

Ang. Bettlöst så får man prova sig fram till det som passar, och vissa hästar funkar endast i bett.

Hackomore Har en skarpare verkan då den ger en hävstångsverkan, tack var den har skänklar och kedja under hakan.Som ett stångbett fast ej i munnen.

Sidepull är mer att jämställa med ett vanligt bett och med det kan man ta ledande tygeltag, som ej går med hackomore.

Kind kedja och Kindrem har samma funktion fast kedjan är skarpare, används till hackomore eller stångbett, att sätta under hakan mellan bettringarna eller skänklarna på hackomoret.

Sadelgjordsloop används för att sätta runt sadelgjorden mellen benen på hästen på de sadelgjordar som ej har en fastsatt ring för att kunna har förbygel fastsatt där.

Har du fler frågor så fråga på! (och om jag har fel så rätta mig, gärna :idea:)
/ Jessica

Okej - bomlösa sadlar. använder detta på min medryttarpålla. fråga; finns det lösa shabrak att köpa? elr vojlock? :) blir ju (som "vanliga" också blir..) ofta väldigt smutsiga, fuktiga och lätt illaluktande när man jobbar/tränar och hästen svettas..vore praktiskt att ha ett/en elr två att byta med, när det ena behöver tvättas..

Senast ändrad:

Torison har lösa fodral du kan köpa.Har både vojlock och schabrak.
Vad har du för padd?

Okej - bomlösa sadlar. använder detta på min medryttarpålla. fråga; finns det lösa shabrak att köpa? elr vojlock? :) blir ju (som "vanliga" också blir..) ofta väldigt smutsiga, fuktiga och lätt illaluktande när man jobbar/tränar och hästen svettas..vore praktiskt att ha ett/en elr två att byta med, när det ena behöver tvättas..

Jag har ett renskinn närmast hästen och även då själva bomlösa sadeln och skito/equalizer pad. Jag tycker att paden behöver skydd från hästsvett, som du säger. Den är dyr och känslig. Att byta fodral känns som för jobbigt och även fodralet känns för tunt för att stoppa mot hästsvett.

Hälsning Maja

nu ska jag vara helt ärlig - jag vet inte :rofl: (inte min pålle, egentligen. är medryttare. var inte med och köpte sadel och sånna saker alltså)

smart idé!! du har alltså först skinnet, sen padden/vojlocken och så sadeln? vart får man tag på ett bra (och inte svinigt dyrt..) sådant? ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har lite undringar om era åsikter kring bettlösa träns, vilka varianter ni använder och varför? Jag har en mycket känslig...
Svar
2
· Visningar
1 741
Senast: Yrja
·
Utrustning Hej! När jag hoppar min B-ponny blir han SJUKT het och bara rusar mot hinderna och när jag försöker bromsa honom så blir det bättre ett...
2
Svar
20
· Visningar
2 747
Senast: ponnyrider
·
Övr. Hund Hej! Har läst här mycket men inte haft en egen användare, men nu tyckte jag att det var dags!! :D Jag har velat ha en hund nu i...
Svar
18
· Visningar
1 576
Senast: Lejonelle
·
Träning Jag har läst mkt här och blivit inspirerad av er som rider bettlöst och har fuskat lite hemma. Är också nyfiken på halsring men jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 234
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024