Utrustning.

D

Dragonfruit_

Jag blev inspirerad av en tråd på ridning tror jag att det var. Vad har ni för grejer på hästen och vad har ni för vagn när ni kör?

Jag har två selar: en loksele från Hööks som jag köpt begagnad och så en sprillans ny Zilcosele som kom i förra veckan. Den selen är i konstläder och det är samma modell som en maratonsele, med bröstan för sig och däckeln för sig, så att säga.
Sedan har jag en röd travarrockard (motionsvagn) som är fjädrad och samt en riktig maratonvagn, en fyrhjuling, från Tidaholm. Den sistnämnda är mörkblå med silverstrips och drygt ett år gammal bara.
Lokselen går att använda till båda vagnarna.
Zilcoselen går bara till fyrhjulsvagnen.
För det mesta kör jag med draglinor och svängel samt bakläder. Inga skygglappar. Har lädertömmar som en kompis har sytt, samt en pisk från Piskmakaren i Lund.

Till russet jag körde med tidigare hade jag en begagnad loksele av okänd modell, samt en ombyggd Börjes-rockard UTAN fjädring, som jag höjt sitsen på för att komma upp över hästen.

Det jag funderar på att köpa härnäst är en tvåhjulig träningsgigg från Tidaholm, men det förutsätter att jag blir miljonär först så det lär väl dröja ett tag, om vi säger så ... *hrrm*

:banana:

Okej. Vad har du för bett och huvudlag? använder du benskydd och vad har du under däckelet?

Ett vanligt, rakt svart träns utan krusiduller med engelsk nosgrimma.
I munnen har han ett rakt postkandar som är liksom svagt uppåtböjt, med släta sidan mot lanerna, kedjan spänd som den ska vara och tömmen i översta ringen.
Under däckeln har jag ingenting alls.
Benskydd använder jag inte heller - än - men när vi börjar träna i maratonhinder i vår blir det senskydd på alla fyra och boots. Troligen glitterboots!
Man måste ha modet att skoja till det hela lite ibland!
;)

Vad använder du själv? *nyfiken*

Jag har en bröstsele ifrån Equilex, vänligt träns med tredelat bett..å så en vagn...är det mörkt ute så pyntar jag på lamopr och reflexer åxå

Jag har precis vågat mig på att för första gången köra vårat sto,eller nu har vi iof gjort det två ggr.
Vi har en gammal loksele och en fyrhjulsflakvagn när vi håller på.Har promenerat omkring med bara skaklarna först och vågade för första gången att ta vagnen också för 1½ vecka sen.Var ute sen igen i helgen som var och då gick det kalas!
Har även en fin irländsk giggsele,men det är sååååå många remmar som jag måste få visat hur man ska fästa överallt,och så tror jag att den selen inte funkar tillsammans med vagnen vi har nu. :D

Brösta med baksele. Draglinor och svängel. Rockard. Vanligt träns med tredelat bett. Inga benskydd. Knäfilt, körförkläde, körspö handskar.

Maratonsele från Equilex, samt även ett huvudlag därifrån. ett rakt postkandar till det.
Kör med en maratonvagn från tidaholm.
När vi inte användervagn utan drar saker som tex granar och harvar så är det loksele, träns utan nosgrimma och ett rakt tränsbett som gäller.
Använder ingenting under däckeln på selarna.

Jag använder vanliga tränsena för det mesta men ibland körhuvudlaget med skyddlapparna som jag har när jag tävlar.
Har nu tredelat till den ena shettisen och ett rakt bett m. fasta ringar till den andra.
En sele med lös brösta, baksele och så.
En roslagsvagn.
Väldigt sällan brukar jag ta på dom små gulliga benskyddena :love:

Till de små;
handsydd giggsele i tärnsjöläder, gigg Bennigton Buccaner från england, skygglappar på huvudlaget tränsbett.

de stora
giggsele från Willab, huvudlag med eller utan skygglappar ,postkandar delat, maratonvagn från Tidaholm

jag själv;
förkläde, handskar, huvudbonad samt pisk

i skogen
loksele, huvudlag utan nosgrimma, tränsbett.

Inga benskydd (bortsett från maratonträning o tävling) inget under däckeln.

Till vardags när jag tränar så har jag en Tärnsjö novis sele el en Equilex Maratonsele. Huvudlag med skygglappar, nosgrimma och antingen postkandar när jag tränar dressyr och när jag kör ute ett vanligt tredelat tränsbett. Jag har alltid ett neoprenunderlägg under deckelen och under bröstan mest för att spara på selarna som används på flera hästar/dag. Benskydd + boots (equilex) på alla fyra benen. Körländtäck (Equilex)efter väderlek. Massor av reflexer och lampor vid körning i mörker. Hemma tränar jag med en Trodehansson Gigg el inkörningsvagnen. Ca 1 dag i veckan i maraton vagnen.
På tävling så har jag finsele ifrån tärnsjö och en fin dressyr gigg från Troed Hansson.
Maraton så har jag en maratonsele från Henk van der viel (holland) och en maratonvagn från Troed. Självklart även benskydd + boots.
Nu länktar jag till första tävlingen!!! :)

Jag använder en finsele från Sona.En maratonvagn från Tidaholm och en rockard(Grafströms)att träna dressyr med. Hoppas kunna köpa en begagnad gigg så småningom.Kör oftast på postkandar och ibland rakt tränsbett.

Jag har en sele från stenbergsläder och en baksele från hööks. Har samma träns som när jag rider, ett vanligt svart i läder utan nosgrimma, tvådelat tränsbett.
Läder tömar från granngården och pisk från hööks. Draglinorna är nog från hööks, svarta läder.
Har ett däckelunderlägg. Ibland benskydd men oftast inte, vi kör inte så hårt ännu.
Vagn: trätrilla men hjulen är inne på gummering så nu lånar jag några andra.
Har även ett träns med skygglappar men det har jag aldrig använt.

Hej!

Jag har en loksele (från Börjes) till shettisarna, en travbrösta(bakåtvänd) till baksele, blåa reptömmar och huvudlag med tvådelat bett. Selen o huvudlag är svarta men eftersom mina shettisar är mörka så vore drömmen en naturfärgad loksele. Draglinor har jag gjort själv av rep (mkt nöjd med dessa!). Något som är tråkigt är vagnen till shettisarna! Den är tung och klumpig (grön och kantstött) så jag har gjort mycket få trurer med den, blir för det mesta tömkörning! Jag ska göra en liten fyrhjulig vagn bara jag kommer mig får att sätta mig ner och göra en ordentlig ritning.
Till min fjording använder jag (pappa har köpt selen) en naturfärgad loksele o huvudlag, blå reptömmar och tjockt tvådelat bett (fasta ringar... eggbett?). Men eftersom fjordingen är ljus så skulle det ju va så snyggt med en mörk/svart sele! Men men.. in my dreams...
Lokselen jag hela tiden använt är tung (17 kg) och istället för en vanlig båge på däckeln, är denna båge längre (och bredare) och står ut ca 10 cm från däckelputorna. Snyggt? Nja snarare klumpigt tycker jag... För drygt ett år sen köpte pappa en ardenner och nu före jul letade han på en mkt lättare sele (som man kan få på hästen utan hjälp)! Så den använder jag i fortsättningen.
Jag kör med en tung rockard (millitärstuk typ) med svängel och gamla draglinor av kätting/länkar.
Har en ganska fin trilla som jag kört lite med och det var kul fast man var lite orolig att hela ska rammla ihop, eftersom den säkert är runt en 40-50 år gammal!
En dyngkärra har jag också men den tycker jag inte om och har inte kört med den heller, fast pappa tjatar mycket om den! Han har väl förkärlek till den eftersom han växte upp med sådana kärror och tycker den borde användas...

M. v. h. Lisa

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
337
Senast: Cactus
·
Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
687
Senast: Kamomilla
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
342
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
321
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama